Hög bränsleförbrukning

Mr.G

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 955i 2006 - svart
Tjenare.

Blev relativt nyligen ägare till en Triumph Sprint ST årsmodell 2001 och den är fullkomligt underbar att köra, men den har väldigt hög bränsleförbrukning.

189.9 km med många småturer och mängder av kallstarter blev 0.87 liter milen. Det var efter denna tankningen som jag blev lite misstänksam och körde därefter en testrunda.
106.4 km i en enda vända med varm hoj blev 0.78 liter milen.
Dessa siffror känns väldigt höga för mig.

Har jag fel?
Om jag har rätt - vad gör man för att fixa detta (jag programmerar datorer och skruvar inte i motor - MYCKET basic förklaring uppskattas)?
Jag köpte hojen för 6 dagar sedan av en begagnat säljare - bör dom åtgärda detta? Man får ju 3 månaders garanti av dem - täcks detta eller inte?

Bara för att säkerställa - jag är fullständig motordum, jag fattar hur verktyg funkar och hur man applicerar dem på muttrar och skruvar samt grundläggande hur en motor funkar så med massor av specifik info kan jag nog lösa rätt mycket själv, men jag fattar inte något av förkortningar, slanguttryck eller dylikt så please - var mycket utförlig i förklaringar - tack på förhand.

All hjälp i frågan uppskattas oerhört mycket. Tack för din tid/hjälp.

// Anders
Göteborg
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nu brukar jag inte reflektera över förbrukningen sålänge motorn går som den ska.
Men 0,8l/mil är ungefär vad min 1000kubikare från -04 drar och det är en något modernare motor. Smörj kedjan och se över lufttrycket i däcken, annars är allt som det ska.
Så jag tycker att du ska sitta still i båten och inte tänka så mycket på det.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Låter högt om du inte kört väldigt hårt.

Har du vettig temperatur? Annars kan det vara termostatet som strular och vissa tidiga inspruthojar fetar upp blandningen rejält innan dom nått upp till över 70 grader.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Kör jag lugnt i 80-120 (landsvägstransport) så drar min 1100 ca 0,65. Lite till på det om man börjar köra aktivare naturligtvis. Så det känns inte så fel i jämförelse tycker jag.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
om jag inte kör lungt brukar jag snurra runt 0,8 vad den tar när jag kör lungt vet jag faktiskt inte. brukar altid hinna gasa en del på varje tank
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Är rätt ointressant att jämföra Trajan med andra typer utav hojar. Min tex drar ju utan problem under 0,4 om jag kör lugnt.

Hör med andra Sprintägare vad den brukar dra? Rent spontat tycker jag att det låter som att den drar lite väl mycket för en Sprint.

"Bränslesnål är den också trots hyfsat aktiv körning så ligger jag i regel runt 0.55L/mil."

Från http://www.bike.se/review/view.php?id=81
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Låter högt. Min Speedtriple ligger väl runt 0,6 normal körning. Vad har du för motor temp? Låter annars som den är något konstigt mappad. Går den rent när den är varm? Men om du har garanti så be dom kolla över den.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Som sagts, den egna förbrukningen är tämligen ointressant om inte de som svarar nu äger en sprint st. Generellt låter det däremot rätt högt. Trodde de där var snåla, inte hört något annat.

Nu kommer kanske bättre vetande att säga emot mig, men ett kvartssekel med motorcyklar har gett vi handen att när temperaturen stiger i luften sjunker förbrukningen. Värsta förhållandet jag stött på var min stånka som ville ha en 1/2 gång extra när temperaturen ligger under +10. Fanns inga påvisbara fel heller, slamrade påtagligt vid dessa temperaturer...

Om hojen är välservad, har fräscha stift och luftfilter, rätt tryck i däcken, (kan göra en hel del, inte minst på lite tyngre hojar), kan det väl finnas anledning till ett lambdatest så den inte går för fett. Minns inte, insprutning?

Fattar inte de som inte bryr sig, kör ni bara runt kvarteret? Finns väl inget mer irriterande än att behöva stanna och tanka i tid och otid. Någon mer än jag som kört där det inte finns mack var tionde mil? VTR med sin fingerborgstank går iofs fint på tvåtaktsföda,(tack bonden), bonus att det luktar gott... Eller han i gänget som kommer 40 mil på en tank, hur kul är det att behöva stanna för att de andra kör citybikes?
 
Last edited:

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bålsta
Hoj
BMW F800S
Min drar under 0,6 vid längre turer och blandad körstil.
Nu är min en -06a men låter som din drar mycket. Kolla luftfiltret.
 

Mr.G

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 955i 2006 - svart
Tack för alla tips och råd. Jag har varit på butiken där jag köpte den och de har konstaterat att det är 100% säkert något fel. De hade inte tid att ta den när jag kom dit igår, men skall ta den idag (tisdag) eller senast i morgon.

De vet inte säkert om det är luftfilter eller temperaturgivaren men (oj, nu är jag på djupt vatten, klarar jag att återberätta detta utan att göra bort mig) de är rätt säkra på att det är något som fastnat i kylaren så att kylarvätskan aldrig blir rätt tempererad utan är för kall hela tiden och hojen kör i choke läge jämt. Bland annat så kollade de avgasröret som var helt beck-svart runt utblåset.

Så det verkar som det definitivt är fel på något.

Min fråga numera, ponera nu att det är kylningen som inte funkar 100% och således ger hojen choke hela tiden, kommer den att gå bättre eller oförändrat när detta är inställt?

Tack så jätte mycket för tips och idéer och att ni lägger ner er tid för att hjälpa mig. Uppskattas mycket!

// Anders
Göteborg
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Tack för alla tips och råd.

Min fråga numera, ponera nu att det är kylningen som inte funkar 100% och således ger hojen choke hela tiden, kommer den att gå bättre eller oförändrat när detta är inställt?

Tack så jätte mycket för tips och idéer och att ni lägger ner er tid för att hjälpa mig. Uppskattas mycket!

// Anders
Göteborg

Vad dom menar är att: Troligtvis. Att termostaten har fastnat i öppet läge och motorn kyls för fullt hela tiden. Termostaten måste kunna stänga vattenflödet när den är kall för att kylvattnet ska vara kvar i motorn utan att cirkuleras ut till kylaren och kylas.

Är motorn kall behövs det lite extra bränsle för att motorn ska gå bra. Förgasningen av bränsle blir mycket bättre när motor blir varm och man får en "Effektivare" Bättre Verkningsgrad.

Prova att få upp temperaturen genom att sätta en pappskiva framför kylaren. Var försiktig så den inte lossnar när du kör. Ha ett extra öga på tempmätaren så den inte blir "För" varm.

Mats
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top