Gsxr 1100 -91:a!

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Väldigt sugen på en sådan. Går o lurar på att importera en från tyskland. Har några frågor som jag skulle vilja ha lite experthjälp med:

1. Är detta en "bra" årgång?
2. Några vanliga fel som man ska kolla innan köp?
3. Är det ett "säkert" hojköp?

No1 skrev:
Finns en som jag känner som har en fräsh till salu i Stockholm!!

Är du seriöst intresserad så ring mig för mer info (får du rätt telenummer)...

Patrik,
SWT Racing...
070 7430300

Ps! skicket styr som på alla gamla moppar men normalt en BOMBSÄKER moppe utan svagheter!!!!!!! Ds!

Ganska rätt!
Det som man skall vara lite extra uppmärksam på är just 2:ans växel som på endel hojar vill "trilla ur" vid belastning, men det känns mera som om kopplingen släpper och hugger iom att växeln inte hoppar ur helt utan går tillbaka. Detta beror på slitna ingreppsklackar drevet och gör sig uppmärksammat på fullgas accelrationer under hård belastning.
Fö så är väl just 91:an bra iom att det sitter USD gaffel från och med den årsmodellen, men det kanske du redan visste eftersom du tittat just på en -91:a.

Nej det visste jag inte, tack för infon. Vet inte så ruggit mycket mer än det som stod på nån eng. site jag hittade. Där visade de, i små faktarutor, de uppdateringar som gjorts från 86 o fram till 93. Men jag fattade inte så mycket ändå. Mer än att motorn får mer hästar för varje nytt år.

Är det förgasarmotor på -91: an? Testade en 2005 z 750 s, och jag måste säga att jag tycker att min från -84 kändes "råare" i gången. Klart det var mycket mer drag i Z 750 motorn men den lät/kändes mycket mer symaskin. Gillar förgasare mer än insprutning. Nu var det iofs en kawa jag testa :rofl Bromsarna däremot, vilken skillnad! Man stanna ju på typ 3 meter oavsett vilken hastighet man höll. Och då använde jag bara 2 fingrar. På min hoj gäller det att knipa allt vad man har med båda händerna för att stanna inom 20 meter från 50 km/h.

Tror Ni att jag kommer märka någon skillnad mellan en GSXR 1100 från -91 o min GSX 750 EF -84 :va :tummenupp :banana

Det är stor skillnad på din hoj och en 1100-91. Allt är bättre. Personligen tycker jag att 91-92 är väldigt fula, den bästa årsmodellen är -90 tycker jag, USD-gaffeln kom då och samtidigt har man kvar den smidigare bakdelen och de runda framljusen. Kammarna kan gå ner sig om man slarvar med varmkörning och oljan, annars är motorn väldigt stabil.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Det är stor skillnad på din hoj och en 1100-91. Allt är bättre. Personligen tycker jag att 91-92 är väldigt fula, den bästa årsmodellen är -90 tycker jag, USD-gaffeln kom då och samtidigt har man kvar den smidigare bakdelen och de runda framljusen. Kammarna kan gå ner sig om man slarvar med varmkörning och oljan, annars är motorn väldigt stabil.

USD gaffeln kom -91 :fakta

Kawwa skrev:
USD gaffeln kom -91 :fakta

Finns väl 90:or med båda modellerna av gaffel? :confused:
1990_GSX-R1100_redblk_450.jpg

55-55981622455.jpg

Last edited:
Araikaj skrev:
Nej det visste jag inte, tack för infon. Vet inte så ruggit mycket mer än det som stod på nån eng. site jag hittade. Där visade de, i små faktarutor, de uppdateringar som gjorts från 86 o fram till 93. Men jag fattade inte så mycket ändå. Mer än att motorn får mer hästar för varje nytt år.

Är det förgasarmotor på -91: an?

Tror Ni att jag kommer märka någon skillnad mellan en GSXR 1100 från -91 o min GSX 750 EF -84 :va :tummenupp :banana

-93 blev den vattenkyld, tyngre och färre hästar! -91 har förgasare. Mikuni, orginal. RS 36:or är possitivt, 38:or fungerar bra det med men 36 räcker. Men dom skall vara rätt bestyckade så en kontroll av det kan vara på sin plats, om man nu inte är nöjd med gången och inte märker något direkt.

gixxer_1255 skrev:
Japp i USA hade 90 vanlig gaffel och då har Kawwa lite rätt oxå, USD-gaffeln kom på 91órna i USA.

OK, jag ger mig :4skrika Faan att jag inte har papprena här som jag läste för ca 1 månad sen. Där stog det att dom kom -91 (utgår från att dom menade i Sverige), jag hade alltså inte rätt info från min källa :( . Även fast ni har rätt så skall jag av ren vrånghet leta upp papprena igen och kolla om jag har fel på minnet eller om det står fel i mina papper.

Tysken skrev:
Finns väl 90:or med båda modellerna av gaffel? :confused:
1990_GSX-R1100_redblk_450.jpg
Oljeryk har rätt, till Europa kom USD på 1100R -90, jag köpte min hoj då och har fortfarande kvar den efter 15 år och 13.500 bekymmersfria mil :tummenupp

Bifogat

• 3.jpg
    3.jpg
    91.2 KB · Visningar: 158
Kawwa skrev:
-93 blev den vattenkyld, tyngre och färre hästar! -91 har förgasare. Mikuni, orginal. RS 36:or är possitivt, 38:or fungerar bra det med men 36 räcker. Men dom skall vara rätt bestyckade så en kontroll av det kan vara på sin plats, om man nu inte är nöjd med gången och inte märker något direkt.
tyngre japp färre hästar nej 155 hk i 93

h01hmt skrev:
usd kom -90
det var den ända skillnaden mot -89 typ

Skillnaden var också 4cm längre hjulbas, bredare fälgar och däck (130 fram och 180 bak, 91 blev det 120 fram igen som på 89an).

Den vattenkylda blev mycket riktigt längre och tyngre (och mindre kubik), men effekten är ungefär samma efter vad jag har sett, den ska ge 155 på veven mot 89-90 143 på veven och 91-92 147, i de bromsningar jag har sett så ger de runt 120hk på hjulet allihop. en 91 har ju 40mm förgasare original mot 36mm innan, så effektmässigt gör det ingen skillnad om du byter till RS. Däremot är det ju en helt annan hoj att köra utan vacuum, mycket rappare. Hade RS38 på min -89 som hade 1195cc.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Skillnaden var också 4cm längre hjulbas, bredare fälgar och däck (130 fram och 180 bak, 91 blev det 120 fram igen som på 89an).

Den vattenkylda blev mycket riktigt längre och tyngre (och mindre kubik), men effekten är ungefär samma efter vad jag har sett, den ska ge 155 på veven mot 89-90 143 på veven och 91-92 147, i de bromsningar jag har sett så ger de runt 120hk på hjulet allihop. en 91 har ju 40mm förgasare original mot 36mm innan, så effektmässigt gör det ingen skillnad om du byter till RS. Däremot är det ju en helt annan hoj att köra utan vacuum, mycket rappare. Hade RS38 på min -89 som hade 1195cc.

Har du koll eller har du koll :tummenupp RS38 låter som en rysk ubåt eller nått för mig :hihi Så är -91:an den sista luftkylda modellen, eller :va

bara en fundering ni som verkar veta lite om suzuki.. jag har vanlig gaffelben på min RGV.. ska vara USD vad jag hört.. men de är de inte på min.. det är en 91a.. är de utbytta kanske?. sorry för att jag frågar om fel hoj.. :näsblod

Araikaj skrev:
Har du koll eller har du koll :tummenupp RS38 låter som en rysk ubåt eller nått för mig :hihi Så är -91:an den sista luftkylda modellen, eller :va

Nä 92. 93 kom vattnet.

Mitt råd är att vara mkt noggrann när du letar äldre gixxer 1100. Jag letade länge och såg många lik på vägen, omlackade och söndertrimmade. Hittar du ett fint ex är det inte mkt att tveka om, det är fortfarande mkt hoj för pengarna. Motorerna är oerhört slitstarka om de inte systematiskt misshandlas med kallvarvning och bristfällig service.

Oljekyld om man får vara lite petig, :7peta fanns to. -92.
91:an och 92:an har en annan topp med enkelvippor vilket gör det nästan omöjligt att hitta trim-kammar. Dessa årmodeller har även vacum 40:or istället för 36:or vilket ger lite mer effekt. Jag tror att det råder en viss förvirring gällande framgafflar osv. pga. att dessa hojar byggs om en hel del..
90 kom USD:n i Sverige.
Se till att köpa en ifrrån 89-92=1127 cc snurran som är outstanding... :yoparty

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S