Gult Pinlock...? Bra skit???

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
När jag tävlade i enduro för några år sen så körde jag stenhårt med gula siktglas i crossbrillerna... Fungerade typ som nått högkontrast, allt blev tydligare & ljusare... Hur som helst, jag va sjukt nöjd med gula glas....:tummenupp

Så frågan är.... Om jag sätter i ett gult pinlock i mitt tonade visir i min xr1100 & kör med det på gata/bana, kommer jag bli lika nöjd då??

Nån som prövat??:va
(jag vill ha kvar mitt tonade visir o fortsätta se tuff ut:tungan)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag har inte provat den kombon men blir det inte typ brun sikt om man kombinerar gult/tonat?

Spontant inget jag skulle vilja testa, måste ju dock finnas någon som gjort det.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tonade visir är sällan bra.
Men gult eller orange funkar fantastiskt bra.
Tillsammans blir det skit.

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Nä! Det tror jag blir skit, köp hellre ett fotokromatiskt fogcity, funkar skitbra i alla väder:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nä! Det tror jag blir skit, köp hellre ett fotokromatiskt fogcity, funkar skitbra i alla väder:tummenupp

Är de tillräckligt snabba nu?
Förr var man blind några sekunder när man kom in i tunnlar.
Sedan blev man blind igen när man kom ut.
Förhoppningsvis är kvalitén bättre nu.

Peder Rosberg

Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Är de tillräckligt snabba nu?
Förr var man blind några sekunder när man kom in i tunnlar.
Sedan blev man blind igen när man kom ut.
Förhoppningsvis är kvalitén bättre nu.

Dom är ju inte skitsnabba, men dom blir åt andra sidan inte mörkare än ett gult/orange högkontrast. Har iofs inte testat någon tunnel med denna konfiguration men ett mörkt visir lär ju vara sämre i vilket fall.

Edit: 4 sekunder tydligen:)

Bifogat

• images.jpg
    images.jpg
    7.9 KB · Visningar: 648
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så frågan är.... Om jag sätter i ett gult pinlock i mitt tonade visir i min xr1100 & kör med det på gata/bana, kommer jag bli lika nöjd då??
Kombinerar man två filter med olika färg kommer (om det är bra filter) inget ljus igenom.
Men det enklaste är väl att du sätter på dig hjälmen, sätter in crossglasögonen genom visiröppningen och stänger visiret. Så får du en uppfattning om hur mycket du ser... funkar det Grattis! :tummenupp Funkar det inte :confused: Jag hade nog satsat på ett gult visir (eller som nån nämnde orange) :)

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Tonade visir är sällan bra.
Men gult eller orange funkar fantastiskt bra.
Tillsammans blir det skit.

Va e det för fel på tonade visir???:va

vet du att en kombo av tonat o färgat är skit eller gissar du?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Va e det för fel på tonade visir???:va

vet du att en kombo av tonat o färgat är skit eller gissar du?

Provat, men det var några år sedan.
Gula/orange glas fungerar kanon morgon, kväll, mulet och ger fullt tillräckligt solskydd vid klart väder.
Mörktonade glas fungerar egentligen bara bra i klart väder.
Tillsammans blir det för mycket, samtidigt som (åtminstonde gult/brunt och gult/blått) kan utesluta vissa färger helt.
Själv föredrar jag klart visir och ett par solglasögon av hög kvalitet.

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Provat, men det var några år sedan.
Gula/orange glas fungerar kanon morgon, kväll, mulet och ger fullt tillräckligt solskydd vid klart väder.
Mörktonade glas fungerar egentligen bara bra i klart väder.
Tillsammans blir det för mycket, samtidigt som (åtminstonde gult/brunt och gult/blått) kan utesluta vissa färger helt.
Själv föredrar jag klart visir och ett par solglasögon av hög kvalitet.

Hur gör du med dina brillor när du dyker in i en mörk tunnel???:näsblod

Lite småbökigt att ta av dem snabbt o smidigt o göra av nånstans, plus att det ser lite muppigt ut i mina ögon, men smaken e som baken:tummenupp:krama

Har beställt mitt gula pinlock iallafall, funkar det inte ihop med det tonade så kör jag med det på mitt klarglasvisir o kör med det på bandagar!:)

Tack för er respons boys!:tummenupp

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Ensam är stark...

Löpte linan ut o beställde mitt gula Pinlock trots bara negativa inlägg i tråden...:arsele:krama

Har nu fått hem det, monterat & varit ute o prövat.... gissa om jag e nöjd...? HELNÖJD!!!:tummenupp

Rekomenderar detta skarpt, bara att handla!:yoparty

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Dom är ju inte skitsnabba, men dom blir åt andra sidan inte mörkare än ett gult/orange högkontrast. Har iofs inte testat någon tunnel med denna konfiguration men ett mörkt visir lär ju vara sämre i vilket fall.

Edit: 4 sekunder tydligen:)

är det inte blått ljus som är det skaligaste för ögonen efter UV-ljus? :näsblod

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Löpte linan ut o beställde mitt gula Pinlock trots bara negativa inlägg i tråden...:arsele:krama

Har nu fått hem det, monterat & varit ute o prövat.... gissa om jag e nöjd...? HELNÖJD!!!:tummenupp

Rekomenderar detta skarpt, bara att handla!:yoparty

Låter ju bra!:tummenupp

Hur mycket mörkare blir ytan som täcks av pinlock och fungerar det verkligen med att förstärka kontrasterna även genom det tonade?

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Kör med gult/orange visir! och är väldigt positivt ! Vid väldigt ljusa förhållande så dra det ner lite på det och vid mindre ljusa förhållande så ser man lite bättre..

OBS: detta är min uppfattning !

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag provade TheKids visir i helgen och det funkade faktiskt riktigt fint ! Betydligt skarpare kontrast trots det mörkare visiret...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur gör du med dina brillor när du dyker in i en mörk tunnel???:näsblod

Lite småbökigt att ta av dem snabbt o smidigt o göra av nånstans, plus att det ser lite muppigt ut i mina ögon, men smaken e som baken:tummenupp:krama
Bra glajjor funkar utmärkt även i tunnlar.
Behöver endast avlägsnas vid mörkerkörning.
Tills det kommer polariserande visir (kanske finns?) så föredrar jag solglasögon + klart visir.
Alternativet i min värld är gult eller orange visir, vilket fungerar bra utom i extremt ljus (dock bättre än klart) och riktigt mörker (oavsett snacket om kontrast och liknande, så ger gula glas till syvende og sidst mindre ljusgenomsläpp).
Min muppighet påverkas ytterst ringa av ett par solglasögon.

Peder Rosberg

Gick med
19 Aug 2004
Hoj
är det inte blått ljus som är det skaligaste för ögonen efter UV-ljus? :näsblod

Inte så "vitt" jag vet:tungan Har faktiskt ingen aning. Sen blir det ju inte sådär superblått heller.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...