Hålla andan under vattnet, utan att hålla för näsan?

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Hur lyckas man med det konststycket?

Vi ska gå en kurs i livräddning med jobbet och då ska man bland annat hämta en docka från botten. Har klarat docktestet tidigare men detta enbart för att dockan har legat på 2m djup och då har jag endå fått en massa vatten i munnen/lungorna.

Så hur gör ni för att kunna simma under vatten utan att hålla för näsan?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är en reflex som återfinns naturligt sedan fosterstadiet. Skulle det inte fungera för dig så blås långsamt ut luft genom näsan under nedstigningen.

//Fridykaren

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
images

alt. limklämma kanske?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
som sagt en reflex. jag vettefan hur jag gör. funkar fint gör det iaf.

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Mycket intressant!
Jag "ger upp" varje gång när vattnet börjar strömma in i näsan, antar att det är någon form av reflex för att det känns som att jag ska drunkna. Hur känns det för er när ni får vatten i näsan? Hur långt ner kommer vattnet innan det stoppas av den medfödda reflexen?

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Mycket intressant!
Jag "ger upp" varje gång när vattnet börjar strömma in i näsan, antar att det är någon form av reflex för att det känns som att jag ska drunkna. Hur känns det för er när ni får vatten i näsan? Hur långt ner kommer vattnet innan det stoppas av den medfödda reflexen?

Ett tips är ju att inte andas in med näsa under vattnet :tummenupp
Håller du andan så ska det inte komma in vatten genom näsan om du inte andas in, vattnet kommer självklart komma in i näsa, men inte vidare in till halsen/lungorna. Det stannar någonstans vid näsroten. Ska jag vara helt ärligt har jag aldrig tänkt på det, då jag simmade under vattnet rätt länge innan jag kunde simma på ytan.

Det är väll bara att du provar i badkaret eller åker till simhallen några dagar innan och provar i poolen.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Mycket intressant!

Du har en luftpelare i näsan så det skall inte ens komma in där såvida du håller övertryck.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Frågan är väl snarare hur du lyckas få vatten i näsan när du håller andan och simmar under vattnet... Simmar du upp och ned eller?:va Hur gör du när du håller andan egentligen? Kan du inte "stänga för" ordentligt utan måste du hålla andan enbart genom att "spänna ut" bröstkorgen liksom? Kan du andas in ett stort andetag och sen hålla det där utan ansträngning (som om du har ett spjäll någonstans i halsen ungefär) eller måste du jobba aktivt för att hålla luften kvar?

När jag simmar under vatten är det bara att hålla andan genom att lägga för sagda "spjäll" sen sköter dykarklockan (näsans utformning) resten. Om man inte simmar upp och ned då, då måste man ju andas ut långsamt för att luften i näsan inte ska ersättas av vatten.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns en reflex som stänger luftvägarna från näsan när det fylls på med vatten. TEsta att köra med en näs-sköljning nån gång så känner du hur det känns. Det är lite småskum känsla, och för mig så stänger det precis innan det känns som om det ska rinna ner i halsen.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det finns en reflex som stänger luftvägarna från näsan när det fylls på med vatten. TEsta att köra med en näs-sköljning nån gång så känner du hur det känns. Det är lite småskum känsla, och för mig så stänger det precis innan det känns som om det ska rinna ner i halsen.

Och så finns det några få procent där det inte funkar - såg på tv om en navy seal-uttagning där en kille var drabbad av det. Klart jobbigt med tanke på att de ska simma som sälar i vatten :D Han fick ge upp efter några dagars vånda...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag har absolut inga problem med att fridyka/simma under vattnet.

Men vid en nässkölj (som jag mer eller mindre är dömd att göra lite då och då livet ut) så får jag obönhörligen vatten i svalget.

Vid en nässkölj funkar det att gapa stort och försöka säga "Aaaaaaaaaaaa"
Det är dock ingen hjälp när man dyker.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har absolut inga problem med att fridyka/simma under vattnet.

Men vid en nässkölj (som jag mer eller mindre är dömd att göra lite då och då livet ut) så får jag obönhörligen vatten i svalget.

Vid en nässkölj funkar det att gapa stort och försöka säga "Aaaaaaaaaaaa"
Det är dock ingen hjälp när man dyker.

Jag har läckande trumhinnor så vattnet kommer rätt långt in i näsan när jag dyker med, men annars så är det sant att det är obehagligare att skölja näsan än att dyka utan att hålla för näsan. ;) Men att skölja nosen förslog jag mest för att han skulle kunna testa reflexen. Lite säkrare än att dyka och dränka sig själv.

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Är du en sån där chey som går i trean och håller för näsan när hon hoppar jämnfota ner i poolen? :tvihjärnen

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
På dykkursen ska man andas i reg på 3m djup någon minut utan cyclop. Med lite övning fungerar även det, så prova på bara, det löser sig.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
På dykkursen ska man andas i reg på 3m djup någon minut utan cyclop. Med lite övning fungerar även det, så prova på bara, det löser sig.

Jag hade lite problem med det momentet första gången vi gjorde det i poolen, var helt enkelt inte beredd så det blev knas och lite stressigt. Nästa gång fuskade jag och höll för näsan, men efter bara lite träning/tillvänjning så var det hur lugnt som helst. Var mest att se till att andas lugnt och inte genom näsan. Ps jag dyker med mask, cyklop är så 70-tal :besserwisser

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Vänligen ropa på hjälp från någon utomstående den dagen du ser mig på botten av sjön.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Mycket intressant!

Kan du blåsa upp en ballong utan att hålla för näsan?

Kan du det så kan du stänga luftvägarna genom näsan.

Låtsas att du blåser upp en ballong under vattnet.
Pressa ihop läpparna och försök blåsa ut luft genom dem
så stänger du automatiskt näsvägarna.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM