Hållbarhet oöppnad bag in box?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Som med de flesta grejer lär väl vin i oöppnad bag in box hålla längre än datumstämpeln som är satt?

Hur länge, är då frågan?

Hittade en oöppnad låda som gick ut för ett bra tag sen, men det smakar inte jäst och luktar inte konstigt. Kan jag dricka det då?

Världen kommer framträda i lite lustiga färger ett tag, men det är helt ok att dricka.

Även om det gick ut för flera månader sen?

Snake Eyes: Coolt! :tummenupp

Även om det gick ut för flera månader sen?

Snake Eyes: Coolt! :tummenupp

Jadå. Det som händer med vin är på sin höjd att det blir vinäger om det på något sätt kommer till luft. Anledningen att dom har så kort hållbarhet på en box misstänker jag är för att vinet är förpackat i plast som så småningom kommer att sätta smak på vinet, men smakar det inte plast är det bara att dricka.
Dock inte hela på en gång. :D

Lagra skiten i 10 år sen bjuder du mig på fest :hihi

:vinknark

Jadå. Det som händer med vin är på sin höjd att det blir vinäger om det på något sätt kommer till luft. Anledningen att dom har så kort hållbarhet på en box misstänker jag är för att vinet är förpackat i plast som så småningom kommer att sätta smak på vinet, men smakar det inte plast är det bara att dricka.
Dock inte hela på en gång. :D

Njae, det tycker jag nog inte det gör. Men jag är överlöjlig med saker som går ut, sitter och letar efter konstiga smaker, och till slut hittar jag ju. Nu kommer jag ju tycka att det smakar plast bara för det! :gnissla:D

Lagra skiten i 10 år sen bjuder du mig på fest :hihi

:vinknark

Om 10 år är jag för gammal för tokfest... :D

Last edited:
Ja, jag hoppas detta går vägen då.

Slowroller, om jag spyr kommer jag leta upp dig och slå på dig! :tungan

Ja, jag hoppas detta går vägen då.

Slowroller, om jag spyr kommer jag leta upp dig och slå på dig! :tungan

Du behöver inte leta. Jag tillbringar veckodagarna i Malmö så bara säg till om du ska nita mig så kan vi bestämma plats. :D

Men det räknas inte om du fyllespyr!!!

Last edited:
Men jag är överlöjlig med saker som går ut, sitter och letar efter konstiga smaker, och till slut hittar jag ju.
Kom ihåg att "Bäst före" inte betyder "Otjänlig efter".

Bra, bättre, bäst du vet? Helt otroligt egentligen hur många av oss som skickar helt ok livsmedel i soptunnan bara för att mjölken plötsligt, på ett ögonblick, gick från att vara helt perfekt till odrickbar 1 sekund efter midnatt.

Vill påpeka att min kommentar här inte är riktad mot dig personligen, jag vill bara ta tillfället att belysa en fälla som i princip hela västvärlden fallit i.

Skulle vara intressant att se om Arla m.fl. kortat ner hållbarhetsdatumet på mjölk med t.ex. 2 dagar sedan 1985 bara för att få sälja 3% mer...skulle inte förvåna mig.

Kapa tråden lite.

Jag har en flaska vitt vin som jag glömde i min bil och som ny är helt frusen och har varit det sen innan jul.

Går det att tina upp den och dricka den eller är den förstörd?

Kapa tråden lite.

Jag har en flaska vitt vin som jag glömde i min bil och som ny är helt frusen och har varit det sen innan jul.

Smaken kan påverkas, men alkoholen försvinner inte om man fryser ner och det är det viktigaste... Om man kokar så gör den det.

Kapa tråden lite.

Spräck flaskan så blir det vin glass :rolleyes:

Kom ihåg att "Bäst före" inte betyder "Otjänlig efter".

Bra, bättre, bäst du vet? Helt otroligt egentligen hur många av oss som skickar helt ok livsmedel i soptunnan bara för att mjölken plötsligt, på ett ögonblick, gick från att vara helt perfekt till odrickbar 1 sekund efter midnatt.

Vill påpeka att min kommentar här inte är riktad mot dig personligen, jag vill bara ta tillfället att belysa en fälla som i princip hela västvärlden fallit i.

Skulle vara intressant att se om Arla m.fl. kortat ner hållbarhetsdatumet på mjölk med t.ex. 2 dagar sedan 1985 bara för att få sälja 3% mer...skulle inte förvåna mig.
Håller med dig till 100%, för att inte tala om alla som på morgonen häller ut vinet ur flaskan som de öppnade kvällen innan. Det dom inte fattar är att det vinet kan ha mycket bättre smak än då de drack det på kvällen. Dekantering eller luftning kan göra underverk. :crash

@Swish - drick, glöm och var glad. Smakar vinet inte pekka så är det helt okej.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back