Högglanspolera (våtslip papper?)

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Hallå ska snart påbörja min högglanspolering, men det är så att jag har inte haft några problem att hitta 240-1200 samt 2000korn
Men sen är problemet att gå från 1200-2000korn i ett steg känns för ofint, bör väll ha något emellan, har dock varit omkring på en massa ställen som har våtsslip, och njae har inte hitta något ställe som säljer typ 1500korn eller liknande.
Någon som vet något ställe i sthlm's trakten???

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo en fråga till... hade endast tänk polera upp fälgbanorna, så jag undrar hur gör man bäst för att få en rak snygg polerad fälgbana, maskera med tejp?? förslag??

komigen nuu ni som är kunniga :)

RIOTS

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
retta äntligen
shoik skrev:
Jo en fråga till... hade endast tänk polera upp fälgbanorna, så jag undrar hur gör man bäst för att få en rak snygg polerad fälgbana, maskera med tejp?? förslag??

det finns speciell tejp som man använder t.e.x vid att göra ränder mm mm med skit bra :tummenupp kanske funkar

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
IRON MAN skrev:

läst den upp och ner många gåner... finns inget om maskeringen, eller igentligen vart man får tag i pappret... Har varit runt till diverse olika firmor, järnhandlar etc. och ingen har det emellan, kanske får hoppa det helt enkelt!!!

RIOTS skrev:
det finns speciell tejp som man använder t.e.x vid att göra ränder mm mm med skit bra kanske funkar
vart kan man hitta? heter? :va :)

Mr Frei

Malaka
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
R1
shoik skrev:
läst den upp och ner många gåner... finns inget om maskeringen, eller igentligen vart man får tag i pappret... Har varit runt till diverse olika firmor, järnhandlar etc. och ingen har det emellan, kanske får hoppa det helt enkelt!!!

vart kan man hitta? heter? :va :)

Har ni inte Mekonomen i Stockholm???????

Mr Frei

Malaka
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
R1
shoik skrev:
haha joo har dom något i stil med 1500korn, har för mig att dom hade kanske upp till 1200korn om dom hade..
eller tänkte du typ på maskerings tejp?? :D

Jag menade papper. Här nere har dom.Då får du köra ner till Malmö o köpa :hihi
Men du får kolla på olika butiker det är inte alla som har.(alltså i Sthlm)

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mr Frei skrev:
Jag menade papper. Här nere har dom.Då får du köra ner till Malmö o köpa :hihi
Men du får kolla på olika butiker det är inte alla som har.(alltså i Sthlm)

mmm har som sagt varit runt på diverse järnhandlar och byggvaruhus m.m. och ingen har typ det emellan, i så fall måste man typ beställa en hel låda :huvet

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
X-11
Varför kollar du inte med diverse lackfirmor? annars kan du kolla med 3M:s ABRALON, används för att polera bilar båtar osv.

Återfall

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 450 sm
shoik skrev:

Jag polerade upp den yttre kanten på fälgar till en XR 600 som jag byggde om till motard .........1993 fälgar fr ngn R-hoj 3-eker.
Jag satte upp fälgarna i en svarv, då blir det lite lönt. Man kommer inte åt mellan ekrarna men där lackade jag gult å klarlackade allt därefter.
När de sitter i svarven så är avverkningen bra. Ja kom inte ihåg vad jag använde att slipa med men de var nog en hel del Autosol.
Du behöver du inte maskera kanten den kommer automatiskt beroende på vart du håller slipmedlet så kanten blir ren å snygg utan maskera.

Tog nog ett par timmar att göra båda fälgarna :)

Återfall

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 450 sm
shoik skrev:

Jag polerade upp den yttre kanten på fälgar till en XR 600 som jag byggde om till motard .........1993 fälgar fr ngn R-hoj 3-eker.
Jag satte upp fälgarna i en svarv, då blir det lite lönt. Man kommer inte åt mellan ekrarna men där lackade jag gult å klarlackade allt därefter.
När de sitter i svarven så är avverkningen bra. Ja kom inte ihåg vad jag använde att slipa med men de var nog en hel del Autosol.
Du behöver inte maskera kanten den kommer automatiskt beroende på vart du håller slipmedlet så kanten blir ren å snygg utan maskera.

Tog nog ett par timmar att göra båda fälgarna :)

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Miks skrev:
Varför kollar du inte med diverse lackfirmor? annars kan du kolla med 3M:s ABRALON, används för att polera bilar båtar osv.

Just det lackfirmor, dom borde väll ha något ja, hm.. o abralon använde väll sig rejvis av.... hm...

Chirre skrev:
Efter 1200 går du direkt på med 2000
Okej, då kanske jag litar på dig då.... :)

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
shoik skrev:

du polerar ju en kant först, och så överlappar du några cm, sedan maskerar du o lackar, blir perfa

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
red_ninja skrev:
du polerar ju en kant först, och så överlappar du några cm, sedan maskerar du o lackar, blir perfa

alla som polerar sina hojar, varför kör man inte med en dremmel eller någon annan högvarvig maskin som är avsedd för just polering i trånga utrymmen?
:va
David

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
shoik skrev:
vet inte om det finns slipmaterial som är rätt till det.. kanske i trånga utrymmen, men jag ska bara köra fälgbanorna

Ta reda på vad för lack som sitter på fälgarna. Är det pulver, ha så kul! Vanlig lack, något färgborttagningsmedel.

Som red_ninja sa är nog det det lättaste sättet att få bra resultat!

Jag riggade upp fälgen i skruvstädet (en gängad stång som axel, nyckelhylsor som distanser och spänns fast med mutter, kort sagt så den kan rotera i skruvstädet). en borrmaskin sattes fast en bit bort och en gammal cykelslang som drivrem så slipper man lite jobb. Funkar nog bäst efter att all färg är borta (efter 240p).

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
pröva aluminiumtejp som maskering. Den är hård (just aluminium) och står emot >1200 papper. Tejpen är väldigt styv så det är lätt att få till raka linjer. Tejpen kan köpas på Flinks, Lundquist m.m. Lycka till.

edit: Länk till tejpen

Last edited:

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FreddaAbborre skrev:
Ta reda på vad för lack som sitter på fälgarna. Är det pulver, ha så kul! Vanlig lack, något färgborttagningsmedel.

Som red_ninja sa är nog det det lättaste sättet att få bra resultat!

Jag riggade upp fälgen i skruvstädet (en gängad stång som axel, nyckelhylsor som distanser och spänns fast med mutter, kort sagt så den kan rotera i skruvstädet). en borrmaskin sattes fast en bit bort och en gammal cykelslang som drivrem så slipper man lite jobb. Funkar nog bäst efter att all färg är borta (efter 240p).

kan säga att Bums fungerar utmärkt att få bort lacken med... kommer av som ett korvskinn lite petigt vid nav osv.. men men

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept