H-vetes mög!!!!!!

fz1 yoshi

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
yamaha fz1-07
H-vetes mög!!!!!!
Kopplade in mina nya asläckra L.E.D blinkers idag på min Fz1 men säkringen går hela tiden. Motsåndet är på 25W o 6.8 ohm, L.E.D:n på 12V 1W och motståndet ligger i serie med blinkersen. Fattar inte vad felet är....., kan det vara fel motstånd? Pinsamt, jag som e elektriker o allt! Finns det några Kanallter där ute.......?:huvet

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Om du har gjort som du skriver så har du ju gjort allting rätt. Kolla istället om du kan ha klämt nån kabel så att det jordar ner..?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag tror inte det orsakar att säkringen går, men last-motståndet ska ju sitt parallellt med LED-lampan, det ska ju minska resistansen så blinkersreläet tror att det är en vanligt lampa som sitter där.

fz1 yoshi

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
yamaha fz1-07
Har funderat på det men sitter motståndet parallellt så fördelas spänningen, dessutom sa de i butiken uttryckligen att den skulle ligga i serie............

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
testa o koppla bort dina motstånd en gång o släng dit bara lampor på ena sidan. börja om i från ruta ett. du har helt klart missat något. Kan inte se att en serie koppling skall orsaka en strömrusning så att säkringen går. går säkringen direkt eller tar det någon sekund?

Sen om man betraktar lampan som en enbart resesiv last (Vilket den mer eller mindre är) så ligger faktiskt bak och fram paralel kopplade.

Men riv isär det o koppla om till orginal på ena sidan
o se att det funkar prova sedan o byt del för del. Lysmask som du är så reder du nog det. jag lyckades ju bygga helt nytt elsystem i min hoj.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
biltema felsäkert relä :tummenupp

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Har funderat på det men sitter motståndet parallellt så fördelas spänningen, dessutom sa de i butiken uttryckligen att den skulle ligga i serie............
Och då har de fel... Inte för att säkringen ska gå för det men för att det ska bli rätt last.

Vad du vill göra är ju att öka strömmen över de 0.083A som lysdioden släpper igenom (P=U*I -> 12*0,083=1W), alltså måste du paralellkoppla :tummenupp

Annars är ju den här tråden väldigt praktisk när man pysslar med just miniblinkers :) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14429

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag tror yoshi tar fel på parallellt och seriellt se nedan.

parallellkoppling av motstånd och lampa: (samma spänning över båda, denna ska det vara till LED-lampor med extra motstånd)
-----------------------
| |
|M| /L\
|M| \L/
| |
-----------------------

seriekoppling av dyligt: (samma ström genom båda)

-----||||M||||-----------(L)------|
|
----------------------------------|

ettannat snyggare sätt är ju som ozeo sägr me ett blinkersrelä som skiter i lasten och blinkar lika snabbt iaf, även kallat 0-100w relä.

edit:men va bra att forumet tar bort fria "space" Hoppas scheman går att tyda iaf.

Last edited:

fz1 yoshi

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
yamaha fz1-07
Tack "Nasse" för att du nu ökade pressen till det dubbla. Jag hade fått tuppjuck av att byta hela elsystemet om små fåniga blinkers ger mig sådana problem. Det som stör mig är att butiken där jag köpt dem ger mig dubbla budskap! Den ena säger att jag ska ha ett motstånd per lampa och den andra att jag ska ha ett motstånd per par. Kan det bli mer motsägelsefullt.....? Ska f-n inte behöva lämna in hojen. Ska prova dina råd, tack!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år