Hållfasthetsberäkning

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Jag undrar hur man beräknar hur mycket en axel tål radiellt och axiellt. Dvs. dels hur mycket man kan belasta den axiellt innan man når sträckgränsen och dels hur mycket man kan belasta en axel mitt på innan man knäcker den.

Om nån vänlig själ kan förklara hur man beräknar belastningarna på en triangel enligt nedan så hade det också varit bra :tummenupp

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Limstift skrev:
Jag undrar hur man beräknar hur mycket en axel tål radiellt och axiellt. Dvs. dels hur mycket man kan belasta den axiellt innan man når sträckgränsen och dels hur mycket man kan belasta en axel mitt på innan man knäcker den.

Om nån vänlig själ kan förklara hur man beräknar belastningarna på en triangel enligt nedan så hade det också varit bra :tummenupp

Vad är axeln gjord av för material?
På vilka punkter i triangeln finns krafterna, hur stora är dom och åt vilka håll är de riktade?

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamma Fazer
Vid ren böjning är största normalspänningen Sigma(x)(max)=Mb(x)/Wb(x) där Wb = pi*radien^3/4

Måste klura lite på vridningen.... Om jag inte minns fel har det med Saint Venants vridteorem att göra.... återkommer strax

Vridning

Tau(x)(max) = Mv/Wv där Wv enligt S.V. = pi*radien^3/2

För exempelvis vanligt kolstål för axlar är tau(max)=220 och Sigma(max)=310...

Hope it helps

Last edited:

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Qvint skrev:
Vid ren böjning är största normalspänningen Sigma(x)(max)=Mb(x)/Wb(x) där Wb = pi*radien^3/4

Måste klura lite på vridningen.... Om jag inte minns fel har det med Saint Venants vridteorem att göra.... återkommer strax

Vridning

Tau(x)(max) = Mv/Wv där Wv enligt S.V. = pi*radien^3/2

För exempelvis vanligt kolstål för axlar är tau(max)=220 och Sigma(max)=310...

Hope it helps

Med böjning menar du t.ex en axel som är fast i bägge ändar och en kraft som verkar på mitten? Det här gäller en kolfiberaxel/rör, jag funderade på om det skulle hålla att bygga en cykelram i skiten, jag vet att det finns men jag vet inte hur dom är dimensionerade.

Sigma max = Mb / Wb vad står Mb för? Materialkonstant?

edit: Skit i triangeln! Det räcker med det andra.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...