Högre varv med växel, droppar i neutral

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Japps, ingen som knäckt detta än....och jag har fanken inte en clue...
Alltså, jag står still...varm motor....kopplingen inne hela tiden.
Högre varv när ettan eller tvåan läggs i....droppar då jag lägger i friläget.

"Fenomenet" försvinner då jag antingen drar ur TPS kontakten eller använder en annan CDI som har så kallad TPS mod (gör att man kan köra utan TPS med fungerande varvräknare)...

Det som händer då man drar TPS:en är att det blir "full ignition advance" så det känns ju som att det skulle vara relaterat till det....!?

Här är videon, har lagt tomgången lite högre för att visa bättre...:)

http://s125.photobucket.com/albums/p80/KillerwhaleTRX/?action=view&current=cdibastard.flv

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Häftigt
Det jag skulle misstänka är en felande TPS alt. tändbox (eller styrbox om det är insprutning), kan vara att boxen går i ett failsafe-läge om TPS-signalen kommer utanför normalt arbetsområde men den gör bara detta när man inte har neutralen i.

Inte ovanligt att det finns en sådan funktion i insprutningssystem så man kan fortsätta att köra till verkstad/hem utan risk för motorskador.

Kanske ställer failsafe-funktionen om tändningen så varvtalet ökar (max/min förtändning)?

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Häftigt
Det jag skulle misstänka är en felande TPS alt. tändbox (eller styrbox om det är insprutning), kan vara att boxen går i ett failsafe-läge om TPS-signalen kommer utanför normalt arbetsområde men den gör bara detta när man inte har neutralen i.

Inte ovanligt att det finns en sådan funktion i insprutningssystem så man kan fortsätta att köra till verkstad/hem utan risk för motorskador.

Kanske ställer failsafe-funktionen om tändningen så varvtalet ökar (max/min förtändning)?

Nu kanske det skall tilläggas att bågen på min avatar är 10 år i år och har kehin FCR 41 gasare.

Men alla idéer är bra idéer i detta nu....många som kliat sig i skallen av detta! :)

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Skulle nog börja med att kolla/ställa in TPS:en först (om du inte gjort det redan), sen prova en annan tändbox (orginalbox).

(Manualen säger -97 men i texten nämns -98)

På TDM -99 (samma motor?) ser det ut som växel-lägesgivaren är inblandad i tändboxen så det kan vara ide att kolla den också.

Hittar tyvärr ingen manual på TRX -98.

Bifogat

• Pages from Yamaha_TDM850_'91-99_TRX850_'96-97_XTZ750_'89-95_Service_Manual.jpg
    Pages from Yamaha_TDM850_'91-99_TRX850_'96-97_XTZ750_'89-95_Service_Manual.jpg
    205.4 KB · Visningar: 36
  • Pages from Binder1.jpg
    Pages from Binder1.jpg
    148.4 KB · Visningar: 41
  • Pages from tdm850_1999.jpg
    Pages from tdm850_1999.jpg
    124.9 KB · Visningar: 39
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Men alla idéer är bra idéer i detta nu....

ok, min ide; du har en annan tändkurva när det inte är någon växel i. När du lägger i en växel slocknar neutrallampan och tändkurva två "aktiveras" Det här ska inte kunna ske egentligen så länge kopplingen är intryckt, eftersom tomgången ska vara stabil, det vill garanterat tillverkaren iallafall.

Då är iden att kolla kontakten för kopplingen om den är ok. Om CDI:n inte märker att du drar in kopplingen när du trycker i en växel så byter den tändkurva helt enkelt.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
ok, min ide; du har en annan tändkurva när det inte är någon växel i. När du lägger i en växel slocknar neutrallampan och tändkurva två "aktiveras" Det här ska inte kunna ske egentligen så länge kopplingen är intryckt, eftersom tomgången ska vara stabil, det vill garanterat tillverkaren iallafall.

Då är iden att kolla kontakten för kopplingen om den är ok. Om CDI:n inte märker att du drar in kopplingen när du trycker i en växel så byter den tändkurva helt enkelt.

Opp opp opp, det där låter inte helt fel!!

Skulle nog börja med att kolla/ställa in TPS:en först (om du inte gjort det redan), sen prova en annan tändbox (orginalbox).

(Manualen säger -97 men i texten nämns -98)

På TDM -99 (samma motor?) ser det ut som växel-lägesgivaren är inblandad i tändboxen så det kan vara ide att kolla den också.

Hittar tyvärr ingen manual på TRX -98.

Det är då fanken att man inte kan komma ihåg allt man gjort, man bör anteckna innan inlägg!!
Jorå, jag har kollat så TPS:en läser 4k på varvräknaren...och jag tror att 97 TDM är precis samma motor...

Jag har ju alltså problemet med original CDI....problemet försvinner när jag drar ur TPS kontakten vilket gör att tändningen ställer sig full advance...

Men som ovan, kanske dags att kolla på kopplingskretsen...

Tack!!

Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj

Ok, nu vart jag korkad!! Det är nog mer så att neutralswitchen är kass för jag måste dra in kopplingen för att starta i friläge....

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli