blacktriple
Har två Aprilior!
Det är med viss förskräckelse jag läser olycksrapporteringen både här på sporthoj och i massmedia. Det är bara början av april och det har redan varit dödsolyckor, olyckor som resulterat i sjukhusvistelse och olyckor där föraren varit riktigt tursam.
Vissa olyckor har helt och håller berott på omständigheter där MC-föraren ej kunnat råda över situationen medan andra varit rent slarv eller till och med hybris.
Jag har varit först på plats vid flera olyckor. Olyckor där man sett nära kompisar flyga rundor som en tennisbollar i en torktumlare. Man hinner tänka mycket. Det är inte kul.
Visst, det är lätt att sitta här och skriva att man inte ska köra över sin förmåga. Man rycks lätt med i tempo man kanske inte behärskar. I många fall klarar man sig bra. Hjärtat kanske sitter i halsgropen och skinnstället är dyngsvettigt. I andra fall kör man av vägen.
Så, vad kan man göra för att undvika avåkningar?
Först och främst, rannsaka dig själv! Hur pass bra är du på att köra? Hur pass väl behärskar du kurvtagningsteknik? Bromsning? Undanmanöver? Det gäller att hitta sin egen gräns och inte köra fortare än den gränsen. På allmän väg är det dessutom dumdristigt att ligga på 100% av vad man klarar av. Då finns det ingen plats alls för misstag. Lägg din körning på 80% av din gräns. Kanske till och med 70%. Då finns det utrymme för felbedömningar.
Vidare, när man hittat sin gräns, vad gör man då? Flytta gränsen! Lär dig tekniker som gör din körning säkrare och bättre. Lär dig vilka kommandon som du ska ge motorcyklen för att den ska göra som du vill.
Att flytta sin gräns gör man genom två moment; teknik och övning. Tekniken kan man bli varse om genom flera olika förfaranden.
Man kan läsa sig till den eller så kan lära sig av mer erfarna förare.
Det finns kurser att gå där man på bana lär sig teorin bakom tekniken, övar på tekniken och får feedback på övningen.
Vill man inte gå kurs så fråga de mer erfarna förarna om tips. Ingen kommer skratta åt den som frågar efter hjälp till att bli en bättre förare.
På SMC:s webbsida kan man ladda ner kompendiet "full kontroll" som pedagogiskt och grundläggande beskriver teorin bakom motorcykelkörning. Har du inte läst det så gör det! http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/FULL KONTROLL SVENO.pdf
Alla har något att vinna på att ingen krashar.
Frågor? Synpunkter? Ideer?
Vissa olyckor har helt och håller berott på omständigheter där MC-föraren ej kunnat råda över situationen medan andra varit rent slarv eller till och med hybris.
Jag har varit först på plats vid flera olyckor. Olyckor där man sett nära kompisar flyga rundor som en tennisbollar i en torktumlare. Man hinner tänka mycket. Det är inte kul.
Visst, det är lätt att sitta här och skriva att man inte ska köra över sin förmåga. Man rycks lätt med i tempo man kanske inte behärskar. I många fall klarar man sig bra. Hjärtat kanske sitter i halsgropen och skinnstället är dyngsvettigt. I andra fall kör man av vägen.
Så, vad kan man göra för att undvika avåkningar?
Först och främst, rannsaka dig själv! Hur pass bra är du på att köra? Hur pass väl behärskar du kurvtagningsteknik? Bromsning? Undanmanöver? Det gäller att hitta sin egen gräns och inte köra fortare än den gränsen. På allmän väg är det dessutom dumdristigt att ligga på 100% av vad man klarar av. Då finns det ingen plats alls för misstag. Lägg din körning på 80% av din gräns. Kanske till och med 70%. Då finns det utrymme för felbedömningar.
Vidare, när man hittat sin gräns, vad gör man då? Flytta gränsen! Lär dig tekniker som gör din körning säkrare och bättre. Lär dig vilka kommandon som du ska ge motorcyklen för att den ska göra som du vill.
Att flytta sin gräns gör man genom två moment; teknik och övning. Tekniken kan man bli varse om genom flera olika förfaranden.
Man kan läsa sig till den eller så kan lära sig av mer erfarna förare.
Det finns kurser att gå där man på bana lär sig teorin bakom tekniken, övar på tekniken och får feedback på övningen.
Vill man inte gå kurs så fråga de mer erfarna förarna om tips. Ingen kommer skratta åt den som frågar efter hjälp till att bli en bättre förare.
På SMC:s webbsida kan man ladda ner kompendiet "full kontroll" som pedagogiskt och grundläggande beskriver teorin bakom motorcykelkörning. Har du inte läst det så gör det! http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/FULL KONTROLL SVENO.pdf
Alla har något att vinna på att ingen krashar.
Frågor? Synpunkter? Ideer?