Gubbäventyrsknarr på bana?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Frun sa helt plötsligt att om jag sålde mina lik kunde jag få köpa en lite finare. Mer plats i garaget till henne och jag blir ännu mer gubbe på en mer fungerade båge.

Efter några år på grus eller drömmen om grus så funderar jag på om jag inte ska kombinera motorväg till jobbet med en och en annan bandag.

Jag har råkat bli en ktm-kille men vete fan om 890 adv s lockar mig på något sätt. Och sen vill jag nog ha 17/17 om jag ska testa bana. 890 duke? Nej tack.

Men F 900 XR? Eller tracer 900? Sitta rak i ryggen som en vuxen men ändå möjligt att ha bra däck? Drömmer fortfarande om att bränna upp till lofoten själv. Men 1290 adv tycker jag faktiskt är för stor för att det ska vara kul till vardags.

Vad säger ni som hänger med i världen? Vad ska jag provköra?

Notera gärna att man egentligen är dum i hela huvudet om man säljer en 990 adv s utan äckel abs.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Prova 1290 Adventure... Den känns inte stor å klumpig utan klart smidigt å balanserad..

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Prova 1290 Adventure... Den känns inte stor å klumpig utan klart smidigt å balanserad..
Jo jag måste väl det. Då blir man verkligen gubbe. Men 1090 adv s vore nog mer passande för mig.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Jag har bara kört sporthoj innan typ...i många år, men köpte mig en KTM 790 Adventure R föra våren.. jag ångrar mig inte en sekund, har jämför den med polarens 1290..och den är mycket klumpigare m.m. 790 har en väldigt bra motor med mycket vrid så du har inga problem att köra lika fort som med 1290...ska du köras riktigt fort så kommer då blåsa av på båda hojarna innan effekten säger stop.

Så jag skulle nog provköra 890 om jag vore dig och sen en 1090-> , sen får du bilda din egen uppfattning.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min erfarenhet av ADV-hojar på bana är att de är så mycket mer lätthanterliga än sporthojar att mindre erfarna förare kör bättre/snabbare på ADV. När det börjar gå undan på riktigt sätter framförallt däckdimensioner och så småningom fjädring gränser och börjar kräva mer av föraren men det är kul att köra fort med udda material.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ducati Supersport 950s?
Funderar själv på en...snart 50...om några år..

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ktm 1290 SAS världens bästa allroundhoj ( efter 1290 SAT)
Med en sådan räcker det med en (1) hoj i garaget :fakta

Bifogat

• dfddhdhd.jpg
    dfddhdhd.jpg
    159.2 KB · Visningar: 26

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har bara kört sporthoj innan typ...i många år, men köpte mig en KTM 790 Adventure R föra våren.. jag ångrar mig inte en sekund, har jämför den med polarens 1290..och den är mycket klumpigare m.m. 790 har en väldigt bra motor med mycket vrid så du har inga problem att köra lika fort som med 1290...ska du köras riktigt fort så kommer då blåsa av på båda hojarna innan effekten säger stop.

Så jag skulle nog provköra 890 om jag vore dig och sen en 1090-> , sen får du bilda din egen uppfattning.

Jag har provkört 790 adv r men upplevde den som tam och väluppfostrad mot min 990. Men det är väl meningen. Men jag vill komma ifrån 21 tum fram så det är S som är aktuell för mig. Och de är så otroligt ful. Men jag måste väl pröva den innan jag byter märke.
Är också sporthojskille från början.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Min erfarenhet av ADV-hojar på bana är att de är så mycket mer lätthanterliga än sporthojar att mindre erfarna förare kör bättre/snabbare på ADV. När det börjar gå undan på riktigt sätter framförallt däckdimensioner och så småningom fjädring gränser och börjar kräva mer av föraren men det är kul att köra fort med udda material.
Ja och eftersom däcken kommer ta stopp först är jag ute efter en "adv" med 17 tum för enkelhetens skull.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
S å T modellen har 19" fram å 17" bak..
Vill man ha 17" fram oxå så får man ekra om med 17" fälgbana eller kolla va olika Duke modeller har för fram hjul som passar..

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
S å T modellen har 19" fram å 17" bak..
Vill man ha 17" fram oxå så får man ekra om med 17" fälgbana eller kolla va olika Duke modeller har för fram hjul som passar..
Japp jag vet. Men jag tror inte helt på att fippla så med geometrin. Då kan jag ju köpa 17 till min 990. Men mycket pengar för att bara testa.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Japp jag vet. Men jag tror inte helt på att fippla så med geometrin. Då kan jag ju köpa 17 till min 990. Men mycket pengar för att bara testa.
Man bör iofs vara försiktig med geometriförändringar men minskat försprång och gaffelvinkel (vilket reducering av framhjulets storlek leder till) är ofta precis vad som behövs för att liva upp en sävlig ADV-hoj. Särskilt för banbruk.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men ingen här är alltså impad av f 800 xr eller tracer 900 gt. Då vet jag det.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Men ingen här är alltså impad av f 800 xr eller tracer 900 gt. Då vet jag det.
Tracern funkar till det mesta.
Den är även väldigt rimligt prissatt.

Men testar du en S1000XR så är det ju få andra inom genren som kommer attrahera.
Det är allt en jäkla kompetent maskin.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tracern funkar till det mesta.
Den är även väldigt rimligt prissatt.

Men testar du en S1000XR så är det ju få andra inom genren som kommer attrahera.
Det är allt en jäkla kompetent maskin.

S1000XR är enligt uppgift snuskigt kompetent. En såndär hoj man inte ens törs prova.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
polare har en 1290 adv S och är galet nöjd, han har kört bana med den eller om det var en av samma modell han testade innan han köpte.

Riktigt monster!

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
1000XR är brutal men lider av rätt grova vibrationer. Så pass att jag efter 10 min provkörning hade så pass ont i fingrarna att jag åkte tillbaka... Ska vara åtgärdat till viss del på den senaste versionen dock, =)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA