Gubbigt med solglasögon?

Gubbigt med solglasögon (istället för mörkt/spegel-visir)?

• Antal röstningar
    0

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
F*n vad känsligt ämne det här var då. Jag ville ju bara kolla. Nu börjar nivån sjunka med personangrepp till och med. Flugor på hornhinnan är inget problem med visiret nere som ju är en del av finessen med visir.

PS. Det här är den "chockade polaren" i mitt första inlägg :D

Lägg ner. Solbrillor är gjutet. Varför gubbigt (för övrigt börjar du ju komma upp i gubbålder nicke)? Vill man känna fartvinden å samtidigt skippa flugorna på hornhinnan så e d klockers m brillor.

Frolomp

Busglad tvåbarnsfar
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
KTM 950 SM -06
Va'faan....

F*n vad känsligt ämne det här var då. Jag ville ju bara kolla. Nu börjar nivån sjunka med personangrepp till och med. Flugor på hornhinnan är inget problem med visiret nere som ju är en del av finessen med visir.

PS. Det här är den "chockade polaren" i mitt första inlägg :D

Man va' faan kör du alltid med visiret nere eller?? Nån sorts guldfisk-komplex?
Visiret får ju gärna vara uppe för min del i farter upp till 70 iallafall! En korpulent humla eller en dubb från nån pundargurka med vinterdäck kan ju göra jävligt ont i den farten så nog har jag gärna ett par solbrillor på mig under hjälmen!! Självklart försöker jag undvika solbrillor som splittras till tusen rakbladsvassa knivar vid ev skada.
Kalla mig gubbe om ni vill!

/Jocke
" If it breathes, choke it! If it bends, break it!"

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
OK, jag och 64 andra har fel. Så ni känner igen mig nästa gång:

Stock_67900000001.jpg

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det finns bara en sak som är värre än solbrillor och klart visir, och det är tröjja (givetvis stavat med två j) över skinnstället.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Solbrillor i hjälm känns väldigt Kenneth and the knutters, filmen G och Katana för mig.

Nu, snart tre sekel senare, när det finns mörka visir så finns det väl ingen anledning i världen att ha solbrillor.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Snart kommer nån att skriva att om man har visiret uppfällt så slipper man tvätta det på samma sätt som tröjkillarna skriver om tröja utanför skinnstället. Jag ska fan börja med tröja, solbrillor *och* mjukisbyxor så man slipper tvätta nederdelen på stället också. Sen ska jag köra hojen med kapellet på - bara ett hål för huvudet. Det bör inte gå att toppa den munderingen.

Nu, snart tre sekel senare, när det finns mörka visir så finns det väl ingen anledning i världen att ha solbrillor.

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Astrimmad R1-06
gubbigt, javisst... och ännu värre blir det om man har fått tag i ett par gul-tonade!

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Snart kommer nån att skriva att om man har visiret uppfällt så slipper man tvätta det på samma sätt som tröjkillarna skriver om tröja utanför skinnstället. Jag ska fan börja med tröja, solbrillor *och* mjukisbyxor så man slipper tvätta nederdelen på stället också. Sen ska jag köra hojen med kapellet på - bara ett hål för huvudet. Det bör inte gå att toppa den munderingen.

Precis. Ändå har jag MER förståelse för en tröja utanför stället än solglasögon i hjälm.

Det KAN iaf finnas en liten poäng med tröja utanpå om det är kallt, tex. Men solbrillor. Nejdu.

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Men hur ska man göra då? Jag tycker också att solglasögon känns som flanellskjorta och skinnväst och Yamaha DT-50 vid grillplatsen vid sjön vid bruksorten och turkosa flickor som rinner runt -94 sisodär men hur ska man göra då?? Jag kör oftast iväg när solen fullständigt trycker igen mina ögon till vacker Clintan-posé a´la spaggetivästern men kommer hem i becksvart mähä. Och inte fan orkar jag ha nån äcklig klump skvandes på ryggen bara för ett extravisir. Hjälp!

/perris

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Påpekande: jag kör inte med mörka tearoffs eller spegelvisir för posörfaktorn. Det är för solskydd. Är det inte sol har jag mitt ofärgade visir.

Tyvärr är alla inte lika förutseende som du och tar med sig båda visiren när de är ute och kör :) Inget stort problem för mig dock, jag har mest tyckt att det är rätt åt dem som inte ser något hehehe

Man skall dock inte ringakta posörfaktorn... ;)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Det skrev jag ju inte. Jag har bara tonat visir när det är soligt. De ytterst få gångerna det hinner bli riktigt mörkt får man ta. Spegel är inte lika jävligt som ett riktigt mörkt visir dock.

När jag tourar brukar jag ha extravisir i tankväskan. Skönt att bara byta när det andra blivit fullt med flugor och mygg.

Fan vad förvånad jag skulle bli om hela griden i nästa Moto GP har klart visir och solglasögon.

Tyvärr är alla inte lika förutseende som du och tar med sig båda visiren när de är ute och kör :) Inget stort problem för mig dock, jag har mest tyckt att det är rätt åt dem som inte ser något hehehe

Man skall dock inte ringakta posörfaktorn... ;)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ja men de kan ju köra med visiret uppe och känna fartvinden blåsa i ansiktet utan att få mygg i ögonen då.

...ja, och de kör ju jävligt ofta i mörker. :D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
App app! Ha du dina solglajjor, men ge fan i mjukisbyxorna :mattias

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Hur jävla ung är du? Själv brände man runt på en sån här Yamaha FS-1, fast lite ballare. Hade ett högt svart avgassystem som man brände sig på och en Nolan N33. På den tiden var den hjälmen i paritet med att ha ögonscanner till ytterdörren hemma. Måste erkänna att jag körde med SunPocket solglasögon i den hjälmen...

YamahaFS11980.jpg

...Jag tycker också att solglasögon känns som flanellskjorta och skinnväst och Yamaha DT-50 vid grillplatsen vid sjön vid bruksorten och turkosa flickor...

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Hur jävla ung är du? Själv brände man runt på en sån här Yamaha FS-1, fast lite ballare. Hade ett högt svart avgassystem som man brände sig på och en Nolan N33. På den tiden var hjälmen i paritet med att ha ögonscanner till ytterdörren hemma.

YamahaFS11980.jpg

En såndär har jag nu :D

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Hur jävla ung är du? Själv brände man runt på en sån här Yamaha FS-1, fast lite ballare. Hade ett högt svart avgassystem som man brände sig på och en Nolan N33. På den tiden var den hjälmen i paritet med att ha ögonscanner till ytterdörren hemma. Måste erkänna att jag körde med SunPocket solglasögon i den hjälmen...

YamahaFS11980.jpg
Hjälm? Inte en chans, det förstörde ju frillan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Precis. Ändå har jag MER förståelse för en tröja utanför stället än solglasögon i hjälm.

Det KAN iaf finnas en liten poäng med tröja utanpå om det är kallt, tex. Men solbrillor. Nejdu.

Jag har aldrig förstått varför det är så laddat med tröja utanpå skinnställ, vad förknippas det med eftersom det är så provocerande för en del?
Som att man skulle bli jättearg fall någon hade underställ. :3freak

Om det är varmt så kör jag med linne eller t-tröja under skinnstället, är det mindre varmt har jag underställ och är det kallt så har jag något utanpå också. Det kan vara en tröja eller jacka eller väst eller både och beroende på vad vädret tillåter. Jag har t.o.m haft regnkläder utanpå skinnställ, är det extra töntigt?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin