Hålla sig på vägen? - omosad i sommar!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det är med viss förskräckelse jag läser olycksrapporteringen både här på sporthoj och i massmedia. Det är bara början av april och det har redan varit dödsolyckor, olyckor som resulterat i sjukhusvistelse och olyckor där föraren varit riktigt tursam.

Vissa olyckor har helt och håller berott på omständigheter där MC-föraren ej kunnat råda över situationen medan andra varit rent slarv eller till och med hybris.

Jag har varit först på plats vid flera olyckor. Olyckor där man sett nära kompisar flyga rundor som en tennisbollar i en torktumlare. Man hinner tänka mycket. Det är inte kul.

Visst, det är lätt att sitta här och skriva att man inte ska köra över sin förmåga. Man rycks lätt med i tempo man kanske inte behärskar. I många fall klarar man sig bra. Hjärtat kanske sitter i halsgropen och skinnstället är dyngsvettigt. I andra fall kör man av vägen.

Så, vad kan man göra för att undvika avåkningar?
Först och främst, rannsaka dig själv! Hur pass bra är du på att köra? Hur pass väl behärskar du kurvtagningsteknik? Bromsning? Undanmanöver? Det gäller att hitta sin egen gräns och inte köra fortare än den gränsen. På allmän väg är det dessutom dumdristigt att ligga på 100% av vad man klarar av. Då finns det ingen plats alls för misstag. Lägg din körning på 80% av din gräns. Kanske till och med 70%. Då finns det utrymme för felbedömningar.

Vidare, när man hittat sin gräns, vad gör man då? Flytta gränsen! Lär dig tekniker som gör din körning säkrare och bättre. Lär dig vilka kommandon som du ska ge motorcyklen för att den ska göra som du vill.

Att flytta sin gräns gör man genom två moment; teknik och övning. Tekniken kan man bli varse om genom flera olika förfaranden.
Man kan läsa sig till den eller så kan lära sig av mer erfarna förare.

Det finns kurser att gå där man på bana lär sig teorin bakom tekniken, övar på tekniken och får feedback på övningen.

Vill man inte gå kurs så fråga de mer erfarna förarna om tips. Ingen kommer skratta åt den som frågar efter hjälp till att bli en bättre förare.

På SMC:s webbsida kan man ladda ner kompendiet "full kontroll" som pedagogiskt och grundläggande beskriver teorin bakom motorcykelkörning. Har du inte läst det så gör det! http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/FULL KONTROLL SVENO.pdf

Alla har något att vinna på att ingen krashar.

Frågor? Synpunkter? Ideer?

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Bra skrivet, själv har jag haft kortet sen 2007 och gått en smckurs på knutstorp. Den kursen gav faktiskt en hel del. Nu är jag inte speciellt ung längre så jag är nog mer feg i trafiken än en 20åring, det ser jag som positivt. Saktar ner innan skarpa kurvor med dålig sikt tex....hade jag kanske inte gjort om jag varit 20? Skulle själv vilja köra mer på bana men det är ganska kostsamt tyvärr. Ja jag försöker ta det lugnt i trafiken och hoppas ni andra gör det med. Tänk efter före. Nä nu skall jag ut o köra hoj.

Mvh jocke

Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Köpt
Lysande Per! :tummenupp

Jag skulle vilja tillägga att ytterligare ett sätt att öka marginalerna och det är att lära sig vägarna. Att veta vad som händer på andra sidan kurvan ger en också en chans att planera fart och spårval på ett helt annat sätt. Att veta var det brukar ligga grus eller var asfalten är dålig gör så att man inte blir överaskad. Mitt tips är alltså att om du är ny på TT och inte kan vägarna, åk ut och kör dom själv i lugn och ro. Det är bättre att köra dom själv eftersom man måste fatta alla beslut själv och inte bara följa den som är framför.

När man sen är med på TT försök att köra bakom någon som varit med tidigare, en som kör mjukt och som har bra flyt i körningen. Det finns risk för att dessa personer ligger lite längre fram där det inte är lika ryckig körning, men det fins också förare som kör längre bak eftersom dom inte vill köra lika fort. Studera hur dom andra kör och om du hittar någon som du vill ha hjälp av så tycker jag att du skall fråga om han vill köra framför dig. Det behöver ju inte vara hela TT utan kanske bara en sträcka som man känner sig osäker på.

Bra länk du hittat Per.

Och Per....... visst är det lätt att vara kaxig när man sitter på en stor jävla BÅT. :D :krama

Tycker det är dags att du beger dig hemåt nu när tom. Glenning har startat sin säsong på två hjul.

Syns snart där ute.:banana

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är likadant varje år tyvärr. Tycker ditt inlägg var välskrivet med bra och kloka synpunkter. Kör man på landsväg bör man hålla goda marginaler och inte köra över sin förmåga. Skummade igenom länken snabbt och ser att den innehåller värdefull information och tips för mc förare. Många av momenten som tas upp övar man på när man kör SMC arrangemang på bl a Knutstorp. Det är väl investerade pengar att gå åtminstone en sådan kurs en gång. Man utvecklas enormt mycket under säkra förhållanden. Många har insett det och återkommer gång efter gång.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ett litet tips till, ge fan i att leka i trafiken.

Minst två av olyckorna som hänt folk som hänger här på SH har berott på wheelies gone bad. Båda ligger nu på sjukhus med skador som dom förmodligen får men av.
Säsongen som knappt har börjat är förstörd, kostnader för de kraschade hojarna kommer som ett brev på posten, strul med FB om det kommer fram att dom varit vårdslösa, minskad inkomst på grund av förlorad arbetsinkomst i ett antal veckor samt anhörigas oro/ängslan är inte värd det.

@Glenning, vafan... mår du inte bra, har du tagit ut hojen i år?!

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Mycket bra inlägg BT!

Jag har inte varit med här så länge, men flera av er gamla uvar känner ju en eller flera, eller har någon bekant, vars vän kört ihjäl sig på mc.

En sak har vi nog alla gemensamt.
Vi vill inte veta av att fler vänner lämnar oss. (För oss själva händer det väl inte :rolleyes: )

Förra helgen genomförde SMC Skåne bankörning på Lockarps gokartbana, något 08-orna gjort en längre tid med mycket gott resultat. Bankörning till en betydligt mindre kostnad. Det är inte fullt jämförbart med en BKK, men i miniatyr. Detta kommer att arrangeras fler gånger, håll utkik på SMC's hemsida.

BKK-Skåne har sina körningar bokade långt in på året, men jag tycker inte det skall avskräcka. SMC Väst, har kurser på Falkenberg och Kinnekulle (uppe vid Vänern). De har lite mer plats och bägge banorna är roliga att köra på. Speciellt Kinnekulle. Priset är det samma o ni får en trevlig utflykt. Jag bodde på ett trevligt o billigt vandrarhem :)

Något som alla kan öva på, även ute på vägarna, är "Gaskontroll". I korta ordalag: Gasa igenom o ut ur kurvor. Det är så man skall göra då detta medför att vikt o belastning flyttas över till bakhjulet, som har bättre grepp.
Felet många (även jag) gör är att ha högre ingångshastighet i kurvorna än "optimalt", vilket gör att man rullar eller i värsta fall bromsar sig in i kurvan. Risken för framhjulssläpp o krach som följd ökar :gnissla

Öva genom att: Ta ner hastigheten överdrivet inför en kurva. Håll en bra växel som ger bra driv i hojen. När du börjat ta kurvan ger du på gas... o gasar m ca 3-5 mm vrid på rullen.... öka sakta genom o ut ur kurvan....

Just denna övning kan vara det som räddar en från att gå omkull då hjärnan skriker "BROMSA!!!!!" för att det är på väg att gå åt skogen. Hur jäkla tosigt det än låter just då, så är rätt agerande, LUTA MER O GASA !!!

Om man är medveten om detta och våra begränsningar som homo sapiens, kan vi förekomma olyckor genom att förutse fara och öva på hur man skall göra för att klara sig från den, om den dyker upp.

Last edited:
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Köpt
Nää! Det är nog inte riktigt bra..................... Bakdäcket är helt slut och solen skiner. :( Man får väl gräva i rabatterna och leka med leksaksmc istället. :yoparty

Ett litet tips till, ge fan i att leka i trafiken.

Minst två av olyckorna som hänt folk som hänger här på SH har berott på wheelies gone bad. Båda ligger nu på sjukhus med skador som dom förmodligen får men av.
Säsongen som knappt har börjat är förstörd, kostnader för de kraschade hojarna kommer som ett brev på posten, strul med FB om det kommer fram att dom varit vårdslösa, minskad inkomst på grund av förlorad arbetsinkomst i ett antal veckor samt anhörigas oro/ängslan är inte värd det.

@Glenning, vafan... mår du inte bra, har du tagit ut hojen i år?!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
En tråd, en dikussion och ett faktum minst lika aktuellt i år som förra året.

Bara för att man klarat sitt första år utan att mosa hojen betyder det inte att man är fullärd till nästkommande säsong.
Lika lite betyder det att man är fullkomlig bara för att man klarat sig i 16 säsonger. Eller 25. Eller vad som helst.

Det finns faktorer man inte kan styra över. Genom att minimera riskerna man själv har kontroll över har man vunnit mycket.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Cessna 172N -74
En liten kommentar från en som tagit körkortet i år och därmed även gått en av de nya riskutbildningarna. Risktvåan var inte bara praktiska övningar, även teoretiska genomgångar och vissa punkter förvånade faktiskt mig. En sak som sades var att SMC och liknande (icke-statligt förordade) utbildningar faktiskt ökar olycksstatistiken, pga. att folk efter kursen tror att de är duktigare än de är och därmed tar större risker.

Kommentarer på detta? Bör jag ändå gå en SMC-kurs och bli en bättre förare?

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
En liten kommentar från en som tagit körkortet i år och därmed även gått en av de nya riskutbildningarna. Risktvåan var inte bara praktiska övningar, även teoretiska genomgångar och vissa punkter förvånade faktiskt mig. En sak som sades var att SMC och liknande (icke-statligt förordade) utbildningar faktiskt ökar olycksstatistiken, pga. att folk efter kursen tror att de är duktigare än de är och därmed tar större risker.

Det där följer en lite vriden logik. Det är ungefär som att säga att om ingen tog A-behörighet så skulle inga olyckor inträffa. Det är förvisso sant, men ...

Klart att man ska gå kurser. Jag tror inte att man automatiskt ökar risken att vara med i en olycka för att man går en kurs och lär sig hantera sin hoj. Däremot kan det vara så att de som går kurser redan kör mer än andra och därför förekommer oftare i olycksstatistiken.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tveklöst bör du gå en SMC- kurs. Du lär dig mer på en kursdag än en säsong i trafiken. Vad du använder dina eventuella färdigheter efter kursen är upp till dig. Det är inte så att du kommer att bli en färdigutvecklad förare efter en genomgången kurs.

Olyckligt om man sätter likhetstecken mellan SMC och övriga kurser som jag misstänker är vanliga bandagar. Två skilda saker i mina ögon. Båda har sina fördelar om man nyttjar dem på rätt sätt. Inriktningen är annorlunda.

Det förekommer säkert att deltagare efter genomförda SMC kurser blir övermodiga och hamnar i olycksstatistiken. Frågan är om de har underlag som styrker att det har med själva kursen att göra? Jag tror inte det personligen. Dessa personer hade kraschat oavsett om de gått kurser, kört på allmänna bankörningar eller övat upp sina färdigheter ute i trafiken.

Ska skicka ett PM till Galne Dansken här på forumet och be honom kommentera ditt inlägg avseende att SMC deltagare oftare hamnar i olycksstatistiken enligt riskutbildningarna utsago.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Det förekommer säkert att deltagare efter genomförda SMC kurser blir övermodiga och hamnar i olycksstatistiken. Frågan är om de har underlag som styrker att det har med själva kursen att göra? Jag tror inte det personligen. Dessa personer hade kraschat oavsett om de gått kurser, kört på allmänna bankörningar eller övat upp sina färdigheter ute i trafiken.

Håller med dig till fullo gällande det du skriver.

Problematiken huruvida folk smäller mer frekvent efter en SMC-kurs än vad de skulle göra innan kanske beror på att de innan såväl som efter kursen ligger på 90% av sin körförmåga. Skilldnaden är då att hastigheten givetvis har ökat och med ökad hastighet ökar även risken.

Har man mognad och insyn nog att förstå att det man lär sig på kursen ska användas till att öka marginalerna och inte hastigheten minskar risken för att hamna i spenaten avsevärt.

Kontentan gällande kurser då? Gå!

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Det är korrekt att Trafikverket fortfarande hänvisar, så ofta det går, till ett gammalt norsk litteratur studie.
Jag kan endast tro att man gör detta för att få lite tystnad på SMC :confused: - som är ganska övertygade om att frivillig fortbildning - ger ökad säkerhet!

"TÖI-studien" är en norsk sammanställning av olika forsknings resultat tillbaka från 197X.. Mycket har hänt i fortbildnings väg sedan 70´tallet!
Bl. a har den svenska trafikmyndighet själv infört diverse riskutbildningar.

Man så desutom att när man började med halkkörning på körkortsutbildningen till bil - då ökade halkolyckorna, eftersom ungtupparna tydligen sku köra med slad här och där!

Att köra en MC korrekt inför och i en kurva, kan kräva ett störra antal bevista moment av en duktig och säker förare.
I en bil vrider man på ratten - om man nu gör det väldigt enkelt.

Det finns en uppskov av olika forsknings studier av frivillig fortbildning av motorcyklister - några är negativa (dom finns i Trafikverkets sammanställning) och andra är mycket positiva!

MC strategin är tydig om att det saknas kunskap i myndighets Sverige, och därför pågår forskning.
*VTI har ett studie på G av SMCs Sporthojs utbildningar. Man kollar dom som gått SMC kurs med en referensgrupp.
*Karolinska Instituttet - samkörning av diverse databaser.
*SMC - interview studie om hur dom som gått kurs anser sina risker för och efter.

Alla studier bör vara klara under hösten.

Den fortbildnings verksamhet som SMC har idag, är ett spegelbild av vad som händer runt om i andra länder. Om motorcyklisterna själva anser dom klarar sig mera säkert efter en utbildning - är det nog inte så mycket att vara tveksam över..

Jag bör påpeka att t. ex. försäkringsbranchen i f.ex Tyskland, anser at sådan fortbildning bör vara obligatorisk - därmed kan sitsen i Sverige tilnärmelsesvist anses som varande barok!!

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...