Såg en tråd där det disskuteras vita ställ som e väldigt smutsiga och svåra att få rena. Därför skrev jag ihop en liten guide hur jag skulle göra om jag ville bättra på med färg på hela stället... Det funkar ju på alla färger
Att färga skinnstället (obs inte med annan färg än vad som är från början)
Förutsättning:
skinnställ, galge, hårfön, läderfärg, starkt läderrengöring, läderimpregnering, 2x mjuk svamp, mjuk trasa, TID!
1. Börja med att skala dra bort flagnad färg. Se till att inte ha kvar några kanter där färgen kan börja släppa på nytt.
2. Använd mjuk svamp och tvätta av hela stället GRUNDLIGT med starkt läderrengöring som man normalt använder vid svåra fläckar. Låt lufttorka.
3. Blanda ihop olika färger så du får rätt nyans av färgen som är på stället.
NU BÖRJAR DEN TUFFA BITEN!
4. Stryk ut färgen med en ny mjuk svamp. Börja med delvis så att du inte går på hela stället på en gång och det bara kladdar och fastnar dammpartiklar. Bättre med fler tunna lager än tjocka lager.
5. Använd hårfön med hyffsat bra värme för att torka färgen fortare.
6. Repetera steg 4-5, tills du färgat hela stället. Häng sen upp på galge på ett sätt där armarna inte ligger emot, och inget klibbar.
7. Vänta 10h
8. Impregnera hela stället med en mjuks trasa
10. Ut på hojen o se snygg ut =D
TIPS PÅ PRODUKTER:
Leather Master, Color Make up (finns i många olika färger som går att blanda)
Leather Master, Strong effect Cleaner
Kiwi, Ledercreme
OBS! Jag står inte för några skadade skinnställ. Detta göres på eget bevåg
Kan även nämna att Leather Master även har en Degreaser ifall du har fettfläckar som måste bort innan färgning...
Att färga skinnstället (obs inte med annan färg än vad som är från början)
Förutsättning:
skinnställ, galge, hårfön, läderfärg, starkt läderrengöring, läderimpregnering, 2x mjuk svamp, mjuk trasa, TID!
1. Börja med att skala dra bort flagnad färg. Se till att inte ha kvar några kanter där färgen kan börja släppa på nytt.
2. Använd mjuk svamp och tvätta av hela stället GRUNDLIGT med starkt läderrengöring som man normalt använder vid svåra fläckar. Låt lufttorka.
3. Blanda ihop olika färger så du får rätt nyans av färgen som är på stället.
NU BÖRJAR DEN TUFFA BITEN!
4. Stryk ut färgen med en ny mjuk svamp. Börja med delvis så att du inte går på hela stället på en gång och det bara kladdar och fastnar dammpartiklar. Bättre med fler tunna lager än tjocka lager.
5. Använd hårfön med hyffsat bra värme för att torka färgen fortare.
6. Repetera steg 4-5, tills du färgat hela stället. Häng sen upp på galge på ett sätt där armarna inte ligger emot, och inget klibbar.
7. Vänta 10h
8. Impregnera hela stället med en mjuks trasa
10. Ut på hojen o se snygg ut =D
TIPS PÅ PRODUKTER:
Leather Master, Color Make up (finns i många olika färger som går att blanda)
Leather Master, Strong effect Cleaner
Kiwi, Ledercreme
OBS! Jag står inte för några skadade skinnställ. Detta göres på eget bevåg
Kan även nämna att Leather Master även har en Degreaser ifall du har fettfläckar som måste bort innan färgning...
Last edited: