Hållfasthet,stålbalk.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Säkert fel forum,men man får bäst svar här :)

Skall sätta en IPE balk eller dyligt som traversbalk i mitt nya garage.

Vad krävs kaliber på balken för att kunna lyfta 500 kg på en 5m lång balk,med endast stöd i ytterändar ?

Bifogat

• garage.JPG
    garage.JPG
    41.6 KB · Visningar: 733
  • IPEbalk.jpg
    IPEbalk.jpg
    106.8 KB · Visningar: 2,508
Last edited:

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Inte för att det ligger några vetenskapliga belägg bakom detta men en HEA 140 borde du klara dig med, kostar inte många hundralappar hos din lokala stål leverantör.

En polare har nåt liknande i sitt garage....

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
IPE 330 är det minsta du bör välja. Du har då utnyttjande grad på ca 85%.

1000:- spänn, TAck! :tungan

Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Om kvaliten är S275 räcker en IPE100 för att klara spänningarna i balken. Men då du inte har någon stabilisering i sidled finns det risk för vippning, varför jag skulle välja en IPE120 eller IPE 140. Viktskillnaden är försumbar ... och då borde priset vara det med.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Tack för svar !

Stålpriserna för oss vanliga dödliga är rätt häftiga...jäfla kineser :gnissla

HEA 140 kostar 412,49 (515.61) per löpmeter dvs 2578 pickadoller ink moms för 5m.

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
S275 räcker med 100, dock en böjning på ca 4mm får du nog räkna med. utnyttjandet är detsamma ung.

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Tack för svar !

Stålpriserna för oss vanliga dödliga är rätt häftiga...jäfla kineser :gnissla

HEA 140 kostar 412,49 (515.61) per löpmeter dvs 2578 pickadoller ink moms för 5m.

Som alternativ kan du ta ett par järnvägsräler, det finns ju överallt ... Roslagsbanan där jag bor kan du sno ifrån, för den kommer ändå inte kunna gå på ett par veckor eftersom det snöar idag :yoparty

Har du kollat på en skrot? Hos någon smed? De brukar ha sånna här smågrejor liggande.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Är du säker på att du ska begränsa dig till 500 kg?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Va !!! är det så dyrt??

Stålpriserna har stuckit iväg rejält dom senaste åren.

Kineserna är faktiskt dom största bovarna ,dom köper allt som dom kommer över vilket driver upp priserna rejält då det blir brist på stål.

Man vill inte ens tänka på vad det rostfria kostar i dag :gnissla

Är du säker på att du ska begränsa dig till 500 kg?

Jag tänker inte äga en hoj som väger mer än 500......

:D

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
:hihi

Vänta bara, snart står det en Goldwing med sidovagn i garaget o väntar på att få bli upplyft.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Update

Efter lite fix och trix så fick jag tag i en 220 IPE komplett med Demag eltelfer och vagn i byte mot en flaska singelmalt.

Och dom säger att stollar inte har tur :rolleyes:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Gött med lite flax!!
Grattis, alltid användbart med eltelfer.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Hahaha... Sitter och googlar om stålbalkar och vad kommer upp... Jo, sporthoj så klart! :)
Har nyss köpt ny lägenhet och skall sätta i gång med totalrenovering. Och skulle vilja veta vilken typ av balk och dimentionen jag bör använda mig av.... Jag är själv i byggsvängen men kan bara gissa mig till den rätta dimentionen. Bärpunkterna kommer vara på 3.50 m Och det är ett trevåningshus med betongvalv och lägenheten ligger på andra våningen...
Jag hittade vilket fall som hellst en H-balk på blocket som var 4 meter och hade en dimention på 160x160 mm och vikten va på ca 180 kilo :näsblod
Min gissning är att den skulle palla trycket men måste ju ha svart på vitt innan man drar igång... Vore trevligt om det fanns någon ingengör här som gillade skolan mer än en annan, som kunde svara på frågan! :)

http://www.blocket.se/vi/15376816.htm?ca=23_14_s

/Benny

Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Hahaha... Sitter och googlar om stålbalkar och vad kommer upp... Jo, sporthoj så klart! :)
Har nyss köpt ny lägenhet och skall sätta i gång med totalrenovering. Och skulle vilja veta vilken typ av balk och dimentionen jag bör använda mig av.... Jag är själv i byggsvängen men kan bara gissa mig till den rätta dimentionen. Bärpunkterna kommer vara på 3.50 m Och det är ett trevåningshus med betongvalv och lägenheten ligger på andra våningen...
Jag hittade vilket fall som hellst en H-balk på blocket som var 4 meter och hade en dimention på 160x160 mm och vikten va på ca 180 kilo :näsblod
Min gissning är att den skulle palla trycket men måste ju ha svart på vitt innan man drar igång... Vore trevligt om det fanns någon ingengör här som gillade skolan mer än en annan, som kunde svara på frågan! :)

/Benny

Jo, jag gillade skolan ... Men utan att ha ritningar på huset, kvalité och typ på balken mm så kan i alla fall inte jag ge dig några råd, och ingen annan seriös människa heller.

Kontakta en konstruktör, ni har säkert någon som brukar jobbar åt din firma. BRF-föreningen vill säkert se någonslags beräkning antar jag?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Har nyss köpt ny lägenhet och skall sätta i gång med totalrenovering. Och skulle vilja veta vilken typ av balk och dimentionen jag bör använda mig av....

Jag är ingen expert inom området men skulle tro att det underlättar om du talar om vad balken ska bära. Tänker du bygga balkong, riva en bärande vägg eller ska du bara ha den till att hänga upp cheyen i den under erotiska lekar? :whip

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ja, ska riva en bärande betongvägg och behålla en liten del av betongväggen i bägge ändar och lägga balken på... Har hållt på en del med bärande väggar tidigare men det har vart limträbalkar i villor... Detta är lite annorlunda...
Och ja.... Det är mycke möjligt att tjejen ska hänga där oxå i framtiden... :slicka

Jo, föreningen ska jag självklart kontakta innan, det är den 2a maj som jag får tillgång till lägenheten så jag har lite tid på mig.

Last edited:

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Jag har ca 30-50 meter travers balk ca 150 hög med 5 boggi vagnar och ett antal böjar och växlar,gratis för avhämtning.
travers balken är en annan profil i underkan för att vagnen ska rulla lättare

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...