Hämta ny hoj; hur gör man bäst?

Diablo

Fulare än någonsin
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -06 Racer
Jag är eventuellt på gång att hämta hem en ny hoj under påskhelgen. Den är inte godkänd att köra på gata med (för tillfället) så det blir till att frakta hem den på släp, lastbil eller liknande. Enkel resa handlar det om cirka 45 mil, och det rör sig bara inom landets gränser.

Någon som har erfarenhet av detta som kan ge mig tips? Var hyr man bäst grejer för detta (har ingen egen bil med drag)? Hur mycket kan man räkna med i kostnader? Annat att tänka på?
Tacksam för tips! :tummenupp

Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Diablo skrev:
Jag är eventuellt på gång att hämta hem en ny hoj under påskhelgen. Den är inte godkänd att köra på gata med (för tillfället) så det blir till att frakta hem den på släp, lastbil eller liknande. Enkel resa handlar det om cirka 45 mil, och det rör sig bara inom landets gränser.

Någon som har erfarenhet av detta som kan ge mig tips? Var hyr man bäst grejer för detta (har ingen egen bil med drag)? Hur mycket kan man räkna med i kostnader? Annat att tänka på?
Tacksam för tips! :tummenupp

ska man åka en bit så är de ju att föredra att hyra nån liten buss el dylikt.. så du kan köra in hojen i bak.. surra fast den sen är de ju bara att åka.
lite trist annars att ligga i 80 knyck med släp när man ska så långt.. OK/Q8 har säkert nåt som passar, är det dessutom en diesel så blir de lite billigare.

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Hyr en liten lastbil av statiol eller OK/Q8. Se till bara att den har fästkrampro fram på flaket som tål en del. Se gärna till att flaket inte är för högt också för då blir det jobbigt att lasta, sepciellt om det är en hoj med mycket kåpor...

Bäst lasthöjd får du om du kan skaffa bil med drag och bara hyra ett släp. Se till att det finns krampor för förankring bara. När du fått upp hojen på släpet slår du ett spännband runt gaffelkronan på höger sida och ett på vänster sida, se till att det inte ligger an mot kåpor eller kablar. Dra spännbandet genom öglorna i släpets framkant och spänn åt tills gaffeln är nästan helt hoptryckt. Sen drar du bara ett rep runt bakhjulet och fäster i släpets sidor så att det inte studsar runt om nåt skulle hända! Sen är det bara att köra... Har fraktat massor av hojar på det viset :)

En sak bara: 45 mil är långt i 80, en lätt lastbil är jobbigare att lasta men man kan köra fortare... ;)

Priset varierar, ett släp kostar från 200 spänn ungefär :)

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Tror att ni i södra sverige har lite annan uppfattning på vad som är långt eller inte.

Vi åkte 160 mil i ett svep på vinterväg när vi hämtade hem min hoj med släp.

Fast håller med,det var asjobbigt.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nailer skrev:
Dra spännbandet genom öglorna i släpets framkant och spänn åt tills gaffeln är nästan helt hoptryckt.

Dra inte ihop gaffeln för mycket!!!
Det räcker att dra ihop den halvvägs ungefär, bara så att inte framdäcket kan studsa/kasa i sidled.

Drar du ihop dämparen så att den nästan slår i botten kan du skada packningarna. Särskilt om du fraktar hojen flera gånger. :fakta

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM
Har ganska så nyligen gjort samma sak.

Jag hyrde en släpkärra och körde dryga 50 mil. Funkade hur bra som helst. Bara att lasta och spänna fast. Sedan det där med att köra 80 är väl upp till en själv.. går att köra fortare. Bra mycket billigare är det iaf att hyra släpkärra än att hyra skåpbil.
En skåpbil drar duktigt mycket soppa när man kryssar över 100 på motorvägen...

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...