Hög tomgång och självdödande motor

tibbetiger

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2016
Ort
Linköping
Hoj
ER-6F -13
Hej,

har en Honda CM400T från -81 som har stått stilla i några år. Tömde förgasarna och konstaterade att det var grön vätska som kom ut, typ samma gröna som läsken Krusbrus.
Plockade bort förgasarna och rengjorde, monterade tillbaka och testade. Hojen startade och gick dåligt. Om man varvade för snabbt så dog hojen nästan, för att sedan varva upp. När jag stängde av motorn så började ena förgasaren trycka ut bensinen ur avtappningen.

Tog isär allt igen och rengjorde denna gång i ultraljudstvätt, samt beställde packningar från eBay. När allt sånt var hemma så monterade jag ihop allt igen och provkörde. Nu var det inget mer läckage när jag stängde av hojen, vilket är bra. Däremot är symptomet med snabbvarvning = nästan död motor kvar. Varvar jag upp långsamt så går det bra. När hojen startat och stabiliserat sig så ligger den runt 3000 rpm i tomgång. Detta utan att tomgångsskruven ens ligger emot på förgasaren, så jag kan inte skruva ner den utifrån.

Nu är jag lite lost, jag antar att det är lite munstycken/justerskruvar som ska pillas på. Men vilka?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den höga tomg kan bero på spricka i insugsgummi mot topp eller igensatt lågfartssystem. Du kan lätt kolla tjuvluft vid insug genom att spruta dit startgas med motorn på tomg. Om motorn de reagerar på det så läcker insugen.
De finns även risk att förgasarna är bortom räddnig,, de kan ha kläggat igen för gott i någon kanal.
När man rengör lågfartsmunstycken måste man dra igenom koppartråd för att säkert veta att all plack är borta.
Är luftburken standard och sitter det org luftfilter i den? Om någon öppnat burken mer än standard eller satt dit lösa podfilter så får man stupningar på gasen såvida den inte är uppbestyckad för det.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förutom ovanstående, hur ser det ut på avgassidan? Jag hade liknande symtom på min CB250N med upprostat originalsystem så det var raka rakar rör från krökarna och bakåt. Fick bestycka upp och lyfta på nålarna med mitt nya hemtillverkade system med megafondämpare.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top