Gulflaggen på Anderstorp

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Blir ganska förbannad när man hör och ser hur folk kör när det är gulflagg på banan. Har folk inte nån som helst respekt för gulflaggen i R600???

Folk kör om med motiveringen att det sker 1 meter innan gulflaggen, sätter snabbaste varv mm. Det tycker jag inte är att respektera reglerna vid gulflagg. Dessa regler fins ju av en anledning.

Skärpning för fan :mad:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Magnus skrev:
Blir ganska förbannad när man hör och ser hur folk kör när det är gulflagg på banan. Har folk inte nån som helst respekt för gulflaggen i R600???

Folk kör om med motiveringen att det sker 1 meter innan gulflaggen, sätter snabbaste varv mm. Det tycker jag inte är att respektera reglerna vid gulflagg. Dessa regler fins ju av en anledning.

:tummenupp Tack!

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
I R600 var det ju gulflagg på (minst) två ställen samtidigt och från läktaren såg det ut som samtliga drog ner på tempot ganska ordentligt.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Magnus skrev:

Bra Magnus, bara ge dom, man ska alltid respektera gulflaggen.

:mad:

Talpai

Back to basic
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 625
Magnus skrev:

Det var likadant i R1000,jag blev omkörd två ggr under gulflagg

fick klippa dom igen i karusellen,
Dåligt att inte respektera detta.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Tack till alla konkurrenter i std600.
När jag stod i lecahavet både hörde och såg jag på nära håll hur gulflaggen respekterades föredömligt.
Kändes tryggt att kunna bärga hojen utan att vara speciellt orolig för att få en hoj i nacken. :tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tyckte alla klasser respekterade gulflaggen riktigt bra förutom i Rookieklasserna. Speciellt när det var både ambulans och rescuebil mitt i Hansenkurvan under SBK och ledarna krypkörde förbi. :tummenupp

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Eftersom jag la en protest mot startproceduren fick jag äran att prata med tävlingsledningen och juryn sent på söndagkvällen. Det som förvånade mig då var att ingen lämnat in en enda protest mot omkörning på gulflagg i R600.

Om funktionärerna inte sett det, eller inte rapporterat in det är det bara vi förare kvar, och vill vi få bukt med gulflaggen så får väl vi också dra vårt strå till stacken, och inte bara klaga på våra konkurrenter och våra kära funktionärer.

Nu menar jag inte att vi ska ha en angiverimentalitet, men görs det grova omkörningar så borde vi lämna in en protest mot dem, för vår, och våra funktionärers, säkerhet. Vem vet, nästa gång kanske det är du som ligger i fållan....

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Magnus skrev:

Skärpning för fan :mad:[/QUOTE

Inte NU igen, har vi inte lärt oss något.

Jag lovar att ta med :kulspruta och få folk att förstå att det är för våran egen skull...

Björn

Seger

www.midlandoil.se
Gick med
2 May 2005
Hoj
R6 #94
Kan jag ju ta åt mig på en gång då eftersom det var jag som satte snabbaste varv under gulflagg. Bevisligen slog jag av ordentligt forbi flaggningar och blev dessutom omkörd strax före och under gulflaggen. Anledningen att det blev snabbaste varv då var att i övriga kurvor var jag helt ensam och gav järnet för att komma ifatt 1an.
Den som körde om mig under gulflagg var det ingen idé att lämna in protest emot då han drog av 2 kurvor senare.

Nr 27 Marcus Seger

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Bollox skrev:
Nja... Var satt du?

Betongläktaren vid gamla starten, du har säkert mer rätt än mig eftersom du var "ute på fältet". Hur saker ser ut från läktaren behöver ju inte alltid vara samma sak som hur det upplevs för de som är inblandade.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Johan skrev:
Tack till alla konkurrenter i std600.
När jag stod i lecahavet både hörde och såg jag på nära håll hur gulflaggen respekterades föredömligt.
Kändes tryggt att kunna bärga hojen utan att vara speciellt orolig för att få en hoj i nacken. :tummenupp

För att citera speakern (Nr:18?): "Inget illa Johan, men det har hänt förr..." :D

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
erik skrev:
Betongläktaren vid gamla starten, du har säkert mer rätt än mig eftersom du var "ute på fältet". Hur saker ser ut från läktaren behöver ju inte alltid vara samma sak som hur det upplevs för de som är inblandade.

Såg du vad som orsakade gulflaggen i slutet av rakan då? Det gjorde jag ju :3freak för vi har ju första parkett. Det är det jag menar med att man ser lite mer på postering. Kom dit nästa gång så har du i alla fall någon att prata med, istället för att mögla på en tom läktare!

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
erik skrev:
För att citera speakern (Nr:18?): "Inget illa Johan, men det har hänt förr..." :D
Jag hann höra mitt namn men inte vad som sades. Klockrent :rofl Den kan man väl bjuda på :)

Last edited:

Json

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR 600
Strider skrev:
Varför lämnade du inte in protest?

Vet iofs inte varför Talpai inte lämnade någon protest men jag försökte komma ihåg nr på de som jag såg.
Sen kändes det inte så lämpligt att lämna protest från sjukstugan...

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Jag har ingen aning om hur erfarna flagg vakterna är. Skiljer sig säkert oerhört mycket. Men jag kan tänka mig att det är inte så lätt för en funkis som står på en postering att besluta om det var gulflaggs omkörning eller inte när man har miljoner hojar att hålla reda på. Men jag kan ju bara tala för mig själv när jag menar att om jag skulle stå vid en postering (som jag aldrig har gjort) så fan ta den förare som inte respekterar flaggan när jag är ute o släpar på något i leka kulorna.

Jag körde R600 -03-04 o det var ofta cirkus med gulflaggs omkörningar. Jag blev själv drabbad några gånger vilket resulterade o förlorade viktiga poäng. Jag tycker att det är arrangörens ansvar att hålla koll o bestraffa de som inte följer reglerna. Även att arrangörer är konsekventa. Tex på SO i Norge förra året. Det var gulflagg under större delen av andra kvalet o R600. Många satte sina snabbaste varvtider just då och fick behålla sina tider. Sedan under första delen av racet var det gulflagg och ingen i tätklungan prutade en millimeter på gasen ( dumt) men då blir tävlingledningen förbannad o rödflaggar loppet. Helt rätt att rödflagga när det går till på det viset men dom satte ribban dagen innan när det gick bra att köra sitt snabbaste varv under gulflagg. Tror det var en liknade historia under STD600 racet.

Där var mina tio öre (eller hur säger man)

ps. skall försöka göra ett studiebesök vid en postering vid tillfälle, kan vara nyttigt

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Packalén skrev:
ps. skall försöka göra ett studiebesök vid en postering vid tillfälle, kan vara nyttigt

Jag stod kvar vid posteringen när jag bröt på Sviestad förra året. Det var ruskigt svårt även för mig som kan klassen att hålla reda på varvningar, gulflagg, bärgningar etc i slutet på racet. Speciellt på en så kort bana som Sviestad där det blir varvningar tidigt och många under ett race.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår