Gsxr 1000 k7-k8 toleranser

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Nått jag tycker är konstigt är att de kan skilja så mycket häst på gixxer orginal utan att man ändrat något... om man läst i diverse tidningar etc så va de 158-160på bakhjulet i en tidning, och i en annan va det 167-168 och en annan 173-174, ganska stor skillnad. Suzuki säger att de har med toleranser i fabrik att göra men jag tycker de är stor skillnad på papprena :va
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Visst är det lite skillnad från exemplar till exemplar. Men mest skillnad är det mellan resultat från olika bromsbänkar.
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
som ovan e nog mest bänkarna, olika sätt o mäta etc.. DIN SAE korrigerat vs inte.. trycksatta luftkanaler etc etc
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sen tillkommer effekten av hur hojen är inkörd också, eller om den ens är det. Hästkrafter en bänk anger säger inte så mycket, den har man ju bara för att justera in och optimera hojen.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Sen var det väl nån som sa att det berodde på monteringen av motorn.
Det blir skillnader ifrån motor till motor givetvis, det är bara det att när man kommer upp i hk över 150-160 så är en felmarginal på 5% betydligt mer än på en motor med 80hk.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Sen lade väl t.ex. Bike på nån slags uppmätt transmisisonseffekt (tror dom frikopplade och mätte hur mycket effekt som gick åt att driva hjul på med växel i och sedan lade på 3% uppskattad förlust i våtkoppling). Dvs ett värde som stämmer bättre med tillverkarnas uppgivna effekt men frågan är vad den egentligen säger...

(vet inte om dom fortfarande håller på med det tramset, dom hade en ingående förklaring om hur dom gjorde i ett nummer för några år sedan)
 

grok

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 1000 k7
Det är antagligen samma regler för mc-motorer som för bilmotorer. En motor tagen direkt från produktionsline ska leverera inom +/-5% från certifierad effekt. Dvs lämnar en gsxr1000 176hp på vevaxeln så är den godkänd.

+/- 5% är en ganska generöst tilltagen marginal, bilmotorer ligger oftast inom 2-3%. En hårdtrimmad mc-motor har nog lite högre spridning eftersom den är extremare. Låter i och för sig konstigt om just Suzuki skulle ha mer spridning än andra märken.

Men skit samma, bara min motor har mest effekt av alla så är jag nöjd.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Finns det ingen test med lika dana hojar på samma bänk? Någon bänknisse borde ju veta. Då de mäter hojar dagligen...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top