H-D "Kanadensare" Efterlyses

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Hej allesammans!
Skriver lite bakgrund först:

Min Morfar är 77 år nu och har problem med pumpen, övervikt, diabetes, canser och andra skador från rökning i sin ungdom och kanske inte har allt för mycket kvar av livet även om han står på båda benen och är hyfsat pigger än i idag.

När han var i sinna bättre år i ungdomen så har han haft ett stort intresse av motorcyklar. Han börja med att köra lättviktare i 16 års ålder om jag inte minns fel. En diamant ram med en dkw motor på 120cc om jag minns rätt som han köppte billigt av en fiskehandlare och gjorde i ordning denna.

Sen har det varit några andra cyklar med i bilden men den sista han ägde som han dessutom hade under en längre tid är en importerad maskin sen efter kriget. En armehoj av märket Harley-davidson 750cc (modell okänt) av årsmodell 1942 som de kallade "kanadensare" på den tiden. min snabbfattade slutsats är att den kom från kanade eftersom att de inte hade varken någon direkt nytta av militärmotorcyklar varken under eller efter kriget.

Den har betytt väldigt mycket för honom och han har massa minnen som jag nog hört många av men inte allt. men när familjelivet börja ta över för honom så insåg han nog att han blev tvungen att göra sig av med den för att skaffa en bil. Han bytte bort den mot en fiat 500. "jag har aldrig ångrat någon affär i mitt liv förutom denna" är hanns svar på sak.

Jag vet ej hur länge han kommer finnas kvar men han har betytt väldigt mycket för mig och det är stortsätt hans sista önska i livet att få se sin pärla en sista gång eller åtminstånde få reda på vad som har blivit kvar av den.

Jag vill att han ska få reda på var den tog vägen men har inte kommit fram till något än eftersom att vi enbart har de gammla registrerings-nummret och den sista ägarn han visste om är stendöd.

Mina frågor nu är följande: :confused:
Är det någon som har en aning eller VET vad för modell det är?
Vart ska jag söka mig för att ta reda på senaste/nuvarande ägare?

Gammla reg nummret är följande: R 8404

Alla information och svar är välkommna :Bugar
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det bör ju då ha varit en klassisk "Lill-sida" han hade, alltså en 750cc sidventilare, typ
060525-86.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är nog en gammal Arme 750 sidventilare som Moffa hade. WLA eller WLC 750. Tillverkades som armehoj mellan 1939 och 1946. såldes i mängder som surplus efter kriget.

Kolla på Harley-portalen, där finns det folk som kan dessa modeller.
VV borde kunne hjälpa dig att söka på gamla regnr.

1398_13769_1.jpg
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Det bör ju då ha varit en klassisk "Lill-sida" han hade, alltså en 750cc sidventilare, typ

Kan vara den, men jag tänkte jag sammlar på mig några bilder på militär-hojar och sen tar med mig till min morfar så han får sträcka på geniknölarna så kanske han kan peka ut vilken modell det var.

Onödig fakta: Den var ingen med sidovagn men det är väl mer eller mindre ett tillbehör till HD.

Det skulle vara bra om någon visste vilka maskiner som tillverkades under 1942, eftersom det kan ju som sakt vara en äldre modell fast tillverkad 1942

Update/Edit: Jag har försökt komma fram till något på VV.se men går inte att söka efter den men kommer att ringa till vv för säkerhets skull. Min morfar har försökt tidigare med det men inte lyckats.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan vara den, men jag tänkte jag sammlar på mig några bilder på militär-hojar och sen tar med mig till min morfar så han får sträcka på geniknölarna så kanske han kan peka ut vilken modell det var.

Onödig fakta: Den var ingen med sidovagn men det är väl mer eller mindre ett tillbehör till HD.

Det skulle vara bra om någon visste vilka maskiner som tillverkades under 1942, eftersom det kan ju som sakt vara en äldre modell fast tillverkad 1942

Det är som sagt en WLC eller WLA sidventils 750 om den är tillverkad 1942 och är på 750 cc. Lillsidan var nämligen den enda 750 som HD gjorde då. Och i militärversion hette de WLA alt WLC. Så det är inte så svårt.

Hilsen
J
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Det är som sagt en WLC eller WLA sidventils 750 om den är tillverkad 1942 och är på 750 cc. Lillsidan var nämligen den enda 750 som HD gjorde då. Och i militärversion hette de WLA alt WLC. Så det är inte så svårt.

Hilsen
J

Okej då vet jag, XA tillverkades också men var nog inget för kanada eftersom att den var för ökenbruk.

Tack för svaret :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okej då vet jag, XA tillverkades också men var nog inget för kanada eftersom att den var för ökenbruk.

Tack för svaret :)

Stämmer, fast XA var en ovanligt experiment och gjordes inte många. Den hade en BMW-boxermotor. Kolla med morfar om det var en V-twin, då är det WLA eller WLC.

Skulle ni/morfar ha lust att ånyo skaffa en 750 HD-sida så kan det vara glädjande att veta att de är ganska billiga. Det gjordes så många nämligen. Sedan så är de ganska klena i motorn för dagens trafik, så man kan hitta en fin hoj till ganska rimligt pris, med HD-mått mätt iaf.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Stämmer, fast XA var en ovanligt experiment och gjordes inte många. Den hade en BMW-boxermotor. Kolla med morfar om det var en V-twin, då är det WLA eller WLC

de var en twin så då har vi slagit fast om den saken att det är en WLA eller WLC
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
USA:s arme använde en H-D 750 sidventilad med växeln på tanken. Jag har läst någon stans att Kanadesniska varienten av samma hoj skulle ha haft vanlig fotväxel. Kan de stämma?

Fråga gubben hur man växlade med hojen. De kanske gör saken lite lättare att reda ut om de nu är så att man hade fotväxel på Kanadensiska armé H-D.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu har jag slagit i min 5 kilos HD-tegelsten. WLC tillverkades för Kanada. C.et står för Canada. De tillverkades följande år
1942 9825st
1943 2647st
1944 5356st

WLA tillverkades för USA:a arme.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Skulle ni/morfar ha lust att ånyo skaffa en 750 HD-sida så kan det vara glädjande att veta att de är ganska billiga. Det gjordes så många nämligen. Sedan så är de ganska klena i motorn för dagens trafik, så man kan hitta en fin hoj till ganska rimligt pris, med HD-mått mätt iaf.

Så himmla klen var den ändå inte, cirka 40 små ponnys fanns det i alla fall i dåvarande skick mätt efter dåtida bromsbänk. Motorn var välvordad, renoverad och portad under hanns ägande. Men nu är risken att alla hästarna inte hemma i stallet för man vet inte vem som varit grindvakt åt dom.

Om jag får tag på den så skulle jag nog köpa tillbaka den även om det är bara är stortsätt rost kvar. Då har jag i alla fall många kvällar räddade om den är i såpass skick att det går att i alla fall få den till fungerande igen.

Alternativt att jag köper en annan av i alla fall minnesskäl

Nu har jag slagit i min 5 kilos HD-tegelsten. WLC tillverkades för Kanada. C.et står för Canada. De tillverkades följande år
1942 9825st
1943 2647st
1944 5356st

WLA tillverkades för USA:a arme.

Då har vi kommit ett steg närmare! skitbra.
Det är bara vart man kan vända sig till med det gammla registreringsnummret. VV är ett ställe men eftersom att det inte gott tidigare så får gärna fler förslag trilla in.
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Var det inte 750 sidan som var känd för att vara fruktansvärt slö? runt 20kusar? :va

Har något svagt minne av en MCM-artikel där två stycken vrål-vässat sina 750 sidor med minst sagt blygsamma resultat.

Fast det kanske var en tidigare modell. Jag är minst sagt dålig på HD
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vänd dig till MC-veteranerna (eller någon annan veteranklubb) dom kan det där med att rota i arkiv efter uppgifter.

Någon som vet var man hittar ramnummret på en gammelsida?

Jag kan nog få en hög med rostiga delar som förmodligen har varit en gammal sida, killen som har högen nu trodde att det var en storsida, men jag tror det är en av alla 750cc som letade sig hit som surplus.

Hittar jag bara ramnummret så jag vet att det går att få en identitet på ramen så slår jag till.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Var det inte 750 sidan som var känd för att vara fruktansvärt slö? runt 20kusar? :va

Har något svagt minne av en MCM-artikel där två stycken vrål-vässat sina 750 sidor med minst sagt blygsamma resultat.

Fast det kanske var en tidigare modell. Jag är minst sagt dålig på HD

Jo, men som sakt, man kan inte riktigt lita på bänkningarna på motorer från den tiden och sen vet jag inte hur mycket han borrade upp den. De minns han inte själv en gång.

Vänd dig till MC-veteranerna (eller någon annan veteranklubb) dom kan det där med att rota i arkiv efter uppgifter.

Någon som vet var man hittar ramnummret på en gammelsida?

Hittar jag bara ramnummret så jag vet att det går att få en identitet på ramen så slår jag till.

Okej, men de borde gå att knyta någonstans vem den sista ägaren var innan reg-nummret förnyades. Om de går och fosilen är vid liv så går det som sakt kontakta honom och kanske ta reda på nya nummret alternativt nästa ägare efter det.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så himmla klen var den ändå inte, cirka 40 små ponnys fanns det i alla fall i dåvarande skick mätt efter dåtida bromsbänk. Motorn var välvordad, renoverad och portad under hanns ägande. Men nu är risken att alla hästarna inte hemma i stallet för man vet inte vem som varit grindvakt åt dom.

Om jag får tag på den så skulle jag nog köpa tillbaka den även om det är bara är stortsätt rost kvar. Då har jag i alla fall många kvällar räddade om den är i såpass skick att det går att i alla fall få den till fungerande igen.

Alternativt att jag köper en annan av i alla fall minnesskäl



Då har vi kommit ett steg närmare! skitbra.
Det är bara vart man kan vända sig till med det gammla registreringsnummret. VV är ett ställe men eftersom att det inte gott tidigare så får gärna fler förslag trilla in.
Jag som trodde den låg på 36 hk :va. Nåväl, 750-sidan trivs bäst runt 90-100. Motorväg och 110-120 är för mycket i längden. Sidventiler och gjutjärnscyllar (inte samma värmeledning som alu) gör att det blir rena våffeljärnet om man kör för hårt, 90 är lagom.

Men Truett&Osborn gör riktigt fina strokervevskivor till 750-sidorna, då får man 900 cc och en rätt stark motor. En vän trimmade sin WLC 750 med ett sånt kit. Truett&Osbornes vevskivor är i högkvatitativt gjutjärn vilket ger ett styvare vevparti än stål. Används i tex dragracing.

http://www.truettandosborn.com

Bild på strokervev till 750 sida: http://www.truettandosborn.com/45 wheels.JPG

Försök hitta en prisvärd och välvårdad likadan WLC eller WLA istället, så är det bara att börja njuta och vårda på en gång istället, är man 77 kanske man inte ska vänta för länge med att leta och sedan renovera, men vet ju aldrig hur länga man har hälsan. Sannolikheten att hans gamla hoj är körbar och renoverad är ju liten, men man kan ju se om man hittar originalexemplaret först förstås. Fast tycker man som jag det är kul att renovera så är det ju inget hinder förstås. Men gillar man mest att köra så är det billigare att hitta en hoj som redan är tiptop.
 
Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Försök hitta en prisvärd och välvårdad likadan WLC eller WLA istället, så är det bara att börja njuta och vårda på en gång istället, är man 77 kanske man inte ska vänta för länge med att leta och sedan renovera, men vet ju aldrig hur länga man har hälsan. Sannolikheten att hans gamla hoj är körbar och renoverad är ju liten, men man kan ju se om man hittar originalexemplaret först förstås. Fast tycker man som jag det är kul att renovera så är det ju inget hinder förstås. Men gillar man mest att köra så är det billigare att hitta en hoj som redan är tiptop.

De viktigaste jag kände var att han fick återse just sin hoj, åtminstånde få reda var den tog vägen. det är lite de som är poängen, det är i alla fall vad han vill, sen med där om att göra ordningen om den tilltrasad var mer en ide av mig för att jag bara käner mig tvungen till det, och även kul om de får gå vidare i familjen för det har ett visst värde också i att det är samma motorcykel som han ägde i sina unga år.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De viktigaste jag kände var att han fick återse just sin hoj, åtminstånde få reda var den tog vägen. det är lite de som är poängen, det är i alla fall vad han vill, sen med där om att göra ordningen om den tilltrasad var mer en ide av mig för att jag bara käner mig tvungen till det, och även kul om de får gå vidare i familjen för det har ett visst värde också i att det är samma motorcykel som han ägde i sina unga år.

Ok, då förstår jag.
Jag vet att man iaf förr kunde söka på gamla regnr hos vv. Men om inte så ta de tips du fick ovan i tråden. Olika motorhistoriska forum och föreningar har ju ofta rätt bra koll på hur man gräver
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ok, då förstår jag.
Jag vet att man iaf förr kunde söka på gamla regnr hos vv. Men om inte så ta de tips du fick ovan i tråden. Olika motorhistoriska forum och föreningar har ju ofta rätt bra koll på hur man gräver
Ooh, jag reggade in en gammal veteran år 2001 eller något. Den hade jag bara ett gammalt regnummer på så jag fick kontakta något arkiv och beställa kopior på gamla regbeviset. :va

Men nu hittade jag iaf detta efter lite luskande. Hoppas det kan vara till hjälp. :tummenupp
http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=17472
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top