Gsxr läcker kylarvätska! Toppackning och verkstad?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Jaha...

Bytte kylarvätska och allt var frid och fröjd men sen märkte jag att den försvann gradvis även då hojen var stillastående!

Jag vet att vätskan minskar i expansionskärlet eftersom men inte när den står stilla och inte med flera cm! Sen började den även gå varmt mot slutet vilket jag tog som ett tecken på den minskade kylarvätskan.

Har inte kollat sen sist och vet inte om den "röker" ur avgas men kan minnas att jag sett det någon gång men inte reflekterat över det!

Har även bytt olja men tyckte inte den såg konstig ut men kollade inte överdrivet noga heller. Har kvar oljan om det finns något jag bör leta efter.

Jag lutar åt att toppen läcker då det inte finns några tydliga andra läckagetendenser!

Någon som har förslag på hur jag ska felsöka(även andra saker än toppen)?

Om det är toppen som läcker funderar jag på att byta till en yoshimura-packning och undrar om det kan ge extra ponnys eller om det bara är dumt och sliter mer osv.

Nu till det viktiga...
Är det någon som känner till en bra och seriös verkstad/mek som kan suzuki i eller nära stockholm? De får gärna ha möjligheter att provtrycka systemet!

Att lämna den till din mc eller ava är helt otänkbart då dessa bränt alla chanser hos mig!

Mvh
Aryey
 
Var det länge sedan du bytte vätskan? Har den börjat minska nyligen eller har den gjort det sedan bytet? Fick du ur all luft i systemet? På min GSX-R 750 -00 sitter en avluftningsskruv på vattenanslutningen bakpå cylinderraden som används till att just detta. Fyller man bara upp systemet får man garanterat luftfickor med resulterande ökning i temperatur/överhettning.

Du hade kvar oljan, då kan du alltid hälla upp den i en genomskinlig behållare och se om den skiktar sig efter att ha stått ett tag.
 
Last edited:
Var det länge sedan du bytte vätskan? Har den börjat minska nyligen eller har den gjort det sedan bytet? Fick du ur all luft i systemet? På min GSX-R 750 -00 sitter en avluftningsskruv på vattenanslutningen bakpå cylinderraden som används till att just detta. Fyller man bara upp systemet får man garanterat luftfickor med resulterande ökning i temperatur/överhettning.

Jo den använde jag men inte överdrivet mkt då det sprutade en del direkt och då stängde jag. Ska man lufta mkt eller bara så att det kommer vatten?

Den sitter riktigt jobbigt till att nå plus att det är ganska mkt elektronik som kan bli blöt i närheten!

Den överhettade inte väldigt mkt eller snabbt men låg runt 80-90 grader vid körning!
 
Last edited:
Det kanske bara kom luft i systemet när du bytte kylarvätska? Prova att ruska lite i slangarna och fyll på med mer vätska innan du drar igång med topplockspackningen. Om du har kört hojen ordentligt varm så sjunker vätskan flera cm (helt normalt). Har du sett om det läcker ut något när den är varm?
När min packning gick så rann det ut ur påfyllnings locket.
 
Japp, riktigt kul att komma åt. Det finns fler ställen som luft kan samlas på så fortsätt fylla och lufta både vid kylarlocket och vid luftningen. Om det inte hjälper finns ju risken att det försvinner genom någon annan väg. Hur fort försvinner det?

Den viktigaste frågan av alla är nog: Fanns problemet innan du bytte kylarvätskan?
 
Om den läcker när den står stilla så borde vattnet komma antingen in i motorn (syns på oljan) Eller in i nån cylinder och det lär du märka när du ska starta hojen och motorn inte går runt...
Är det nåt annat som läcker så är det ju jätte lätt att se det... Borde ju lixom droppa under hojen om det läcker när den står stilla...

Och om det nu är så att toppen har gått (vilket jag faktiskt inte tror) Så är det inte alls svårt att fixa det själv och ser ingen som helst anledning till att lämna in den för ett sånt jobb, men det beror ju lite på hur mycke "meck vana" du har...
Att sätt dit en annan packning kommer inte göra nån större skillnad.. Jag har inte märkt nåt på min, fast andra kanske gör det vad vet jag...?

Sen ang Din mc så har jag aldrig lämnat in nåt där men jag vet att Lelle och Fredde som jobbar där är duktiga och dom har knappast nåt problem att fix din hoj om det skulle vara så... Det tar lite tid men är absolut inget svårt arbete.
 
Det kanske bara kom luft i systemet när du bytte kylarvätska? Prova att ruska lite i slangarna och fyll på med mer vätska innan du drar igång med topplockspackningen. Om du har kört hojen ordentligt varm så sjunker vätskan flera cm (helt normalt). Har du sett om det läcker ut något när den är varm?
När min packning gick så rann det ut ur påfyllnings locket.

Fyllde till "strecket" på expansionskärlet och vickade ordentligt åt sidorna samt har kört den ordentligt varm efteråt!
 
du ska inte bara fylla upp i expansionkärlet utan vid kylaren också. öppna locket och fylla på så mycket som du får i.
 
Om den läcker när den står stilla så borde vattnet komma antingen in i motorn (syns på oljan) Eller in i nån cylinder och det lär du märka när du ska starta hojen och motorn inte går runt...
Är det nåt annat som läcker så är det ju jätte lätt att se det... Borde ju lixom droppa under hojen om det läcker när den står stilla...

Och om det nu är så att toppen har gått (vilket jag faktiskt inte tror) Så är det inte alls svårt att fixa det själv och ser ingen som helst anledning till att lämna in den för ett sånt jobb, men det beror ju lite på hur mycke "meck vana" du har...
Att sätt dit en annan packning kommer inte göra nån större skillnad.. Jag har inte märkt nåt på min, fast andra kanske gör det vad vet jag...?

Sen ang Din mc så har jag aldrig lämnat in nåt där men jag vet att Lelle och Fredde som jobbar där är duktiga och dom har knappast nåt problem att fix din hoj om det skulle vara så... Det tar lite tid men är absolut inget svårt arbete.

Nu börjar jag ju bli hoppfull igen...

Har som sagt inte sett några andra läckage och det brukar ge sig till känna med dropp osv.

Ska kolla oljan igen och sen fylla på mer vätska!

Har faktiskt bra erfarenhet av Din mc själv men det var en polare som inte gillade verkstaden som jag inte provat!

Mekmässigt skulle jag säkert fixa att byta toppen(med lite hjälp) men det har mer med plats att göra det på!

Bullysmile:
Gjorde även det då jag bytte vätska (allt enligt haynes manualen) men inte efter det!
 
Fyllde till "strecket" på expansionskärlet och vickade ordentligt åt sidorna samt har kört den ordentligt varm efteråt!

Det är inte expantionskärlet du ska fylla utan det är i kylaren.. Expantionskärlekt kan vara helt tomt när du kör utan att det är nån fara...
Givetvis ska det ju vara vatten i det också, så det är helt rätt att fylla upp där med MEN det är framför allt i kylaren du ska fylla...

Du har säkert bara luft i systemet så det nog inte värre än så. Det bara lufta och fylla på! :tummenupp
 
Jag hade liknande problem för någon månad sen och trodde det värsta, men det vara bara en slang från vänster sida på motorblocket (begränsade mek-kunskaper) som hade lossnat helt och då pumpades allt vatten rakt ut bara.

Så kolla alla slangar och sånt skit först.

Lycka till
 
Fördelen med kylvätska är att den så länge det inte är varm motor dunstar väldigt sparsamt. Hade den stått och läckt hade det varit blött, en pöl i båten eller på golvet.
Du har troligen luft i systemet.
 
Ok nu har jag varit av med kåporna och kollat ordentligt men döm om min förvåning då kylaren är rågad och expansionskärlet inom rätt marginal!
Mkt lättad då det inte är toppen eller ngt annat MEN tycker fortfarande den går lite varm i lägre tempo och hoppar snabbt upp till 85-90 grader!

Kan det vara tempgivaren som strular eller finns det något annat som kan strula med kylsystemet fast det är tätt?

Edit: vill passa på att tacka för den redan bra hjälp jag fått!
 
Att den snabbt hoppar upp till driftstemp, dvs 85-90 grader är bara en fördel om den sen klarar av att hålla sig där.

Men som du beskriver det så går den lite högre i temp än önskat?
I så fall låter det som om termostaten inte "reglerar" som den ska, inte ovanligt att de kan kärva ihop och bete sig felaktigt.
Det blir då för litet flöde mellan motor och kylare vilket ger en ökad driftstemp.
Jag hade bytt termostat, det är en slitagepryl och behöver bytas då och då.
 
Att den snabbt hoppar upp till driftstemp, dvs 85-90 grader är bara en fördel om den sen klarar av att hålla sig där.

Men som du beskriver det så går den lite högre i temp än önskat?
I så fall låter det som om termostaten inte "reglerar" som den ska, inte ovanligt att de kan kärva ihop och bete sig felaktigt.
Det blir då för litet flöde mellan motor och kylare vilket ger en ökad driftstemp.
Jag hade bytt termostat, det är en slitagepryl och behöver bytas då och då.

Var sitter termostaten mer specifikt och måste jag tömma hela systemet för att byta den?

(Har ingen manual för tillfället att kolla i)
 
Var sitter termostaten mer specifikt och måste jag tömma hela systemet för att byta den?

(Har ingen manual för tillfället att kolla i)

Om du följer den grövre kylarslangen mellan motor och kylare (om jag inte minns fel, höger sida på gixxern) så kommer du till ett litet aluminiumhus på toppen. Innanför det lär den sitta (om din nyare liknar min äldre K2 motor på den punkten) typ: http://media.photobucket.com/image/suzuki gsxr 1000 thermostat/MRDANGLES750/000_0201.jpg


Du blir nöd till att tömma ur en hel del vätska tyvärr, och därefter lufta systemet nogsamt.
 
Last edited:
Om du följer den grövre kylarslangen mellan motor och kylare (om jag inte minns fel, höger sida på gixxern) så kommer du till ett litet aluminiumhus på toppen. Innanför det lär den sitta (om din nyare liknar min äldre K2 motor på den punkten) typ: http://media.photobucket.com/image/suzuki gsxr 1000 thermostat/MRDANGLES750/000_0201.jpg


Du blir nöd till att tömma ur en hel del vätska tyvärr, och därefter lufta systemet nogsamt.

Är inte jätte jobbigt men kan man slippa så gör man gärna det...

Får bli efter säsongen om det inte händer ngt drastiskt!

Tack för hjälpen :tummenupp
 
Den viktigaste frågan av alla är nog: Fanns problemet innan du bytte kylarvätskan?
Precis. Om inte så har du fortfarande luft i systemet. Hand upp dom som varit tvungen att någon gång byta termostat i sin hoj, för att den är kass? Dessutom, OM de går sönder så fastnar de 9 gånger av 10 i öppet läge, dvs motorn går kall.
 
Precis. Om inte så har du fortfarande luft i systemet. Hand upp dom som varit tvungen att någon gång byta termostat i sin hoj, för att den är kass? Dessutom, OM de går sönder så fastnar de 9 gånger av 10 i öppet läge, dvs motorn går kall.

Kan det fortfarande vara luft i systemet då alla nivåer är ok samt att den har gått en del efter byte?
 
Kan det fortfarande vara luft i systemet då alla nivåer är ok samt att den har gått en del efter byte?
Jag vet inte exakt hur det är på din, men på många hojar är det ett smärre helvete att lufta systemet. En del får man luta ner tills fotpinnen tar i, och gasa. Luften trilskas och vill inte ut hur lätt som helst. Men en sak är säker, luften samlar sig på den högsta punkten i kylsystemet. Om det kan vara en ledtråd.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top