Gubbigt med solglasögon?

Gubbigt med solglasögon (istället för mörkt/spegel-visir)?

• Antal röstningar
    0

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Min KTM 640 SM är übertuff :banana

Jag förstår inte vad som är så praktiskt med att ha solglasögon i hjälmen. Ett extravisir har man instoppat innanför stället (runt sidan på magen, vid njurarna). Jag körde dagsetapper på 60+ mil på en CBR1000RR utan att märka av att visiret ligger där.

Låt oss ta det långsamt så även stockholmarna förstår (jolåsatte). :D

1. Man vill högst troligen i alla fall ha solbrickorna med sig när man poserar bredvid sin nypolerade pärla vid fiket*.

2. Med ett normalt visir och solbrillor är man garderad mot det mesta.

3. En KTM är alltid übertuff, men det gäller enbart enduromodeller som brukas i geggdiken, kör man KTM på asfalt har man gjort fel från början**.

/J

* Det jävliga är att posörfaktorn, som är det viktigaste i ett röktonat/spegel/iridiumvisir, är så stenhård att man ändå måste ha det på när man rullar in...

** Så vida det inte är en RC8... :yoparty

Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Fasen, nu måste jag ju sälja hojarna alternativt operera ögonen då jag har glasögon. Tur att posörhoj.com finns så man kan hålla koll på mc-modet :rullandeu

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Ok, en kort summering innebär alltså att jag är gubbig då:

* Jag kör alltid med solbrillor under visiret. Mörka visir eller släpa med sig ett extravisir finns inte i min värld.

* Jag kör f.n. med collegetröja över stället, detta p.g.a. att stället annars repar tanken när jag lägger mig över den.

Kontentan är alltså att jag kan vara ÜBERTUFF och köra med mörkt visir och utan collegetröja. Lik förbaskat fortsätter jag i samma gubbanda & kör med ovan konfiguration. :yoparty

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Ok, en kort summering innebär alltså att jag är gubbig då:

* Jag kör alltid med solbrillor under visiret. Mörka visir eller släpa med sig ett extravisir finns inte i min värld.

* Jag kör f.n. med collegetröja över stället, detta p.g.a. att stället annars repar tanken när jag lägger mig över den.

Kontentan är alltså att jag kan vara ÜBERTUFF och köra med mörkt visir och utan collegetröja. Lik förbaskat fortsätter jag i samma gubbanda & kör med ovan konfiguration. :yoparty

Det är redan kört för dig då du åker Busa. Det är ungefär lika fränt som en Kawa 125:a. :pannkyss

Låt oss ta det långsamt så även stockholmarna förstår (jolåsatte). :D

1. Man vill högst troligen i alla fall ha solbrickorna med sig när man poserar bredvid sin nypolerade pärla vid fiket*.

2. Med ett normalt visir och solbrillor är man garderad mot det mesta.

3. En KTM alltid übertuff, men det gäller enbart enduromodeller som brukas i geggdiken, kör man KTM på asfalt har man gjort fel från början**.

/J

* Det jävliga är att posörfaktorn är det viktigaste i ett röktonat/spegel/iridiumvisir är så stenhård att man ändå måste ha det på när man rullar in...

** Så vida det inte är en RC8... :yoparty

1. Posera är för tjejer och homos. punGt.

2. Mm. Som en helkroppskondom ungefär.

3. Är man bäst, som jag, så kan man åka nästan allt och vara frän ändå. (dock inte busa)

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Mörka visir är en 2000-talspryl så det är bara att vänja dig. Dock är SHOEIs svindyra men riktigt bra, ca 800 pesos.

Nr 2 var en helt ny för mig faktiskt. Att man slipper tvätta stället brukar vara standard-ursäkten även om vissa skriver att de inte vill visa kalaskulan i all sin glans alt. att de har ett fult ställ. Vad har du för ställ som repar tanken egentligen?

Ställningen:
Ja 90 56.60%
Nej 69 43.40%

Last edited:

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Det är redan kört för dig då du åker Busa. Det är ungefär lika fränt som en Kawa 125:a. :pannkyss

Och min kontring skulle ju varit att jag lätt kan slänga på ett mörkt visir & kasta tröjan men hur lätt byter du till en riktig hoj? :D

Mörka visir är en 2000-talspryl så det är bara att vänja dig. Dock är SHOEIs svindyra men riktigt bra, ca 800 pesos.

Nr 2 var en helt ny för mig faktiskt. Att man slipper tvätta stället brukar vara standard-ursäkten även om vissa skriver att de inte vill visa kalaskulan i all sin glans alt. att de har ett fult ställ. Vad har du för ställ som repar tanken egentligen?

Ett riktigt skit-jofama-ställ. Ska köpa nytt i veckan så tröjan lär väl inte behövas när det är gjort.

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Nope, har faktiskt nästan aldrig med mig solbrillor när jag kör. Har jag med mig rygga för kameran kanske de får hänga på men det är inte så viktigt.

Missförstå mig rätt: solglasögon au natural tycker jag är helt OK men i hjälm känns det lika läckert som en skinnslips.

Man vill högst troligen i alla fall ha solbrickorna med sig när man poserar bredvid sin nypolerade pärla vid fiket*.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Kanske skulle ha varit lite tydligare i pollen och lagt till "vid solsken". Är det molnigt eller regn så kör jag med klart visir och antar att solglasögon-förespråkarna har glajjerna i kutsen.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Gubbigt är väl att inte bry sig om vad andra tycker utan endast bry sig om den praktiska biten?

dvs vara trevlig, dricka måttligt med alkohol, vakna tidigt, äta rågbröd, veckohandla, underhållsladda osv

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kanske skulle ha varit lite tydligare i pollen och lagt till "vid solsken". Är det molnigt eller regn så kör jag med klart visir och antar att solglasögon-förespråkarna har glajjerna i kutsen.

har arai.. byter bara visir när det gammla är trasigt :fakta

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
På min XR-1000 tar det 30 sekunder max och då tar jag i i överkant. På min gamla OGK pajade visirmekanismen 3 gånger = dyra 200 kr plastgrejer/gång så det blev SHOEI.

har arai.. byter bara visir när det gammla är trasigt :fakta

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Säker på att du inte bara glömt att ta av den icke transparenta skyddsfilmen?

2000-talsgrej ? Nä, jag hade minsann mörkt visir på min Tommy-hjälm 1983. Det var samma år jag frontade med en lastbil. Så det minns jag. :näsblod

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
Gubbigt ja, men min erfarenhet är att sikten/kontrasten med bra solglasögon är mycket bättre än med tonat visir (har ju inte haft möjlighet att testa ALLA visir på marknaden förstås). Kör dock själv med tonat visir oftast, men ibland blir det klart visir + mina grymma polaroidögon ;)

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Gubbigt är väl att inte bry sig om vad andra tycker utan endast bry sig om den praktiska biten?

dvs vara trevlig, dricka måttligt med alkohol, vakna tidigt, äta rågbröd, veckohandla, underhållsladda osv

Jag har ångrat mig. Jag gillar solglasögon men jag har själv aldrig några under hjälmen. Jag har dock provat under en period när jag inte ägde något tonat visir. Ett par kommer jag ihåg att dom klämde liksom bakom öronen så jag blev öm och det andra paret som inte klämde bakom öronen kunde börja glida ner mot själva näsborrarna när jag blev lite svettig.

Jag tror tonat visir och maskara är grejen. Det skulle vara mystiskt och lite erotiskt, svår placerat. Vem är den här killen skulle folk tänka när man fällde upp visiret vid något rödljus, bäst att passa sig, honom vill jag inte ha ögonkontakt med.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin