Häng på! Båge ner till Sydafrika(VM) 2010

casperfc

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
BMW800GS, CBR900RR
Edit: Häng på! Lååångresa på båge start juni 2010

Edit: Har troligen hittat minst en medresenär och målet för resan är inte längre spikat till afrika, se mer info längre ner i denna tråd.

Har en idé att göra en riktig megaresa med start nästa vår (2010) och letar efter fler som vill hänga på!

Preliminär tanke (men är öppen för det mesta så länge det blir en megaresa):

1. Avresa någon våren 2010 (mars/april)
2. Åka hoj hela vägen ner till Sydafrika (där fotbolls-VMs första match börjar 11 juni). Lär vara en ball resa ner!
3. Anlända till Sydafrika minst en 1 månad innan VM börjar för att kunna greja boende och troligen jobb som extraanställd funktionär (diska, servera mat etc. etc) under mästerskapet. På detta sätt får man ett passerkort till arenorna och slipper köpa en massa matchbiljetter.
4. Åka norröver när VM är slut, öppen för förslag, kanske t.o.m ta en sväng över asien på väg upp till Sverige.

Vore jävligt kul om det gick att hitta några till som är sugna! Klart roligare/enklare (och mindre farligt) om man är fler.

Är öppen för ideér avseende det mesta. Det viktigaste är att det blir en megaresa (helst inte bara västeuropa) med kul sällskap nästa år (kan även tänka mig att åka till t.ex. Kina om ingen vill hänga på genom afrika).

Kör själv en 800GS. Vad ni kör spelar ingen roll så länge den funkar bra, klarar att cruisa minst 90 blås och fixar dåliga vägar. Körde själv upp och ner genom centralamerika på honda 200 cc utan problem så det där med att man absolut "måste" ha stor hoj tror jag inte på även om europadelen kan bli lite seg med mindre än 400cc. Blir en del packning som ska med också.

Hör av er eller skriv i tråden!
Alla är välkomna att höra av sig

Last edited:

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Hoj
GSX 1400
Roligt att någon försöker göra lite längre resor :tummenupp

Kan nog vara bra att göra någon förfrågan på Bmw forumet och SOE också
Då det kanske är lättare att få tag på ressuget folk där för en sådan här resa

Angående avresa i mars-april har du kollat så det inte krokar med någon regnperiod eller så
Under resan neröver ?

Har du funderat över vad budgeten för resan ner kan ligga på ?

Någon grov aning om hur många mil det är genom Afrika ?

Själv är jag inte värst fotbolls intresserad
Och då sitta och rulla tummarna i en månad
i Sydafrika innan det börjar låter som rent plågeri
Men det är jag det :tungan:

Last edited:

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Tycker att det är modigt av dig att anta en sån utmaning. Själv är jag nojjig om hojen håller in till stan och tillbaka hem utan problem.

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Ja det krävs nog nästan ett halvår planering om det ska kunna gå någorlunda smärtfritt, nog en del visum o krig o reda ut, rida ut?

Finns ju en del som har gjort det, ja har läst lite om det, verkar schysst =) Blev sugen på o ta en solvecka i Afrikaland på nått avigt ställe o känna lite på det.

casperfc

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
BMW800GS, CBR900RR
Seriös

Tack för svaren och....
Jo då, jag är allvarlig. ;)

Finns självklart en miljon grejer att kolla upp/fixa innan avresa som ni säger men det är en stund kvar och det ABSOLUT viktigaste som jag ser det är att hitta resesällskap. Utan resesällskap inget afrika/kina etc, krångligare/farligare (och inte alls lika kul) att göra en sån här grej ensam. Har rest mycket innan både med och utan hoj och råkat ut för en del skumma grejer men allt har varit värt det hittills. Flera gånger har jag och andra blivit räddade av varandra i struliga situationer.

Har postat samma fråga på andra forum (bike/BMW) också, inget riktigt napp ännu men det är ju tid kvar.

Skiter sig denna idé är jag öppen för alla möjliga förslag. Europa runt, kanske med fokus på östeuropa, är en annan mer "normal" idé, någon som är sugen?

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Kolla på dokumentären deep down, de reser från england till sydafrika. Det var itne så lätt som det lätt. De hade flera heltidsanställda som jobbade med allt. Det var ju en expodition så de var väldigt många och hade bilar och läkare, kamera team osv med sig.

Sök så borde det gå att hitta torrents.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
glöm ej alla tillstånd/visum genom alla länderna som skall vara avklarat innan de kan åkas.

kolla bara på "The long way Down" ett jätte jobb att fixa visum till alla länderna tillräkligt lång period att ta sig igenom osv.

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Kolla på dokumentären deep down, de reser från england till sydafrika. Det var itne så lätt som det lätt. De hade flera heltidsanställda som jobbade med allt. Det var ju en expodition så de var väldigt många och hade bilar och läkare, kamera team osv med sig.

Sök så borde det gå att hitta torrents.

"Long way down" är titeln, finns även "Long way round" som är deras första resa. Riktigt bra och motiverande. 15.000 miles (=ca 24.000 km) angående avståndet.

Edit. såg att Wdac poängterat titeln.

Last edited:

casperfc

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
BMW800GS, CBR900RR
Du har fått ett pm för ett tag sen (det blinkande brevet uppe till höger).

Nybörjarmisstag av mig att missa detta,sorry.
Läser och återkommer till dig.

Tack ni andra för råden och framförallt länkarna. Några planer på att ha "support-crew" har jag inte, någon dokumentär/bok ska det nog inte bli ......MEN visum-frågan är troligen minst så strulig som ni antyder, ska gräva i det om nu någon nappar på afrika-ideén.

Min delvis naiva inställning är annars att i princip allt brukar ordna sig om man inte har bråttom eller är analt låst vid en detaljerad plan. Workarounds finns nästan alltid för det mesta och planer kan/bör ändras under resa. Planera SKA man absolut göra men sen när något skiter sig totalt (det gör det alltid under långa resor) går det mesta att lösa på vägen med tid/tålamod. Resan är målet.....! ;)

Har själv passerat ett tiotal landsgränser på hoj i latinamerika och även utan visum-krav kan det vara ganska struligt med pappersarbetet och alla som ser dig som ett vandrande dollartecken. De skummaste människorna tenderar alltid att hålla till nära gränspasseringar. Hotellen nära gränsen håller inte hiltonklass heller, på ena rummet hade jag en myrgata, 2 små grodor(!), en väggödla, några spindlar .....och en stor svart scorpinionjävel under lakanet. Sov inte skitbra den natten.

Utöver detta träffade vi några andra som också gjorde långresor på hoj/cykel i bil. Kulatt se även där hur det mesta går att ordna om man vill. Vissa hade bästa hojen+all tänkbar utrustning och ALLT "tyskt" planerat sedan 2-3 år tillbaka, några hade dock spontanköpt något på 2 hjul. Träffade t.ex. 4 jänkare som åkte från brasilien till USA på gamla 125:eek:r och en japan som cyklade från texas till argentina.

Oavsett hur positiv jag må vara inser jag ändå att Afrika lär vara den krångligaste/svåraste världsdelen av många skäl och jag är som sagt 100% öppen för andra reseförslag också men vill att det ska bli en lång resa. Har några vänner som bor i Kina som vi skulle kunna åka och hälsa på ;)

Hoppas i alla fall här få ideér och förhoppningsvis hitta ett bra gäng som vill göra en längre resa. Tycker det absolut viktigaste när man ska åka långt på hoj tycker jag är att man är minst 2 pers och ALDRIG har bråttom. Har själv provat att både ha bråttom och att åka ensam i och utanför europa och vill inte göra någon av dessa två igen. Det händer alltid en massa kul/bra/dåligt/struligt/sjukt oväntat på vägen där man behöver både massor av extra tid och hjälp av varandra (Mååånga sjukhusbesök blev det.....t.ex. jaga nya rabies-sprutor i varje nytt land eftersom behandlingen efter ett bett är 5 injektioner under en månad). Utöver detta är det skitkul att vara flera och dela upplevelserna.

För att avsluta ett långt och ev. naivt optimistiskt inlägg: ;)
Tid har jag förhoppningsvis massor men ideér och trevligt resesällskap eftersökes som sagt. Välkomna att höra av er och tack till er som tagit er tid att kommentera här.

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
SV1000S -06
Du tycks vara en väldigt världsvan o schyst snubbe, med mycket iver inför en megaresa. Kan tänka mig att det blir jäkligt svårt att ragga folk för en sån här grej, ungefär som att kräva lite dödsmetall på schlagerfesten. Jag hoppas verkligen att du får med dig någon/några, lär säkert bli en skitkul resa! :tummenupp

Last edited:

EmiliosFantomen

Guest
Jag har också gått och funderat på en liknande megaresa den senaste tiden, men hur mycket kan det egentligen kosta?
100.000? 200.000?
Många gränsvakter som behöver smörjas

casperfc

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
BMW800GS, CBR900RR
Goddagens!
Lite update här i tråden nu.

Har faktiskt fått seriösa svar från 2 av er och har nu regelbunden kontakt med en som verkar ha ungefär samma tankar som jag. Resan är målet och långt ska det åkas. Du som skrev mess till mig för några veckor sen, ursäkta jag svarade först idag. Kontakta mig gärna iaf, kul om vi kan bli 3 st!

Afrika är inte uteslutet men är inte huvudplanen längre, verkar ev. för struligt. Främst med papper som flera av er påpekat, också inte "bara" att åka genom sahara och dessutom lär korruptionen vara ett rent helvete på daglig basis. Kan bli väl mycket strul och jag räknar jag inte ens med brottslighet/sjukdomar. Lutar iaf nu åt en resa nedåt/österut mot/genom asien med avresa juni (eller senare) 2010. INGENTING spikat ännu dock, vi två som snackar nu är båda relativt öppna för förslag.

Någon spikad budget har vi inte men 100 000 lär räcka låååångt, går nog bra med avsevärt mindre beroende på hur länge man blir borta och var/hur man åker (exkl hoj och utrustning man köper på hemmaplan). Sover i tält gör vi endast när vi måste (drygt och kallt i längden), finns ofta dugliga hostel/vandrarhem lite överallt i världen och alltför dyrt behöver det inte bli.

Välkomna att höra av er!

Last edited:

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Låter grymt kul!
Väldigt sugen på att göra något liknande inom några år.
2010 blir tyvärr lite kort inpå.

Hoppas det blir av! Önskar er lycka till och många fina upplevelser.

Blir det någon resdagbok eller liknande kommer jag följa :)

Hellstiffen

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
hayabusa 07
europa

jag är sugen på en riktig europa tur! Men vill hellst köra asfalt vägar har en hayabusa som är touring utrustad. hoppas du hör av dig!
hvh Hellstiffen:yoparty
h
Tack för svaren och....
Jo då, jag är allvarlig. ;)

Finns självklart en miljon grejer att kolla upp/fixa innan avresa som ni säger men det är en stund kvar och det ABSOLUT viktigaste som jag ser det är att hitta resesällskap. Utan resesällskap inget afrika/kina etc, krångligare/farligare (och inte alls lika kul) att göra en sån här grej ensam. Har rest mycket innan både med och utan hoj och råkat ut för en del skumma grejer men allt har varit värt det hittills. Flera gånger har jag och andra blivit räddade av varandra i struliga situationer.

Har postat samma fråga på andra forum (bike/BMW) också, inget riktigt napp ännu men det är ju tid kvar.

Skiter sig denna idé är jag öppen för alla möjliga förslag. Europa runt, kanske med fokus på östeuropa, är en annan mer "normal" idé, någon som är sugen?

casperfc

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
BMW800GS, CBR900RR
jag är sugen på en riktig europa tur! Men vill hellst köra asfalt vägar har en hayabusa som är touring utrustad. hoppas du hör av dig!
hvh Hellstiffen:yoparty
h

Vår plan just nu innefattar kanske lite för mycket dåliga vägar för en hayabusa. Snackas om europa först men sen också asien, mongoliet etc. Du har inga planer på hojbyte? ;)

Välkommen höra av dig iaf!

Ni andra som svarat mig via pm har fått svar.
Hör gärna av er på msn

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)
Sånt här hade man gjort direkt med större hojj och om det var på samma kontinent för min del :)

Häftigt för er som åker så långt !

Själv kan jag tänka mig att det vore häftigt från Sverige > Danmark > Tyskland > Holland >Frankrike > Italien... och så vidare ^^

Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Tjena! Såg din tråd både här och på bike.se. Jag beundrar folk med passion och som är beredda att göra det som krävs för att följa hjärtat! Jag har själv påbörjat en 2-årig utbildning och kommer inte ha mer än ca 6v ledigt nästa sommar, så jag kan inte åka. Däremot tänkte jag tipsa om ett resmål - Indien. Jag har själv åkt Indien runt i vintras och kan varmt rekomendera landet. Dit tar man sig via Ryssland, Kazakstan, Kyrgystan och Tajikstan. Då kommer man i delstaten Jammu and Kashmir, rätt in på Himalayas och allt fantastiska det innebär.

Det är BILLIGT i indien. Övernattning (vandrarhem) kostade mig i genomsnitt en hundring per natt, maten ca 30kr/dag inkl frukt och snacks. Soppan strax under 8.50kr/l. Man kan med andra ord komma långt och stanna där längre på en minimal budget. Det finns hur mycket som helst att se där. Alla jordens landskap finns representerade i ett och samma land - öken, stäpp, tropisk skog, barrskog, slätter, berg, ja rubbet. För att inte tala om all exotisk bebyggelse. Ingen dagsetapp var sig lik. Människorna är varma, gästvänliga och nyfikna på ett trevligt sätt.

Om Indien som resemål låter intressant kan jag berätta hur mycket som helst, utöver MC resan har jag bott där i 5 månader.

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...