GSXR med rs38:or svårstartad kall - blir sur

Smokey Hooker

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, GSX-R 1100 -88, GSX 1100 -82, Ariel 350 -46
Kompisens gsxr 1216, portad och utrustad med rs38:eek:r måste man få igång vid första startförsöket annars är det kört. Blir full av bensin när man fortsätter startförsöken. Tänder lite men det blir det enda. Drar man ut choken orkar motorn knappt runt, kompressionen verkar då bli för hög.
Varm startar den hur lätt som helst. Går förövrigt mycket bra. Vad göra?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Hur mår batteriet? Jag vet inte vilket komp du har, men att inte orka dra runt motorn tyder på ett rätt kasst batteri eller något mekaniskt fel. Hur har han ställt sin "Extragas" (vet inte vad den heter, men den lilla pinnen som du kan ställa så att den ger en extra boost med bensin i ett visst intervall) - den kanske dränker motorn?

Om batteriet är schysst, pröva att starta den när den är kall genom att vrida på gashandtaget tre gånger och sedan vara beredd med choken när han trycker in startknappen.

/Freppa

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Mellan 2:a och 3:e gasaren. Två skruvar, en som bestämmer när den börjar arbeta, och en som säger när den slutar. Det KAN ju vara så att den är ställd på att börja flöda vid noll i gaspådrag (mer eller mindre)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Minska även gapet på tändstiften till 0.5 mm förrutom att ge hånken i att vrida på rullen så att inte ax-pumpen dränker stiften. Choke och 1/16 gaspådrag.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Min startar lättast med choke och helt stängd gas, men jag har hög tomgång. Säkert att cykeln inte går fett på lågvarven? Ställ tomgången på 2500 varv om det inte redan är gjort.

Smokey Hooker

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, GSX-R 1100 -88, GSX 1100 -82, Ariel 350 -46
OLJEKYLD GSXR skrev:
Min startar lättast med choke och helt stängd gas, men jag har hög tomgång. Säkert att cykeln inte går fett på lågvarven? Ställ tomgången på 2500 varv om det inte redan är gjort.

Om den går fett på lågvarv hur justerar man det?

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Nja, det man börjar med är att skruva in lågfartsskruvarna, de sitter under gasarna längst bak, stora mässingsskruvar. Dra dem i botten och skruva ut den tre kvartsvarv ungefär, mina är utskruvade ett och ett halvt varv, tycker att det funkar bra nu när det är kyligt. Skruva inåt= magrare, skruva utåt=fetare.

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
Jaha du menar bland skruvarna... Skulle knappast tro att det hjälper så mycket och samt att du justerar inte bara lågfarten med dom :p

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Har man rätt lågfartsmunstycke så hjälper det att justera lågfartsskruvarna. Det gör det på mina iallafall. Tändspolarna är klena på gsxr, har din kompis högre komp än std så brukar cykeln gärna vilja ha tex Dyna eller Accelspolar.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Gnistgapet kan minskas till 0.5 mm, då klarar originalspolarna på en gammal gsxr av att supporta 300 hästar.

Några direkt negativa effekter har jag inte hört talas om. Antagligen vill man ha ett större gap och större gnista för att kunna sparka igång en väldigt mager blandning - men hur många av oss med trimmat kör med en mager blandning?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0