Hårtrimmer - Frisörklass - Vart köpa?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Funderade på att gå o få kalufsen justerad men så kom jag på att det kanske var dags för sommarfrillan istället = maskinrakad. Happ men mitt gamla härke som jag har nu är inte så rolig o så börja jag fnula, kom o tänka på salongutrustning då och googla lite. Hitta en firma inte så långt bort och ringde.

-Hej! Tänkte höra om man kunde handla av er som privatperson? (hemsidan var sådär)

-Nej det går inte, bara frisörer.

-Det var rackarns, hur gör man då?

-Ja du får väl be någon frisör köpa ut en maskin till dig.

-Aha, tack o bock.

Hur som helst så svängde jag förbi på vägen hem och surra lite med damen, fick lite tips och ca priser. Visst går det väl kanske att fiska fram en i yrket men vore ju betydligt enklare om man kunde köpa en själv.

Någon som har koll? I butik eller på nätet spelar mindre roll, inom EU går också bra om det finns något att spara med det. Vill ha sladdlös alt en kombo.

Modeller jag funderar på:

Oster Pro Power Ultra - Fick klämma på den, förvisso stor men den skulle tydligen vara hållbar och allmänt bra.

http://www.frisorgross.com/artikel.asp?id=2064&catid=72

Wella Contura Trimmer - Inte sett irl, "Wella" känns sådär men vad vet jag.

http://www.beautynet.se/se/art/wella-contura-trimmer.php

Panasonic ER1610K - Bara sett kartongen men den skulle vara bra enligt butiken som jag inte fick handla hos.

http://smartstyle.dk/en/electrical-products-27/panasonic-cutting-machine-er1610k-79.html

Most bang for the buck?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tjöp Mozer på Teknik Magasinet. Tüsk kvalitetstrimmer Itells ya!

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
What Teo said...min är inne på femtonde året och lika bra fortfarande:tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag köpte en Oster 616 via en frisörsalong för massor med år sedan. Grymt nöjd med den. Känns som den kommer att hålla livet ut. Fantastiskt kvalitet genomgående. Intjänad flera gånger om.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Även jag har en Moser 1400 från Teknik Magasinet.

Tidigare haft några andra sorter, Philips och Nordic osv. dom har hållt kanske 2-3 år var, helt klart intjänat kostnaden att köpa dom, men Moser 1400 är i en helt egen liga - fungerat exemplariskt i omkring 7-8 år, och i vissa fall billigare än "konkurrenterna".
Perfekt att det finns billigt extra skärset också, min har börjar bli lite oslipad senaste månaden, men så har jag varit usel med att göra rent den och framförallt olja in den...

Sporthoj.com rekommenderar Moser 1400 :tummenupp :hihi

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Knata in i närmaste zoo-butik o köp dig en moser, de brukar oftast ha lite olika modeller att välja på.
Min har under 20år friserat ett antal hundar med besvärlig päls och gör numera samma jobb på mänskliga frisyrer.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Själv köpte jag nån OBH Nordica efter att min Babyliss (världens starkaste man reklam) gav upp.

Båda två är SKIT! Köp inte dessa. Eller så är min kalufs av samma konsistens som stålull. :D

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Som skrivits under: moser is da shit! Men akta så du inte skalperar dej, det är ett jävla drag i den där maskinen :D

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Ja fasen, OBH Nordica och Babyliss och Philips har "bra" produkter som håller ett halvår, kanske ett år, se upp för dom märkerna.

Och ett varningens finger för sladdlösa, kan kännas gött och smidigt första månaderna, sedan kommer skiten vara slö, stanna och dö mitt under pågående klippning och allmänt jävlas med dig :hihi

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tackar för tipsen men Moser känns lite... 1998 eller så ;) Har haft sådan maskin o klippt mig/blivit klippt med men nu ville jag då ha en fin maskin.

Sladdlös prata grossistdamen också nackdelarna om men det handlade mest om laddningen, dock inget jag känt som något bekymmer med billigare maskiner så jag tror jag överlever det besväret trots allt. Oster verkar phet men ska det vara så omöjligt att köpa loss den som privatperson¿¿ ER1610K är jag också nyfiken på, kan förstå grossistens trogna sammarbete till yrkesfolk med tveksamma handleder men tillverkaren borde ju skita i vilket. Finns inte ens specad på deras hemsida.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
stanna och dö mitt under pågående klippning och allmänt jävlas med dig :hihi

Fy fan vad jag kände mig liten och ynklig när jag satt naken på en pall i badrummet, med hälften av håret slumpmässigt avlägsnat, i sann skabb-anda, bara för att höra hur den plastiga trimmern dör vid 23.30 en tisdagskväll....

Lyckligtvis var en granne vaken och ännu mer glädjande var att just denna granne hade en trimmer för utlåning så min sambo kunde avsluta jobbet...

Det var efter den incidenten som jag köpte en Moser.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Haha, jodå, man hatar sig själv och sitt idiotiska köp när sådant händer:

En fredagkväll under tiden man låg i lumpen, precis varit ute i fält i två veckor.
Kommer hem riktigt sent med bussen, bestämt sedan tidigare att nu jävlar ska det ut och festas, två polare kommer förbi, dom sitter och förfestar medan jag börjar köra håret som hunnit växa på ganska bra sedan dom två-tre veckorna jag senast körde det.
Kommer inte ens halvvägs så börjar den sladdlösa trimmern sacka efter :näsblod
Kväll hinner nästan bli natt, polarnas öl hinner ta slut och dom anser sig ha hunnit surfa igenom hela youtube efter roliga klipp, medan jag om varannat laddar trimmern i 5 minuter och försöker klippa håret med den i typ 5 sekunder innan den dör igen :näsblod :D

liten, ynklig och skabbig... tre bra ordval :hihi

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Lyckligtvis var en granne vaken och ännu mer glädjande var att just denna granne hade en trimmer för utlåning så min sambo kunde avsluta jobbet...

Hur reagerade grannen när en halvnaken man med sporadiska hårtussar på skallen knackade på en sen tisdagkväll? "do you have the stuff?"

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Oster verkar phet men ska det vara så omöjligt att köpa loss den som privatperson¿¿ ER1610K är jag också nyfiken på, kan förstå grossistens trogna sammarbete till yrkesfolk med tveksamma handleder men tillverkaren borde ju skita i vilket. Finns inte ens specad på deras hemsida.

Känner du ingen frisör som du kan beställa en maskin genom?
Annars borde det väl gå att beställa från nätet utomlands ifall grossisten här hemma endast säljer till yrkesfolk.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati