Höja bakänden på er 5?

Piffy

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Hoj
2004 Kawasaki er 5
Går det att höja en er 5 baktill? Tycker den känns väldigt platt. Byta fjädringen kanske?
tacksam för svar.

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Vet inte om jag har helt fel här, men höjer man inte med kortare hundben?

Piffy

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Hoj
2004 Kawasaki er 5
Det lät komplicerat. Jag låter nog bli. Tack så hemskt mycket för svar :)

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Om inte jag missminner mig helt har väl ER5:eek:rna inte monoshock utan dual shocks så om du vill höja bakdelen på den behöver du förlänga dina stötdämpare.
Finns säkert att få tag på extenders men en snabb EBAY-sökning kammade hem noll resultat vilket inte bådar så gott. Men det går väl kanske hitta om man letar vidare.

Kan du inte ta en riktigt varm dusch och krympa lite istället?

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Ett annat alternativ är nya stötdämpare med justerbar ride height – dessa brukar dock inte vara gratis precis.

Har du funderat på att köpa ett set längre stötdämpare från en annan hoj? Mät hur långa dina är (fullt utfärdade) och kolla efter dämpare på eBay som har ungefär samma vinkel i förhållande till svingen samt avstånd från svingaxeln som dina nuvarande och är från en ungefär lika tung hoj men några centimeter längre. Troligtvis billigaste alternativet (ännu billigare än lyftblock som brukar vara löjligt dyra).

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Är nog också inne på Wallners variant, längre dämpare.

ER-5 är väl inte direkt den hoj som man tänker sig att man ska höja bakändan på. Dessutom så var modellen före 2001 lite lägre....och ändå så sänkte en del den. Dvs, man kan nog räkna kallt med att det lär inte finnas nån som tagit fram en höjningssats till några få tänkbara höjningskandidater.

Dog Bones brukar väl en del händiga göra själv av plattjärn. Blir väl inte alltid vackert men.....Så, varför skulle man inte då kanske kunna göra egen höjningssats till en hoj med dämparna på sidan?

Kikar man tex på höjningssatsen till GSX1400(TRW motos) så ser det väl egentligen inte så värst svårt för den som är lite klurig?
mchlt-typ04.jpg

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Angående höjning generellt så har Wilbers (www.nccr.se) satser till många hojar, med enkeldämpare, för den som inte vill ta fram skärbrännaren och plattjärnet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år