Hälsar du?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jag hälsar alltid tillbaka om någon hälsar på mig. Det är vanligt hyfs och bara nedvärderande och taskigt att inte hälsa tillbaka oavsett om man sitter i bil, på hoj eller möter någon gående på stan.

Däremot hälsar jag inte på eget initiativ på folk bara på grund av att de har samma intresse eller konsumerat samma typ av produkt som jag. Spelar ingen roll om jag möter en trampcykel när jag själv trampar på väg till träningen, möter en bil på väg till storhandlingen, en hoj när jag åker hoj, en person som bär en ryggsäck när jag själv bär ryggsäck osv.

Jag tror att hälsningsgrejen beror på att vissa personer konstruerar en livsstil runt sitt intresse eller konsumtion, oavsett om det är golf, hojar, musik osv. De går all-in. Andra ser ett intresse bara som ett i raden av andra intressen och det blir liksom inget mer än bara roliga och trevliga saker. Då är det svårt att se andra med samma intresse eller som konsumerar samma typ av produkter som bröder eller systrar...

Jag kan ibland själv önska att jag blev så tagen av ett intresse att jag började hälsa på andra med samma intresse, eller så nöjd med att vara konsument av en viss produkt att jag börjar hälsa på andra som konsumerat samma typ. Men det lär inte hända när man har fler intressen än vad som är sunt och hoppar från det ena till det andra efter dagsform :).

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Hälsar alltid, de som mest sällan hejar tillbaka är glidare samt de som ser ut att vara "nybörjare" :tungan

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Hoj
2016, Yamaha MT09
Hälsar alltid och instämmer; kromsläd-åkare är de som oftast inte vinkar.
Beror på dagens humör om jag svär i hjälmen eller skrattar åt dem för att de inte vinkat tillbaka.

:hej

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Hälsar alltid på hojbröder och systrar, vi är en rätt liten klunga människor som förflyttar oss på två hjul och en motor och jag tror således att vi alla förstår varandra lite bättre än diverse kreti och pleti som hellre moraliserar över farorna än passar på att leva lite, så nog fanken förtjänar ni allt en vinkning iaf.

Fast på senare tid så har jag börjat vinka till alla möjliga människor, turister, barn, raggare, poliser, pride-deltagare... Men det är väl inget annat än hyfs att hälsa tillbaka antar jag :katt

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Hoj
Daytona 675 -08
Klart man hälsar! Känns speciellt att hälsa, och få en hälsning tillbaka av helt okänd person bara för man kör tvåhjuling!

Men hur bör man varna för poliskontroller? Med bil är det ju tre helljusblink som gäller. Men när man åker skrevraket då?
Hur brukar ni göra där? Snurra med fingret eller höja och sänka handen för att visa att en fartkontroll närmar sig?

Hur gör ni?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Klart man hälsar! Känns speciellt att hälsa, och få en hälsning tillbaka av helt okänd person bara för man kör tvåhjuling!

Men hur bör man varna för poliskontroller? Med bil är det ju tre helljusblink som gäller. Men när man åker skrevraket då?
Hur brukar ni göra där? Snurra med fingret eller höja och sänka handen för att visa att en fartkontroll närmar sig?

Hur gör ni?

Jag brukar varna mina medtrafikanter på mc med att antingen röra vänster arm upp och ner inför fartkontroller för att få dom att förstå att dom måste dämpa farten.Sätter ibland även vänster hand uppe på hjälmen vilket betyder inkommande polis på rent mc språk.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Hejsan.. :hej

Jo man hälsar alltid, en gång blev det även till en moped. Tycker de flesta brukar vara ganska bra på att hälsa tillbaka också. Men nu har man bara åkt ett år också.

:krama

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Efter min första riktiga säsong och dryga 800 mil under bälten så har jag konstaterat att dom som oftas inte hälsar tillbaka är folk som sitter på en kromad soffa med högtalare dvd och två hjul, och offroad/touring hojar.

Har vuxit upp bak på motorcykeln sedan man knappt kunde gå och jag minns fortfarande hur man hälsade på varandra även då, så att folk verkar ha missat det 2013 eller bara är bittra jävlar som inte kan hälsa tillbaka förstår jag inte men det är väl upp till var och en antar jag.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
1976 när jag började köra hoj var vi betydligt färre hojåkare ute på vägarna. Då kändes det helt självklart att hälsa på alla hojbrödrar (och de enstaka hojsystrar som då fanns). Idag är vi många ute på vägarna och det blir ett djäkla viftande om man ska hälsa på alla. Ja, jag har nog slutat att hälsa de senaste åren.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Allmänt känt att hälsar man inte så är man en gammal grinig gubbe med en dildo i röven...

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Får väl gå ut offentligt här och erkänna att jag väldigt sällan hälsar nu på höstkanten.
Handtagsvärmarna är för sköna så vill helst inte släppa dom.

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Nu målar ni ut en hel grupp, kromslädarna, som socialt störda. Min uppfattning är dock att det är en grupp i gruppen som inte hälsar: de som leker Sons of Anarchy.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Sporthojspiloter hälsar inte eftersom racing/posör-stället sitter så tajt att de inte kan röra sig.

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Hälsar på de jag känner för :p Beror lite på humör.
Hälsar dock alltid tillbaka!

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Hälsar om jag kan, om jag inte växlar eller kör fort typ motorväg.

Extra roligt var det när man mötte ett helt gäng med sporthojspiloter i Italien i somras, lätt 15 st och man sitter på en lånad Kawa Er6 och vinkar och alla vinkar tillbaka :D

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...