Gsxr K1 - byta packning VS byta vattenpump

BoysBad2

Medlem
Gick med
30 Jan 2017
Ort
Osby
Hoj
kawasaki ninja zx6r
Tjo! Som rubrik lyder vad är enklast egentligen.

hojjen läcker från under vattenpumpen och lyckades läsa mig till att det troligtvis kommer från insidan då när någon packning där inne är kass ska ”signalera” att det är dags för byte.

Min fråga är, hur jävligt är det att byta packningen på insidan, Sett hur någon monterat helt ny vattenpump istället men tycker det låter lite overkill…

någon som bytt och kan komma med lite råd?

Antar att det är nummer 5 som man ska byta men kanske likarna att byta allt när man ändå öppnar upp där?
 

Bifogat

  • IMG_2537.png
    IMG_2537.png
    679 KB · Visningar: 40

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tjo! Som rubrik lyder vad är enklast egentligen.

hojjen läcker från under vattenpumpen och lyckades läsa mig till att det troligtvis kommer från insidan då när någon packning där inne är kass ska ”signalera” att det är dags för byte.

Min fråga är, hur jävligt är det att byta packningen på insidan, Sett hur någon monterat helt ny vattenpump istället men tycker det låter lite overkill…

någon som bytt och kan komma med lite råd?

Antar att det är nummer 5 som man ska byta men kanske likarna att byta allt när man ändå öppnar upp där?

Jag har inte erfarenhet av just den vattenpumpen, men av liknande

Det låter som att det läcker runt axeln och kommer ut i skvallerhålet, då bör det vara detalj 5 och/eller 6 på ritningen som ska bytas.

Är inte hela pumpen dyr så skulle jag byta hela pumpen
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Evt lager också, har det läckt igenom lagren så bör de bytas. Nästan säkert standardlager - kostar inte mycket, även tätningarna kan vara standard. Lossa, ta isär, kolla beteckning, kolla om de finns hos någon maskinfirma. OBS exakt samma beteckning, måtten kan vara lika på flera packningar o lager men olika material som tål olika miljöer.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag antar att det är kylarvätska som läcker? I så fall är det mechanical seal som är paj. Är det olja som droppar från skvallerhålet är det radialtätningen som gått.

Edit: Vill du vara säker på att det blir tätt byter du 5, 6, 11 och 12. Kanske axeln (7) om den är repig eller rostig.
 

BoysBad2

Medlem
Gick med
30 Jan 2017
Ort
Osby
Hoj
kawasaki ninja zx6r
Jag antar att det är kylarvätska som läcker? I så fall är det mechanical seal som är paj. Är det olja som droppar från skvallerhålet är det radialtätningen som gått.

Edit: Vill du vara säker på att det blir tätt byter du 5, 6, 11 och 12. Kanske axeln (7) om den är repig eller rostig.
Exakt, kylarvätska är det. Sen är det förvisso olja runtom på slangarna men vet ej vart det kommer ifrån. Har aldrig sett någon olje pöl under hojjen utan det är endast vatten som kommer från skvallerhålet när den går upp i temp
 

BoysBad2

Medlem
Gick med
30 Jan 2017
Ort
Osby
Hoj
kawasaki ninja zx6r
Jag har inte erfarenhet av just den vattenpumpen, men av liknande

Det låter som att det läcker runt axeln och kommer ut i skvallerhålet, då bör det vara detalj 5 och/eller 6 på ritningen som ska bytas.

Är inte hela pumpen dyr så skulle jag byta hela pumpen

Jag har inte erfarenhet av just den vattenpumpen, men av liknande

Det låter som att det läcker runt axeln och kommer ut i skvallerhålet, då bör det vara detalj 5 och/eller 6 på ritningen som ska bytas.

Är inte hela pumpen dyr så skulle jag byta hela pumpen
2 för en begagnad och ca 5 för nytt. Är det så jävligt att byta packningarna alltså?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Många bra tips - lite pilligt att få ut nr 5, använd hans tips och värm gärna huset med värmepistol.
Även impellern kan värmas så lossar den lättare
Är axeln rostig så polera den med autosol, undvik slippapper

11, 12, 5, 6 skall bytas - är lagren 8, 9 kass så skall även de bytas evt. även 4 o 14

Börja med att ta isär innan du beställer något så ser du vad som behöver bytas. Köpa beg. pump är ett vågspel - kan hålla 50 mil eller 5000
 

BoysBad2

Medlem
Gick med
30 Jan 2017
Ort
Osby
Hoj
kawasaki ninja zx6r

Många bra tips - lite pilligt att få ut nr 5, använd hans tips och värm gärna huset med värmepistol.
Även impellern kan värmas så lossar den lättare
Är axeln rostig så polera den med autosol, undvik slippapper

11, 12, 5, 6 skall bytas - är lagren 8, 9 kass så skall även de bytas evt. även 4 o 14

Börja med att ta isär innan du beställer något så ser du vad som behöver bytas. Köpa beg. pump är ett vågspel - kan hålla 50 mil eller 5000
Kommit såhär långt nu åtminstone.
Denna pumpen skiljer sig från den på film för han verkar kunna göra igenom en m10 expanderbult.
Jag har (vad jag kan se) 2 lager som är ivägen innan jag ens kommer åt att göra på expanderviset.

Ska beställa den typen av expanderbult som han har, hittade ingenstans i Sverige så får bli amazon.

sen e de väl bara o värma och hoppas på de bästa.

såvidare ingen har en annan idé? ?
 

Bifogat

  • IMG_2560.jpeg
    IMG_2560.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 15
  • IMG_2562.jpeg
    IMG_2562.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 15

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Låt mig fundera till imorgon - köpa expanderbult på Amazon låter lite som överkurs. Tätningen eller vad det är ska ändå bytas så det gör inget om du skadar den - bara du inte skadar huset. Den ser ganska tunn ut i godset - klippa upp den från centrum o utåt, värma o dra??? Men - ska titta lite mer på filmen så återkommer jag
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det finns en film (fransk) där han bänt upp plåtkanterna på tätningen - det funkar också bara du inte skadar själva pumphuset. Att i samband med att lossa tätningen även värmer huset har två fördelar, huset expanderar så tätningen inte sitter så tight samt att loctite släpper greppet vid 80-100 grader. Kan du slipa till en liten mejsel så att den ser ut som en tandskrapa (som en liten kofot) så är det idealiskt, men är du försiktig borde en elektronikmejsel funka också
1706223504332.png1706223606949.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man brukar ju dra in en liten skruv i tätningsringen och slita ut den med en lämplig tång om den ska bytas.
 

BoysBad2

Medlem
Gick med
30 Jan 2017
Ort
Osby
Hoj
kawasaki ninja zx6r
Det finns en film (fransk) där han bänt upp plåtkanterna på tätningen - det funkar också bara du inte skadar själva pumphuset. Att i samband med att lossa tätningen även värmer huset har två fördelar, huset expanderar så tätningen inte sitter så tight samt att loctite släpper greppet vid 80-100 grader. Kan du slipa till en liten mejsel så att den ser ut som en tandskrapa (som en liten kofot) så är det idealiskt, men är du försiktig borde en elektronikmejsel funka också
View attachment 494587View attachment 494588
Ursäkta fördröjt svar.
Jag investerade i ett kit för o dra ut det invändigt. Släppte direkt efter lite värme.

nu har jag fått alla packningsdelarna samt nya laget så nu är det dags för montering av det igen.

försöker hitta i reparationsboken hur det ska monteras tillbaka bara då allt flög ut så han inte direkt ta bilder ?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top