GSXR 750 -93 Höja/Sänka fram?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
GSXR 750 -94 Höja/Sänka fram?

Har ett problem på en hoj jag köpte i fjol. Den har ingen svängradie för att styret tar emot kåporna.
Den svänger sämre än en finlandsfärja och är rent av farlig att försöka vända med.

Första gången jag märkte det höll jag på att tappa cykeln då när jag skulle släppa ut kopplingen vid en vändning så fastnade jag med koppling och hand i kåpan.

Styret fast, kopplingen fast, handen fast och motorn på maxvarv. Samtidigt sparkar jag runt som en idiot för att behålla hojen på rätt köl :D

Såhär ser det ut i alla fall. Tänk er att man dessutom ska ha en hand där emellan också...då går det knappt att svänga alls.

Tycker det ser ut som att styrkronan sitter rätt i alla fall, peka mig i rätt riktning tack:
 

Bifogat

  • IMG_1940.jpg
    IMG_1940.jpg
    237.4 KB · Visningar: 117
  • IMG_1941.jpg
    IMG_1941.jpg
    243.4 KB · Visningar: 95
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Du vet att man kan lossa fästet till kopplingsgreppet och vrida det på clip on'et så man får rätt vinkel på det va? ;)

Jo, men då pekar kopplingen upp i luften och går inte att greppa. Vinkeln där är rätt. Går inte att höja mer utan att man påfrestar handleden.

Tycker mig själv se 2 ställen man skulle kunna ifrågasätta på foto nr.2
 

Bifogat

  • IMG_1941.jpg
    IMG_1941.jpg
    231.8 KB · Visningar: 98
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo, men då pekar kopplingen upp i luften och går inte att greppa. Vinkeln där är rätt. Går inte att höja mer utan att man påfrestar handleden.

Tycker mig själv se 2 ställen man skulle kunna ifrågasätta på foto nr.2
Övre gaffelkronan sitter ju så högt den kan komma, gaffelbenet tar ju slut där, och jag är hyggligt säker på att clip on'et ska sitta under kronan på dom där också. Det är inga distanser på axeln genom styrhuvudet som sitter på fel sida, så att hela gaffeln sitter för långt ner?
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Övre gaffelkronan sitter ju så högt den kan komma, gaffelbenet tar ju slut där, och jag är hyggligt säker på att clip on'et ska sitta under kronan på dom där också. Det är inga distanser på axeln genom styrhuvudet som sitter på fel sida, så att hela gaffeln sitter för långt ner?

Bra fråga, fotade inte det. Får springa ut i garaget igen och kolla. Tycker också att det ser ut att vara i topp annars (ja, sålänge inte clipon'et inte sitter på fel sida.

Ska ut och kolla på styrhuvudet, postar ett foto inom kort...
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Mina amatördeckarskills hittade den här bilden, och jämfört med din ser det ut som om gaffelbenet skjutits upp betydligt längre i styrkronan.

Men vafa' ??

Ser det inte ut som min hela kåpa sitter 8-9cm högre upp än den du visar?

EDIT: Skrev -93, men det är en -94
 

Bifogat

  • IMG_1841.jpg
    IMG_1841.jpg
    262.5 KB · Visningar: 132
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Är det en 750 eller 1100?
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Framkåporna är till en GSX-R 1100 '92. De är annorlunda än de som sitter original på din hoj.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
De kan vara så att de är ett 750w med 1100w kåpa.
De som skiljer är att 750 har clip-on:et under övre gaffelkronan, å 1100:an har clip-on:et ovanför övre gaffelkronan. Å kåpset följer då samma linjer... de gör att risken att de e en 1100w kåpa som är lite mera uppvinklad å gör att de e trångt som fan precis som bilden visar.

De kan till å med vara en 1100w, med 750w-gaffel å 750w motor... de går att byta emellan å bygga rätt mycke varianter på dessa maskiner.

Men de kanske går att typ vinkla clip-on framåt en bit, de gör ju att de ska gå att vrida mera innan de tar i tanken å kåpan... fast om ja inte kommer ihåg helt fel så är de inte mycke justermån på org. styren.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Precis, de stämmer... de ser inte ut som på min 1100rw 94:a :tummenupp


De e samma som ja skrivit i skillnad mellan de oljekylda 750/1100 med kåpplacering på 89 å framåt...

Framkåporna är till en GSX-R 1100 '92. De är annorlunda än de som sitter original på din hoj.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Framkåporna är till en GSX-R 1100 '92. De är annorlunda än de som sitter original på din hoj.

Det var som fan! Tack ska du ha, nu såg jag ju att det stämde.

Med andra ord får jag lära mig att ge fan i att svänga :D
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Som Fortpelle skrev så hade 1100:eek:rna längre gaffelben och sina clip-on ovanför gaffelkronan. Det finns höga clip-on att köpa, och det skulle nog lösa dina problem med att styret kommer för nära kåporna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med tanke på vad du redan varit med om. Som nog kunde slutat värre.
Jag har haft samma problem. Fastnade i en flygande besiktning. Poliserna påpekade de möjliga konsekvenserna av att styret tog i kåpan. med mera. De var jysta nog skriva ner alla felen på hojen på en lapp för mig att åtgärda. Så efter hämtat reservdelar i Kävlinge, hem till Lund och fixa allt. Jag kunde flytta kåpan så styret gick fritt. Kanske kan du också fixa det genom att flytta kåpan lite nedåt, såga bort onödig plast i kåpan?
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
De justerbara clipon'en verkar vara en smidig lösning.

Såga i kåpan vill jag inte då allt annars sitter som det ska. Blinkersfästena och alla andra fästen passar rakt in. Byta gaffelben känns också som en onödig överkurs.

Blir nog ett par justerbara clipons.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
De justerbara clipon'en verkar vara en smidig lösning.

Såga i kåpan vill jag inte då allt annars sitter som det ska. Blinkersfästena och alla andra fästen passar rakt in. Byta gaffelben känns också som en onödig överkurs.

Blir nog ett par justerbara clipons.

Prova att vinkla ut dom så att styret blir rakare, då kan du ju styra mer innan styret tat i kåporna.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top