Hög tomgång, är less på brölet

Tobark

Framförallt jordnära
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Gbg
Hoj
Såld
Tjoflöjt! Jag har en gsxr600 från 1997 som inte riktigt lirar med mig. Saken är den att tomgången är på tok för hög (över 3500 varv) och jag skulle behöva lite hjälp med felsökningen.
Är motorn kall så ligger tomgången på normala nivåer, och det är absolut inga problem att starta den (varken varm eller kall). När den däremot börjar komma upp i arbetstemperatur så börjar problemen. Kör jag så att varvtalet överstiger ca 4k (dvs alltid) så känner man att hojen som går av sig själv; jag kan alltså inte motorbromsa så varvtalet blir lägre än 4k, utan får isåfall använda bromsen tills motorn lägger sig kring 3000 varv - då först går tomgången ner som den ska. Väljer jag att frikoppla när motorn ligger över de kritiska 4000 varven så lägger sig tomgången på 3500.
Några konkreta tips på vad jag kan göra?
Hojen drar ingen tjuvluft och det är inga vajrar i kläm heller.
Gasvajern löper som den ska och jag har kollat i fuggarna utan att se några konstigheter. Antar att det är till att fippla med dom för att få bukt med problemet, men HUR ska jag fippla? :huvet
Det är ju suveränt hojväder varje dag, så det sista jag vill är att bli stående på uppfarten med hojen i delar och svära som den svettiga gris man kommer att vara.
Hilfe!
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Hur uppstod problemet?
Hade du gjort något särskilt som typ att lyfta tanken, trixa med slangar, lyft motorn osv?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tomgång ska man ha med varm motor. Hur tomgången beter sig med kall motor är av noll intresse. Ställ ned tomgången till 1400 varv med varm motor. Får du knas med tomgången trots det - leta efter läckor i insugsgummin och slangar.
 

Tobark

Framförallt jordnära
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Gbg
Hoj
Såld
Red skrev:
2287050 Hur uppstod problemet?
Hade du gjort något särskilt som typ att lyfta tanken, trixa med slangar, lyft motorn osv?
Problemet kom bara av sig själv ganska direkt jag ställde på för säsongen, har inte gjort något speciellt innan det började konstigt nog.

andersbrink skrev:
2287067 Tomgång ska man ha med varm motor. Hur tomgången beter sig med kall motor är av noll intresse. Ställ ned tomgången till 1400 varv med varm motor. Får du knas med tomgången trots det - leta efter läckor i insugsgummin och slangar.
Ok, får prova det! Men jag tycker ändå det är konstigt att tomgången rusar iväg som den gör när man kör med växel i och inte bara tomvarvar. Om det nu bara är tomgångsinställningen som skulle vara knas dvs.
Får känslan av att jag kommer få problem om jag ställer ner tomgången när den beter sig som den gör, eftersom jag kan tvinga ner tomgången från 4000 varv till normal genom att tex vid stillastående hålla in bromsen och långsamt släppa ut kopplingen lite grand med växel i?!
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Tobark skrev:
2287069
Får känslan av att jag kommer få problem om jag ställer ner tomgången när den beter sig som den gör, eftersom jag kan tvinga ner tomgången från 4000 varv till normal genom att tex vid stillastående hålla in bromsen och långsamt släppa ut kopplingen lite grand med växel i?!

Min hoj har samma tendenser om man ställer tomgången lite för högt, den lägger sig gärna bekvämt på runt 3500-4000 rpm men om man tvingar ner den under det stannar den på runt 2000. Verkar vara något sorts steg där emellan.
Men det ordnar sig om man ställer ner tomgången lite. Sen att jag hellre har min tomgång på 3500 hör ju inte till. :tomten
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Min uppför sig liknande dock inte lika mycket..
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top