GSX1100F -88 eller ZXR750 -89?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hej allihop!

Är inne på att skaffa mig en andrahoj att ha på min studieort och av alla annonser jag granskat är två stycken lite extra intressanta: En GSX1100F från -88 och en ZXR750 från -89. Jag vet att det är två väldigt olika hojar men då jag inte har någon erfarenhet av någon av dem utan bara ett hum om vad jag vill ha så hoppas jag att ni kan hjälpa mig att välja rätt :) Tar tacksamt emot all info, alla tips och alla råd jag kan få :)

Båda två ser ut att vara i sjyst skick och de ligger i ungefär samma prisklass (beror ju lite på eventuellt prut).

Just nu är brukshojen en liten ettrig RD350 som är kvick i vändningarna men helt saknar botttenvrid. Nu skulle jag vilja prova något lite mer i andra änden av skalan, något med mer råstyrka. Där lockar 1100:an med sitt vrid och sina nära 30 hästar mer än 750:n ganska rejält. Samtidigt väger 1100:an dryga 20kg mer, och frågan är ju hur det påverkar kurvegenskaperna... Jag vill ju inte ha något som är alltför tung, sävligt och gungigt när det svänger lite.

Å andra sidan gillar jag konceptet med sporttouring (som man väl ändå får kalla 1100:an), och jag har funderat på att ta lite längre turer över längre ledigheter och åka och titta på saker/hälsa på folk på annan ort. Så det gör alls ingenting om hojen är någorlunda komfortabel så länge det inte har katastrofal inverkan på den rena nöjeskörningen. Nu tror och hoppas jag inte att det är riktigt så illa, det är ju inte direkt någon guldvinge vi pratar om... Men ändå. Om det är någon som rentav har erfarenhet av båda dessa hojarna får gärna flika in vad som väger tyngst, effekten eller kurvegenskaperna :)

Vad jag vill ha är alltså ett lagom sportigt chassi som erbjuder acceptabel komfort vid långturer (vill inte ha akut ryggskott vid turer på över 30 mil) utan att vara trött och tråkig när det svänger och så mycket hästar och vrid som möjligt för pengarna. Frågan är, vilken av hojarna passar bäst för mina behov?
Ifall 1100:an är "tillräckligt" lätthanterlig så känns det som att den är lämplig, men är den tungstyrd och trög i kurvorna så går ju lite med poängen förlorad då det antagligen mest kommer röra sig om kortare nöjesturer på närliggande kurviga vägar. Vill gärna veta hur ni ser på saken, om 750:n är roligare trots sin lägre effekt eller om 1100:an är tillräckligt lättkörd och pigg nog att väga upp det lilla den eventuellt gör sämre i kurvorna.

Utseende etc är inget jag bryr mig sådär enormt mycket om så vi behöver inte dividera om vilken hoj som är snyggast eller tuffast. Dock är jag svag för mysiga motorljud så det skulle eventuellt kunna spela lite roll...

Det här är då de aspekter jag funderar över primärt, men det finns ju massvis av annan info som kan vara relevant för beslutet. Om det är några välkända och dyra fel med modellerna man bör se upp för, service och reservdelspriser, bränsleekonomi, försäkring (fast bägge hojarna bör gå att classicförsäkra så den aspekten kan man nog räkna bort) etc etc... Fyll gärna på med synpunkter helt enkelt, vill veta så mycket som möjligt om bägge hojarna för att kunna fatta ett bra beslut :)

Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
En 80 tals sport kawa med förgasare from hell, eller en av de mest stryktåliga monstermuskelhojarna i historien ?

Vill du köra eller skruva ?

Köp 1100an, var nöjd. Testvinnare i bike begagnat test gällande 80tals hoj för 10 papp. O yepp, den är kul, o allt din 350 inte är.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En 80 tals sport kawa med förgasare from hell, eller en av de mest stryktåliga monstermuskelhojarna i historien ?

Vill du köra eller skruva ?

Köp 1100an, var nöjd. Testvinnare i bike begagnat test gällande 80tals hoj för 10 papp. O yepp, den är kul, o allt din 350 inte är.

Bra svar, tackar så mycket! :)

Tar gärna emot ytterligare synpunkter men lutar väldigt mycket åt 1100:an :)

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kawa sent 80 är inget som gör dig glad. Körts fan så hårt, o var hyfsat smäckigt från början. Googla lite carb issues, missfire, kawasaki.

GSXen var 80 talets blackbird, du kan korsa sverige med den utan o ens börja svettas. Är malle i motorn så det räcker, o fegar du inte ur går det att svänga. Inte som med en RD, men det går o svänga. Reservdelar finnes i massor, forum finnes i massor. Alla har skruvat på dem.

Kawa......mja.....det var inte deras guldår om vi säger som så.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Kawa sent 80 är inget som gör dig glad. Körts fan så hårt, o var hyfsat smäckigt från början. Googla lite carb issues, missfire, kawasaki.

GSXen var 80 talets blackbird, du kan korsa sverige med den utan o ens börja svettas. Är malle i motorn så det räcker, o fegar du inte ur går det att svänga. Inte som med en RD, men det går o svänga. Reservdelar finnes i massor, forum finnes i massor. Alla har skruvat på dem.

Kawa......mja.....det var inte deras guldår om vi säger som så.

Tackar och bockar :)

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Tar de tråkiga sakerna först med 1100:an.
- Lite surrig och kommer inte till ro riktigt förrän strax över 140 ung
- 16" hjul vilket kraftigt begränsar urvalet av däck
- Tung och vill inte gärna svänga. Man får brottas lite med den i snäva partier
- 532? kedja och drev. = svindyrt

De positiva.
- Billig i inköp och försäkring
- Gott om delar till motorn. Finns hur mycket som helst nästan. I princip samma rova som i GSXR men med annan koppling.
- Stark som bara den. Snabb så det räcker och blir över med råge. Har faktiskt aldrig vågat toppa min:rolleyes: Men jag gissar att den börjar bottna ur mellan 250 - 280. Upp till ung 250 drar den vilt. Mätarfart talar jag om.
- Urdålig framgaffel original
- Usel bakdämpare
- Bromsarna duger men det är en äldre hoj.
- Den blir varm och bänglig (otymplig) i stan en varm sommardag.

Ovan sagt så har jag annat rykrör, andra förgasare andra frambromsar och annan fjädring och dämpare på min så den kanske är något piggare och lite tajtare än vad den var original.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tar de tråkiga sakerna först med 1100:an.
- Lite surrig och kommer inte till ro riktigt förrän strax över 140 ung
- 16" hjul vilket kraftigt begränsar urvalet av däck
- Tung och vill inte gärna svänga. Man får brottas lite med den i snäva partier
- 532? kedja och drev. = svindyrt

De positiva.
- Billig i inköp och försäkring
- Gott om delar till motorn. Finns hur mycket som helst nästan. I princip samma rova som i GSXR men med annan koppling.
- Stark som bara den. Snabb så det räcker och blir över med råge. Har faktiskt aldrig vågat toppa min:rolleyes: Men jag gissar att den börjar bottna ur mellan 250 - 280. Upp till ung 250 drar den vilt. Mätarfart talar jag om.
- Urdålig framgaffel original
- Usel bakdämpare
- Bromsarna duger men det är en äldre hoj.
- Den blir varm och bänglig (otymplig) i stan en varm sommardag.

Ovan sagt så har jag annat rykrör, andra förgasare andra frambromsar och annan fjädring och dämpare på min så den kanske är något piggare och lite tajtare än vad den var original.

Tack för bra input! Skulle du ändå säga att det är en hoj du kan rekommendera även i originalutförande eller är det mer ett "Köp om du tänkt åtgärda sagda punkter, annars kommer du bli besviken"? :) Är mest inriktad på att bara köpa och köra, vill ha så lite mek och problem som möjligt till en början då säsongen på orten antagligen inte varar så mycket längre (norrland). Eventuellt att det blir lite skruva i vinter om pengar och verkstad finnes, och då kan man ju eventuellt titta på att uppgradera dämpare och bromsar :)

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Tack för bra input! Skulle du ändå säga att det är en hoj du kan rekommendera även i originalutförande eller är det mer ett "Köp om du tänkt åtgärda sagda punkter, annars kommer du bli besviken"? :) Är mest inriktad på att bara köpa och köra, vill ha så lite mek och problem som möjligt till en början då säsongen på orten antagligen inte varar så mycket längre (norrland). Eventuellt att det blir lite skruva i vinter om pengar och verkstad finnes, och då kan man ju eventuellt titta på att uppgradera dämpare och bromsar :)

Låt mig säga så här. Jag ångrar inte att jag köpte den.

Alla tillkortakommanden till trots så gillar jag motorn väldigt mycket. Den är rå men jäklar vad den klipper till då varvet är precis rätt. Det uppväger mycket.

Insatsfjädrar som förbättrar gaffeln kostar inte mycket (den blir fortfarande inte bra för det men bättre). Värt 1500 är det. Hela bakdämparen bytte jag för 3.000 och den gjorde faktiskt en hel del.

Jag saknar dock själv en cityhoj, alltså en liten smidig hoj med mer än ett frimärksfack under sadeln. Jag kommer inte sälja min utan den får gå till den rasar ihop för mig.

Jag skulle nog säga att det är väldans mycket hoj för pengen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Låt mig säga så här. Jag ångrar inte att jag köpte den.

Alla tillkortakommanden till trots så gillar jag motorn väldigt mycket. Den är rå men jäklar vad den klipper till då varvet är precis rätt. Det uppväger mycket.

Insatsfjädrar som förbättrar gaffeln kostar inte mycket (den blir fortfarande inte bra för det men bättre). Värt 1500 är det. Hela bakdämparen bytte jag för 3.000 och den gjorde faktiskt en hel del.

Jag saknar dock själv en cityhoj, alltså en liten smidig hoj med mer än ett frimärksfack under sadeln. Jag kommer inte sälja min utan den får gå till den rasar ihop för mig.

Jag skulle nog säga att det är väldans mycket hoj för pengen.

Låter som att den ska funka bra för mig, tack så mycket för input :) Mailar säljaren och ställer lite frågor, sen åker jag och kollar på den när jag åker tillbaka upp :)

RD Mike

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
ZXR-89 x2, RD350-81, RD125-82, Hayabusa-09
Jag har två stycken ZXR-89. Den ena har jag haft i 9år. Jag har kört den ca 4000mil, den har gått 9000. I början använde jag den mest till jobbpendlig, på senare år har jag använt den mest till bankörning. Gjorde även min uppkörning på denna hoj. Tycker den har funkat mycket bra till detta.
Men långturer tycker jag blir jobbiga, känns som 10 mil är vad man orkar köra utan att stanna.

En svag punkt på dessa hojar är insugsventiler som går ner sig i säten. Fick renovera toppen på min vid 6000mil. Annars känns den väldigt driftsäker.

Ett bra komplement till RD350:tummenupp

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Lite udda egenheter.
Original backspeglar kostar ca 3.500st :va till 1100:an här i Sverige. Och de går inte att få fram även om du skulle slanta upp.. Jag gjorde en alu adapter så att vanliga eftermarknads speglar passar.

Den lilla hastighetsmätar dutten i framhjulet kostar nästan en tusenlapp bara den. Den är lätt göra sönder då man sätter dit hjulet.

Några grejor bara jag kom på som gjort mig förvånad. Det där med kedjan,, jag tror man kan byta till 530 utan problem för en betydligt billigare peng dessutom. Vet inte varför de valt att sätta på en så kraftig kedja på den.

Min har rullat ca 8000 och är still going strong.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Skiter man i allt som är rationellt o bara räknar vilken som är behagligast att vila ögonen på så vinner kawan alla dar i veckan. Minns fortfarande hur cool den var när den kom.

12263_0_1_4_zxr%20750%20(reduced%20effect)_Christos.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag har två stycken ZXR-89. Den ena har jag haft i 9år. Jag har kört den ca 4000mil, den har gått 9000. I början använde jag den mest till jobbpendlig, på senare år har jag använt den mest till bankörning. Gjorde även min uppkörning på denna hoj. Tycker den har funkat mycket bra till detta.
Men långturer tycker jag blir jobbiga, känns som 10 mil är vad man orkar köra utan att stanna.

En svag punkt på dessa hojar är insugsventiler som går ner sig i säten. Fick renovera toppen på min vid 6000mil. Annars känns den väldigt driftsäker.

Ett bra komplement till RD350:tummenupp

Tack så mycket för input! Jag tror jag stryker 750:n från kandidatlistan, den verkar dras med en del jobbiga problem och kan man dessutom inte köra något mycket över 10 mil i sträck så kommer jag garanterat lida av det. Siktar in mig på 1100:an tills vidare och fortsätter kolla efter fler lämpliga hojar, är ett tag tills jag åker "hem" igen så det finns lite tid att fundera på :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Skiter man i allt som är rationellt o bara räknar vilken som är behagligast att vila ögonen på så vinner kawan alla dar i veckan. Minns fortfarande hur cool den var när den kom.

View attachment 388654

Isåfall kan jag köpa en plansch, när man sitter på hojen är det ju bara prestanda och köregenskaper som räknas så utseendet har verkligen ingen större betydelse för mig :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Lite udda egenheter.
Original backspeglar kostar ca 3.500st :va till 1100:an här i Sverige. Och de går inte att få fram även om du skulle slanta upp.. Jag gjorde en alu adapter så att vanliga eftermarknads speglar passar.

Den lilla hastighetsmätar dutten i framhjulet kostar nästan en tusenlapp bara den. Den är lätt göra sönder då man sätter dit hjulet.

Några grejor bara jag kom på som gjort mig förvånad. Det där med kedjan,, jag tror man kan byta till 530 utan problem för en betydligt billigare peng dessutom. Vet inte varför de valt att sätta på en så kraftig kedja på den.

Min har rullat ca 8000 och är still going strong.

Jag förstår. Man kanske kan hitta billigare "piratdelar" utomlands eventuellt ifall man skulle ha oturen att behöva byta någon av sagda delar?

Jag är hyfsat händig och teknisk av mig så det borde funka att göra som du och modda dit något annat i värsta fall :)

Tack för tipset, får kika på det! Den hoj jag funderar på att köpa har nytt drivpaket så där är det ju ingen fara än på ett tag, men det är ju alltid värt att känna till för framtiden :)

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...