Tjoflöjt! Jag har en gsxr600 från 1997 som inte riktigt lirar med mig. Saken är den att tomgången är på tok för hög (över 3500 varv) och jag skulle behöva lite hjälp med felsökningen.
Är motorn kall så ligger tomgången på normala nivåer, och det är absolut inga problem att starta den (varken varm eller kall). När den däremot börjar komma upp i arbetstemperatur så börjar problemen. Kör jag så att varvtalet överstiger ca 4k (dvs alltid) så känner man att hojen som går av sig själv; jag kan alltså inte motorbromsa så varvtalet blir lägre än 4k, utan får isåfall använda bromsen tills motorn lägger sig kring 3000 varv - då först går tomgången ner som den ska. Väljer jag att frikoppla när motorn ligger över de kritiska 4000 varven så lägger sig tomgången på 3500.
Några konkreta tips på vad jag kan göra?
Hojen drar ingen tjuvluft och det är inga vajrar i kläm heller.
Gasvajern löper som den ska och jag har kollat i fuggarna utan att se några konstigheter. Antar att det är till att fippla med dom för att få bukt med problemet, men HUR ska jag fippla?
Det är ju suveränt hojväder varje dag, så det sista jag vill är att bli stående på uppfarten med hojen i delar och svära som den svettiga gris man kommer att vara.
Hilfe!
Är motorn kall så ligger tomgången på normala nivåer, och det är absolut inga problem att starta den (varken varm eller kall). När den däremot börjar komma upp i arbetstemperatur så börjar problemen. Kör jag så att varvtalet överstiger ca 4k (dvs alltid) så känner man att hojen som går av sig själv; jag kan alltså inte motorbromsa så varvtalet blir lägre än 4k, utan får isåfall använda bromsen tills motorn lägger sig kring 3000 varv - då först går tomgången ner som den ska. Väljer jag att frikoppla när motorn ligger över de kritiska 4000 varven så lägger sig tomgången på 3500.
Några konkreta tips på vad jag kan göra?
Hojen drar ingen tjuvluft och det är inga vajrar i kläm heller.
Gasvajern löper som den ska och jag har kollat i fuggarna utan att se några konstigheter. Antar att det är till att fippla med dom för att få bukt med problemet, men HUR ska jag fippla?
Det är ju suveränt hojväder varje dag, så det sista jag vill är att bli stående på uppfarten med hojen i delar och svära som den svettiga gris man kommer att vara.
Hilfe!