Höjningssats (tailraiser)?

speedhunter

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Suzuki GSX600F -01
Hade tänkt att höja hojen nu i vinter och hittade höjningskit för 24.95 euro dock är de ej godkända. Finns även tüv-godkäna höjningssatser för mer än dubbla priset. Vad bör man köpa?
http://www.bikefarmmv.de/hoeherlegung/index.php

Någon som beställt härifrån?
Vad skiljer dessa båda höjningssatser åt, förutom priset och tüv-godkännandet?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag vet inte hur det ser ut på din hoj, men jag gjorde egna tailrisers av ett par vanliga plattjärn som jag sågade till lagom längd och borrade hål i. Bra grej om man vill hålla nere kostnaden. Ca 50 spänn gick materialet på. Iofs kan man få testa med några olika längder, så säg 70-80 spänn då. :)

speedhunter

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Suzuki GSX600F -01
PacMan skrev:
Jag vet inte hur det ser ut på din hoj, men jag gjorde egna tailrisers av ett par vanliga plattjärn som jag sågade till lagom längd och borrade hål i. Bra grej om man vill hålla nere kostnaden. Ca 50 spänn gick materialet på. Iofs kan man få testa med några olika längder, så säg 70-80 spänn då. :)

Okej det kan man iofs göra. Men en 300 kr inkl frakt är ganska bra om man slipper jobbet tänkte jag. Jämför då med s-racing som tar 650 kr +frakt.

Förresten, vad säger bilprovningen om att man har monterat det? behöver man byta till orginal innan varje bes eller?
Någon som har några erfarenheter?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
speedhunter skrev:
Förresten, vad säger bilprovningen om att man har monterat det? behöver man byta till orginal innan varje bes eller?
Någon som har några erfarenheter?
Tror inte de säger nånting. Hur många besiktningsmän kollar om fjädringslänkaget är original? De kollar möjlilgen att det är helt och att bultarna sitter.

Frågan är väl snarast hur säker du själv vill vara på att grejerna fungerar när du är ute och kör. Hur mycket vill du chansa på att det inte håller...?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Jag plockade loss mina dogbones och gick ner med dom till det lokala industrigymnasiet och bad dom göra 2 nya 5mm kortare åt mig. Det fixade dom på 1 vecka och jag gav dom en hundring att köpa fika för som tack för hjälpen. Dom ville inte ha något egentligen men lite samvete måste man ju ha. Dessutom ser dom precis ut som dom som satt där innan. Så bilprovningen lär ju inte klaga.. Det tror jag iofs inte att de skulle göra annars heller..

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
speedhunter skrev:
Hade tänkt att höja hojen nu i vinter och hittade höjningskit för 24.95 euro dock är de ej godkända. Finns även tüv-godkäna höjningssatser för mer än dubbla priset. Vad bör man köpa?
http://www.bikefarmmv.de/hoeherlegung/index.php

Någon som beställt härifrån?
Vad skiljer dessa båda höjningssatser åt, förutom priset och tüv-godkännandet?
Jag har beställt från det företaget och det fungerade bra, precis som vanligt när man har att göra med tyskar (ORDNUNG!) :).

Jag har kört med mina icke-TÜV-godkända risers i över ett år på min KLR och de fungerar finemang.

Det e ba å köp!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Har du tumme med din MC-firma kan de säkert hitta original till annan modell som kan passa. Det är ju inte raketforskningsnivå på de reservdelarna direkt. Jag investerade 189:- har jag för mig, och de höjer ca 30 mm.

Dirtyjove

Firefighter
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
Firefighterblade 919RR -97
Nån som har till CBR 900RR -97 som vill lägga ut mått o så på nätet så man kan göra egna?? :) hehe de e ju trekantiga och har tre hål, ett i varje hörn. MVH

speedhunter

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Suzuki GSX600F -01
sgtpepper skrev:
Jag har beställt från det företaget och det fungerade bra, precis som vanligt när man har att göra med tyskar (ORDNUNG!) :).

Jag har kört med mina icke-TÜV-godkända risers i över ett år på min KLR och de fungerar finemang.

Det e ba å köp!

Det låter ju bra, får bli och beställa därifrån då.

Jovisst jag håller med dig, har beställt alla mina delar från Tyskand och det är sällan några problem, ofta snabbare leverans och mycket lägre priser än i Sverige.

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
Har för mig att det var någon här på SH som kunde fixa
sånt mot betalning?

Skulle vilja höja min gamla cbr bak....
/j

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Dirtyjove skrev:
Nån som har till CBR 900RR -97 som vill lägga ut mått o så på nätet så man kan göra egna?? :) hehe de e ju trekantiga och har tre hål, ett i varje hörn. MVH
En ritning med matten utsatta bara...sen e det bara att starta frasen. Men geometrin blir svarare an man tror, for min del slutade det med att jag kopte ett par som jag sen kopierade till alu.

Svart att rakna pa hur man sjabblar till progressiviteten i systemet om man forsoker rakna sjalv.

/L

Bifogat

• risers cbr 929.JPG
    risers cbr 929.JPG
    129.9 KB · Visningar: 57

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Ingen som kan tillverak till min hoj ? ,var ganska dyrt att köpa från
bikefarm.de till min..47 euro plus frakt 14 euro ....

/j

GSXR Junior

RadicalRider
Gick med
21 Oct 2004
Hoj
GSXR1000
Jag tror inte jag förstår hur tailrisern fungerar riktigt. E det så att med tailrisern så höjer jag upp dämparen underifrån. Hur stor e skillnaden på orginal och en som höjer ca. 30 - 35 mm?

/ En som bara e inne på andra säsongen meck!

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
GSXR Junior skrev:
Jag tror inte jag förstår hur tailrisern fungerar riktigt. E det så att med tailrisern så höjer jag upp dämparen underifrån. Hur stor e skillnaden på orginal och en som höjer ca. 30 - 35 mm?

/ En som bara e inne på andra säsongen meck!

Som jag har förstått det så ska raisern vara kortare ca 3-4 mm
Detta gör att baken höjs,svingen kommer ner längre vilket i sin tur
höjer baken. kanske är ute och cyklar :3freak
Dämparen berörs väl inte av detta ? ,det bara själva fästet men
byter ut.....vette fan ,men jag vill ha en... :)

GSXR Junior

RadicalRider
Gick med
21 Oct 2004
Hoj
GSXR1000
Modifier skrev:
....vette fan ,men jag vill ha en... :)

Jag med! Ska titta på det o se vad man kan göra... Hojen e ju ändå nerplockad så att säga...

Bifogat

• Nerplock3.jpg
    Nerplock3.jpg
    112.6 KB · Visningar: 74

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
GSXR Junior skrev:
Jag med! Ska titta på det o se vad man kan göra... Hojen e ju ändå nerplockad så att säga...

När du har lyckats kan du ju berätta hur du gjorde :)
jag ska nämligen oxå, eller ja om jag pallar. :hihi

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
southwick skrev:
Men geometrin blir svarare an man tror, for min del slutade det med att jag kopte ett par som jag sen kopierade till alu.

/L

Ja, med såna komplicerade "hundben" förstår jag att det är svårt att få till själv. :gnissla På min Kawa är det som sagt bara två plattjärn med hål i.

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Om nagon vill ha hjalp med att tillverka sadana har detaljer, eller andra inte allfor komplicerade smagrejer i stal/alu gar det fint att PMa mig angaende detta.

Mot en vettig betalning som vi kommer overens om fixar jag efter din ritning.

/Lasse

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Modifier skrev:
Som jag har förstått det så ska raisern vara kortare ca 3-4 mm
Detta gör att baken höjs,svingen kommer ner längre vilket i sin tur
höjer baken. kanske är ute och cyklar :3freak
Dämparen berörs väl inte av detta ? ,det bara själva fästet men
byter ut.....vette fan ,men jag vill ha en... :)
De beror ju lite på hur stötdämparlänkaget fungerar.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy