höjning av tzr

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
Tja!

något tzr snille här som vet om det hår att höja sadelhöjden bak på en tzr 125?

sen skulle jag gärna byta mitt bakdäck också... det sitter ett tråkigt vanligt 100/90 - 18 är det väl... på för tillfället och jag skulle gärna byta till ett bredare skönare runt sportdäck och alltså större hjul... är detta möjligt utan att försämra väg egenskaperna eller är det möjligt alls?

Ha det gott!

ät lingon

Bifogat

• photo copy.jpg
    photo copy.jpg
    28 KB · Visningar: 215

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
No problemo att höjja.. värre med bakdäck.. jag har 110 på min.. De är Fan inte brett.. men ja tro fan inte de gå att få dit nått bredare häller... Nån som lyckats??

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
skoj!

förklara gärna hur man gör... är lite knepigt har jag hört...

du, spraya om fäljarna svarta... så mycekt snyggare! : P

ha det gott!

ät lingon

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
Lingonpoeten skrev:
skoj!

du, spraya om fäljarna svarta... så mycekt snyggare! : P

ha det gott!

ät lingon
Jasså? Ha du nån bild så man få se resultatet?!

Jo ja ha haft en bild ja ritade i paint för att visa hur jag gjort men ja hitta den inte... =/

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
Där hade du tur.. hittade bilden.. Skit dåligt gjord.. men Du kanske fatta principen...

Bifogat

• höjsats bak.jpg
    höjsats bak.jpg
    22.7 KB · Visningar: 183

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
kolla bilden på min där uppe!

har sprayat både bad och framhjul... är lätt värt besväret!
ser mycket brutalare och mer ut som en tung än innan... det känns så plastigt med de vita fäljarna... så byt färg! :rock

är det svår att förklara hur man höjer? har du höjt mycket? för det står inte hur man gör i skötselanvisningarna...

ha det gott

ät lingon

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Är det sitthöjden du vill höja ? Eller bakdelen på hojen ? Höjer du hojen påverkas köregenskaperna, mer markfrigång v nedlägg, snabbare styrning o mer instabil/vobbelbenägen. Bredare bakdäck kan ytterligare förvärra vobbeltendenser.
Vad är det du vill uppnå/förbättra ?
/u

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
asså tror du verkligen att det är så stor skillnad? men det ser ju lite skummt ut... undrar om det verkligen håller... men hjul borde man kunna byta tycker jag iallfall! borde det inte gå att byta till 110 om jag har 100 på bakdäcket?

Ha det gott!

ät lingon

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
ulf_lundin skrev:
Är det sitthöjden du vill höja ? Eller bakdelen på hojen ? Höjer du hojen påverkas köregenskaperna, mer markfrigång v nedlägg, snabbare styrning o mer instabil/vobbelbenägen. Bredare bakdäck kan ytterligare förvärra vobbeltendenser.
Vad är det du vill uppnå/förbättra ?
/u

Jag tycker inte alls att mina vägegenskaper har blivet värre.. Men stuket på hojjen ha blivet MYCKE bättre... ha aldrig fått den att vobbla häller... Sen är ju det bara en 125á... skulle aldrig göra det på en större hoj...

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Ett bredare däck på en 125:a ökar rullmotståndet och är tyngre
så toppfart och ax blir lidande

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jag skrev INTE att vägegenskaperna skulle bli 'värre' eller att det skulle göra 'stor' skillnad !! Läs noggrannare o gissa inte så mycket, tack.

LingonP:
Då kanske jag kan få svar på min fråga om varför du vill höja hojen ?

Tror inte det är nån fara att byta fr 100 till 110 däck, så det är bara att prova om du känner för det. Men gränsen mellan vobbel o inte är hårfin så minsta förändring kan ge vobbel eller ta bort vobbel. Och skicket på hoj o däck påverkar stabilitet/vobbel mycket ! För att inte tala om förarens vikt o placering. Sen är det hojen läge m förare som avgör, inte hur den ser ut obelastad. Olika förarvikt o olika förspänning ger olika egenskaper även på hojar av samma modell. Det Kalle känner på hoj A gäller inte Pelle på hoj B.
/u

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
jag har 110 däck bak på min TZR.. går fin fint... å topphasigheten.. .den ligger runt 160 (enligt mätarn)
å dragen.. d e så d räcker.. d e ju bara en 125a...

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Fluxir skrev:
jag har 110 däck bak på min TZR.. går fin fint... å topphasigheten.. .den ligger runt 160 (enligt mätarn)
å dragen.. d e så d räcker.. d e ju bara en 125a...
Rullmotståndet betyder väldigt lite, i synnerhet i högre hastigheter. Och skillnaden mellan 100 o 110 däck kan man inte känna, det blir säkert större skillnad om man fyller däcket lite till.

Men faktum kvarstår: bredare däck rullar tyngre och är tyngre. Så visst påverkar det ax och bränsleförbrukning, åt fel håll. Det finns ju goda skäl till att små racehojar har smalare däck än dom stora. Där får man inga poäng för posörgrejor.
/u

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
ulf_lundin skrev:
Jag skrev INTE att vägegenskaperna skulle bli 'värre' eller att det skulle göra 'stor' skillnad !! Läs noggrannare o gissa inte så mycket, tack.
/u

Förlåt.. läste väll lite knasigt...

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Inte hela världen, men när flera lyckas läsa fel blir jag lite sur.
'Att tala innan man tänkt är som att torka sig innan man skitit.'
citat Arne Anka.
/u

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
nicke skrev:
men du har inte några mått för höjningssatsen?,.,, tänkte bygga en själv men vet inte hur stor den ska va. ingen som har mått till en strypning heller?. eller var man kan köpa BARA strypningen, inge papper eller sånt, bara strypningnen?...

www.addemoto.com tror jag har en strypning. Men dem är svindyra, om du ska sälja köp en bricka i lämplig storlek på närmsta järnaffär och svetsa dit.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...