hästar

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
nån som vet hur många hästar man får ut av malossi 180cc till en honda ns 125r2? och hur fort kommer det att gå
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
kleinealf skrev:
nån som vet hur många hästar man får ut av malossi 180cc till en honda ns 125r2? och hur fort kommer det att gå

Hur många hästar har din hoj?

Bra bestyckning, sportpipa och skit så får du kanske ut 5-7 hästkrafter som MAX och jag är optimistisk nu.

Men effektkurvan lär bli mycket bättre.
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
H4 skrev:
Hur många hästar har din hoj?

Bra bestyckning, sportpipa och skit så får du kanske ut 5-7 hästkrafter som MAX och jag är optimistisk nu.

Men effektkurvan lär bli mycket bättre.


har 17kw nu
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
spectre skrev:
Det beror iallafall inte på drevningen. Det är en sak som är säker. Vad har du för styre och vilken lutning på baklyset?



amen go jul på dig o.s.v :tomten :tomten :7peta
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
lägre effektutag bidrar till bättre vrid. Tro det eller ej men när jag besiktigade senast kom det in en gubbe med en 200cc på 3hk (veteranare) som gjorde över 110 det är inte dåligt det grabbar. :tummenupp
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
philsson skrev:
lägre effektutag bidrar till bättre vrid. Tro det eller ej men när jag besiktigade senast kom det in en gubbe med en 200cc på 3hk (veteranare) som gjorde över 110 det är inte dåligt det grabbar. :tummenupp

jag tror de.. hk utan nm är värdelöst o viseversa.. INGEN kan köra på bara hk... utan det är nm som accelererar hojen..
o på 200cc kan man nog få rätt okej komp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
RF_Racing skrev:
jag tror de.. hk utan nm är värdelöst o viseversa.. INGEN kan köra på bara hk... utan det är nm som accelererar hojen..
o på 200cc kan man nog få rätt okej komp
Syftar du på kompressionsförhållandet eller kompressionen. Hög kompression är inte svårt att uppnå på en liten maskin och inte heller ett högt kompressionsförhållande men 200cc motor på 11 bar är ju helt klart mer än en 125cc med samma kompression. Rätta mig om jag har fel men vridmomentet styrs väl i största delar av slaglängden och kompressionsförhållandet.
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
philsson skrev:
Syftar du på kompressionsförhållandet eller kompressionen. Hög kompression är inte svårt att uppnå på en liten maskin och inte heller ett högt kompressionsförhållande men 200cc motor på 11 bar är ju helt klart mer än en 125cc med samma kompression. Rätta mig om jag har fel men vridmomentet styrs väl i största delar av slaglängden och kompressionsförhållandet.

hmm.. jag tror nog att jag har sagt för mycket om detta.. är inte så insatt i vridmoment... men jag är ganska säker på att det är något med förhållandena mellan slaglängd o komp som du säger.. jag vet inte va det skulle kunna vara mer :va
 

The Nameless

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Ort
väddö
Hoj
En vråltrimmad moppe med kolvuppstudsar fjäder och filat bakdrev
philsson skrev:
Syftar du på kompressionsförhållandet eller kompressionen. Hög kompression är inte svårt att uppnå på en liten maskin och inte heller ett högt kompressionsförhållande men 200cc motor på 11 bar är ju helt klart mer än en 125cc med samma kompression. Rätta mig om jag har fel men vridmomentet styrs väl i största delar av slaglängden och kompressionsförhållandet.

Ligger ngt i de om man tittar på yamahas MT1a :rolleyes: ... men vad jag har hört så ska de vara bättre vrid i 4t och mer effekt i 2t ? ... ngn som kan rätta mig? :gnissla
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
RF_Racing skrev:
jag tror de.. hk utan nm är värdelöst o viseversa.. INGEN kan köra på bara hk.
Jo, det går. Man får förmodligen en jävla ketchupeffekt och en väldigt svårkörd hoj, men det går... :hihi
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
The Nameless skrev:
Ligger ngt i de om man tittar på yamahas MT1a :rolleyes: ... men vad jag har hört så ska de vara bättre vrid i 4t och mer effekt i 2t ? ... ngn som kan rätta mig? :gnissla
tyvär så är det inte så alltid om inte tvärt om vad gäller vridet där oftast. Kolla vad CBR 125 har för vridmoment jag har för mig att det låg väldigt lågt i förhållande till 2taktarna. Kan inte utala mig om alla 4t men jag har för mig att det var rätt så likt överlag på den froten. Någon kanske har lite mer specifika siffror på detdär?.
 

The Nameless

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Ort
väddö
Hoj
En vråltrimmad moppe med kolvuppstudsar fjäder och filat bakdrev
philsson skrev:
tyvär så är det inte så alltid om inte tvärt om vad gäller vridet där oftast. Kolla vad CBR 125 har för vridmoment jag har för mig att det låg väldigt lågt i förhållande till 2taktarna.

inte enligt bikes 125cc test :FU

The Nameless skrev:
inte enligt bikes 125cc test :FU

tar tillbaks de med vissa efterforskningar :tuttar :pannkyss
 

The Nameless

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Ort
väddö
Hoj
En vråltrimmad moppe med kolvuppstudsar fjäder och filat bakdrev
KalleNorton skrev:
Men där var tvåtaktarna strypta. En ostrypt tvåtaktare har mer vrid än en fyrtakt.

jo jag läste det igen och då stod de att den hadde bäst register i "strypt utförande" ... och den har ju inga strypningar så :hihi
 

THE_HOJ_NOOB

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Skramlaha XT125x -05
philsson skrev:
lägre effektutag bidrar till bättre vrid
FEL!!!
Effekten= vridet*varvtalet

Alltså har du exakt 100Nm vid 10000 rpm = 100000 Watt = 100KW=136hk
Med detta vill jag säga att har du högre vrid vid ett visst varvtal har du också mer effekt (vid just det varvtalet).
Det är pga detta som gör att en tvåtaktare med samma kubik oftast har mer VRID och därmed mer EFFEKT.
Det som ni andra menar med "mycket vrid" är att motorn i fråga har ganska mycket vrid och därmed mycket effekt vid ett lågt varvtal. :fakta :D

Ang. CBRens vrid så har den endast 8nm på 125cc vilket är riktigt dåligt. Tvåknackarna i det testet har 13Nm i STRYPT skick.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top