Zlide skrev:
Självfallet är ett riktig straff det bästa...men när inte rättsprocessen fungerar??
Man läser om så många kvinnor som drabbas våldtäkt (ändå finns ett stort mörkertal) och som upplever den andra förnedringen sen när de själva blir ifrågasatta och ej betrodda och fallen läggs ner!! Till råga på allt blir de skadeståndsskyldiga till gärningsmännen oxå! Jag skulle bli galen jag med!! Tur att jag kan låna en ak4 om det skulle behövas!!
Jo, men domstolarna släpper ju inte folk för att jävlas med offren. Rättssystemet fungerar i regel mycket bra om man läser hela domarna och vad som krävs för att döma någon för ett visst brott. Det är väldigt sällan en privatperson orkar ta del av ett helt brott med alla dess delar. Förundersökningen lades nog inte ner i detta fallet bara för att det var kul, utan dom har nog en skälig orsak till detta.
Att läsa kvällstidningarnas reportage om domar gör bara att missnöjet blir onödigt stort eftersom hela sanningen sällan berättas i tidningar.
Det finns säkert några här som läst juridik tillräkligt länge för att kunna forklara dom flesta domar, varför dom ser ut som dom gör.
Luckor i systemen finns det ju alltid, men dom täpps till rätt fort när dom upptäcks, och dom är inte alls så förekommande som man kan tro. Exemplet med att skylla på varandra vid ett brott funkar som bekant inte längre idag.
Straffskalorna däremot behöver nog en översyn, trots att dom i de flesta fall är ok.
Våldtäkt är aldrig ok, men alla är osyldiga tills motsatsen bevisats.