Håller på ta mc-kort

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Ort
Någonstans i Västmanland
Hoj
R6:a
Hej alla som redan har mc-kort!
Jag bestämde mig att jag ska fixa mc-kort nu i år!!!!!

Behöver lite hjälp..tips..råd..från er som har gått igenom det här.

För det första, vad bör jag ha som min första mc? räcker dete med 125cc för att övningsköra på? Eller ska det vara 250cc? eller mer?

Problemet är att jag har aldrig förut kört nå mc så att jag har ingen anning det här med antal cc? Hur starka de är osv?

Finns det något specielt med mc man bör veta?
 
Last edited:

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Först och främst vilket kort ska du ta?

A1: 125cc
A (begränsad): max 25kw
A (obegränsad): :yoparty
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Hur gammal är du? Varför kör du inte på CBR:n?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
a1 behöver ju inte tvunget vara 125 cc,
sålänge kubiken är under 125 cc och motoreffekten under 11 kw så har den A1 behörighet
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
25 år är jag och det gäller A (obegränsad)

Då ska du övningsköra på 750cc och uppåt. Teknikdelen kan du ju dock nöta på hojen du har då principen för krypkörning/bromsning etc. kan appliceras på alla hojar.

Varför skaffar du dig en moddad CBR när du aldrig kört hoj tidigare?
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
För att ta A-körkort 2010 behövs följande:

1. Körkortstillstånd, sökes hos transportstyrelsen och tar ca 1-2månader att få idags läget. Kostar 220kr.

2. Du ska gå två stycken riskutbildningar(nytt för i år) Det är två dagars kurs. Risk 1 är mer teoretisk medans risk 2 praktisk. Kostar mellan 3500-4500 för båda. Krav att genomföra dom.

3. Teoriprov, kostar 220kr.

4. Körprov, kostar 1500kr.



Krav på cykel när åldern är över 21 -700cc och minst 25kw.
(Antal cc? 1000cc = 1L dvs ett mjölkpaket)

Läs mer på www.korkortsportalen.se
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
För att ta A-körkort 2010 behövs följande:

1. Körkortstillstånd, sökes hos transportstyrelsen och tar ca 1-2månader att få idags läget. Kostar 220kr.

2. Du ska gå två stycken riskutbildningar(nytt för i år) Det är två dagars kurs. Risk 1 är mer teoretisk medans risk 2 praktisk. Kostar mellan 3500-4500 för båda. Krav att genomföra dom.

3. Teoriprov, kostar 220kr.

4. Körprov, kostar 1500kr.



Krav på cykel när åldern är över 21 -700cc och minst 25kw.
(Antal cc? 1000cc = 1L dvs ett mjölkpaket)

Läs mer på www.korkortsportalen.se

Enligt Onderest här på forumet så kostar risk 2an "bara" 2k i huvustan, och här hemma i gbg kostar risk 1an 550kr Och de blir inga "3500 - 4500" för mig men jag kanske har räknat fel :confused:

hur är det med mc-kläder? Jag har redan skaffat en hjälm, skinn ställ, hansdkar och skor.
Något mer behöver jag?

Mjukisbyxor och en T-shirt.
 
Last edited:

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
hur är det med mc-kläder? Jag har redan skaffat en hjälm, skinn ställ, hansdkar och skor.
Något mer behöver jag?

Du måste troligtvis även ha ett ryggskydd. Då man kör med körskola måste man i alla fall ha det. Oavsett om man måste ha det så bör du nog ha det.
Personligen skulle jag inte vilja köra upp på en sporthoj. Jag tror att krypkörningen blir svårare på en sådan. Krypkörningen var det som jag hade svårast med, då jag tog kortet i fjol. Speciellt då man blir nervös under uppkörningen.
 

bebis_ann

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha TZR 125
Enligt Onderest här på forumet så kostar risk 2an "bara" 2k i huvustan, och här hemma i gbg kostar risk 1an 550kr Och de blir inga "3500 - 4500" för mig men jag kanske har räknat fel :confused:

Det verkar bara vara i Stockholm som man kan hitta risk2:an för under 2000... I GBG kostar 2:an 2500. Utspritt över landet ligger 2:an på mellan ca1900-3500, 1:an mellan 550-900... Det verkar dock oftast vara så att är är ettan billigare, så kostar tvåan mer...


[QUOTE= hur är det med mc-kläder? Jag har redan skaffat en hjälm, skinn ställ, hansdkar och skor.
Något mer behöver jag?

Kan vara bra att kolla upp med skydden i stället, även om det sitter ryggskena i stället rekomenderas det att man kör med separat då det sitter bättre...
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Enligt Onderest här på forumet så kostar risk 2an "bara" 2k i huvustan, och här hemma i gbg kostar risk 1an 550kr Och de blir inga "3500 - 4500" för mig men jag kanske har räknat fel :confused:



Mjukisbyxor och en T-shirt.


Jag fick punga upp 900kr för 1an och 3500 för 2an, hade jag haft tålamot att vänta 3veckor så kunde jag få 2an för 3000.. men då hade jag inte haft körkort idag.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Enligt Onderest här på forumet så kostar risk 2an "bara" 2k i huvustan, och här hemma i gbg kostar risk 1an 550kr Och de blir inga "3500 - 4500" för mig men jag kanske har räknat fel :confused:
Det varierar väldigt mycket mellan olika skolor. Känner en tjej som håller på att ta kort nu här i Linköping, och på hennes skola kostade ettan strax under 2000, och tvåan skulle kosta nästan 4000. Det är mer än hela mitt kort kostade totalt, och då tog jag ändå genom skola. :näsblod
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top