GSXR 600 vs GSXR 1000 - K8 för och nackdelar ?

StreetFighter/R

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
87 Yamaha FZR1000/R
Jag är kluven på vilken hoj man egentligen ska ta, det känns som att Sverige har fastnat i någon cc-hysteri och allt måste vara 1000. Men varför egentligen? En 600cc är smidigare, tar kurvor bättre och är i regel en bättre stadshoj ?
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
på gata är 1000cc bättre, vad jag hört. Frågade mig samma fråga innan jag köpte 1000cc.. 600 ska ha mer ketchup effekt och jobbigare att köra i stan för att dem inte pallar med lika höga växlar osv. Detta är vad jag hört, så jag tog 1000cc lika bra. Vill jag köra fort så kan jag, vill jag glida runt så ska det också gå bättre! och självklart maffigare:D
 

StreetFighter/R

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
87 Yamaha FZR1000/R
hehe, man kan inte annat än gilla svaren. Att ta en 750 har varit en tanke faktiskt, men har hört att dom inte ska vara så "mycket" mer än en 600. Jag älskar krämen i en 1000, just att det aldrig verkar ta slut. Men stockholm "är" trafik och kurviga vägar...men vem kan tacka nej till "fler brudar" hehe
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
hehe, man kan inte annat än gilla svaren. Att ta en 750 har varit en tanke faktiskt, men har hört att dom inte ska vara så "mycket" mer än en 600. Jag älskar krämen i en 1000, just att det aldrig verkar ta slut. Men stockholm "är" trafik och kurviga vägar...men vem kan tacka nej till "fler brudar" hehe

klivet 600-750 är mindre än 750-1000. Trots det är det guld värt om man inte går igång på stressmoppar man måste växla på hela tiden. However vad som passar dig bäst vet du ju bara själv så ut och provkör med dig.

en äldre 600 är inte alltid smidigare än en nyare 1000 heller. Jämför jag min 750 05a mot en 1000 08 och framåt tycker jag ofta att de nya tusen i alla fall UPPLEVS smidigare.
 

StreetFighter/R

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
87 Yamaha FZR1000/R
klivet 600-750 är mindre än 750-1000. Trots det är det guld värt om man inte går igång på stressmoppar man måste växla på hela tiden. However vad som passar dig bäst vet du ju bara själv så ut och provkör med dig.

en äldre 600 är inte alltid smidigare än en nyare 1000 heller. Jämför jag min 750 05a mot en 1000 08 och framåt tycker jag ofta att de nya tusen i alla fall UPPLEVS smidigare.


Det låter iofs logiskt, jag har kört en Gsxr 600 k1 och en 1000 k5 och k5an kändes mer kompakt. antar att dom lyckats fått ihop den mer på 3 år. K5an är förövrigt det brutalaste jag kört i hela mitt liv..var rädd under hela färden :rock
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
hehe, man kan inte annat än gilla svaren. Att ta en 750 har varit en tanke faktiskt, men har hört att dom inte ska vara så "mycket" mer än en 600. Jag älskar krämen i en 1000, just att det aldrig verkar ta slut. Men stockholm "är" trafik och kurviga vägar...men vem kan tacka nej till "fler brudar" hehe

Inga problem med trafik och kurviga vägar, finns massa filmer på detta med exempel på att man kan klara det med 1000cc, någon som har sett dom, Ghost R...? :tungan

Citat från en gammal gubbe: "Kör man 1000cc, vet man att man har stor sn*PP" :fyllisar
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Personligen anser jag att smidigheten hos en 600 är lite onödig på gata. Vid max nerlägg ska den väl teoretiskt kunna ha högre kurvhastighet än en 1000, men så hårt är ju direkt olämpligt att köra på vägen ändå.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...ni missar det viktigaste, man vågar mer på en 600a, gör underverk för utvecklingen, istället för att sitta på en literklubba man inte vågar veva i rullen på innan det är spikrakt.

Givetvis pratar jag bana.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Funderade själv först på en 600, men alla säger att det är skit som man måste varva och växla hela tiden med och tröttnar snabbt på. Så jag köpte mig en 125:a istället. Asnöjd med hojen, som både gett mig touringupplevelser såväl som brudar! :)
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
man åker 1000, man kör 600...

Jag gillar 600an, och det där om att man saknar draget. Tja, på motorvägen nångång har man kanske gjort det. Men att det skulle vara jobbigt att köra i trafik för de är ju så himla slöa (inte ens 180 hästar) och man behöver växla hela tiden. Nja det håller jag kanske inte helt med om.

Sen som nån sa längre upp i tråden. En ny 1000 är ju som en några år gammal 600... om man nu pratar storlek/smidighet.
Det finns givetvis saker som talar för 1000-hojar. T.ex. känns det som att det är lättare att kränga en 1000 när du väl vill byta.
 

StreetFighter/R

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
87 Yamaha FZR1000/R
Som det låter så är det väl nästan bara 1000 som gäller om jag ska spendera mer tid på gatan än banan. Nästa steg är nu, hur gäller Suzuki's märkesförsäkring om man köper en import ? Har hört att man inte får ta den ?
Och är det sant att k5-6 är bättre än k7-8 ?!? Snack om att k7-8 känns mer som en touringhoj ?
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Som det låter så är det väl nästan bara 1000 som gäller om jag ska spendera mer tid på gatan än banan. Nästa steg är nu, hur gäller Suzuki's märkesförsäkring om man köper en import ? Har hört att man inte får ta den ?
Och är det sant att k5-6 är bättre än k7-8 ?!? Snack om att k7-8 känns mer som en touringhoj ?

tror inte du behöver vara orolig för att en k7 skall kännas som en touringhoj..... gå för 1000cc, annars kommer du ångra dig efter dag 1, eventuellt en veckas tid. lycka till!
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
För ren gatåkning hade jag köpt en 750.
Mkt rolig hoj!
 

StreetFighter/R

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
87 Yamaha FZR1000/R
tror inte du behöver vara orolig för att en k7 skall kännas som en touringhoj..... gå för 1000cc, annars kommer du ångra dig efter dag 1, eventuellt en veckas tid. lycka till!

Det låter bra det! Jag ska iväg och titta på en 1000 idag, så förhoppningsvis så är man på vägarna redan ikväll.

Ses på streeten ;)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top