H4,,,,, LED eller Xenon

Martin.

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Norrköping
Hoj
ZZR600 -90
Min erfarenhet är att xenon slår LED med hästlängder när det gäller ljusstyrka. Har sett LED till dimljus för bil som lyser hyfsat, men fortfarande inte så bra som man kan förvänta sig av en xenonlampa.

Har däremot ingen åsikt om vad som tål vibrationer etc. bättre.
 

Tjita1

Guest
Sätter du xenon h4-kit så blir du lynchad, har du aldrig blivit blinkad åt förr så..

Led i H4 är nog ingen 10-poängare, det finns en del satser med sjuhelsikesdioder i, men dom brukar vara riktigt dyra, och jag vet inte om det är bättre ljusbild i dom än i xenon heller.
Skulle då istället föreslå att montera extraljus typ lightbar eller liknande. Dock blir det ju bara på helljuset då.

http://www.prestandabelysning.se/extraljus-9-36v/atv-mc-offroad-extraljus/116
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag körde med Xenon h4 i min YZF750 förut, blev ej lynchad. Ljuset blev avsevärt bättre och mycket vitare. Nackdelarna är att det är svårt att hitta plats för ballasterna och att kablaget inte räcker till. Mitt pajade även men det beror nog mest på kina-kvalitet.
LED funkar inte till fjärrljus men lyser väldigt bra på nära håll.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Hade 75W Xenon H7 hellyse på min Z1000 2010. kom du framför den mitt på en ljus sommardag kunde du inte se att det var en motorcykel du möte :) Ska se om jag hittar någon bild :)

4300k ger lite mer synligt ljus men skillnaden. Annars är skillnade mest lite olika nyanser.

Om du ska ha Xenon på halvljuset bör du inte gå över 35W och för guds skull se till att ljusinställningarna är helt rätt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vad är den väsentliga skillnaden på 4300K och 6000K?
Dricker den högre varianten mer watt eller vad undrar en lekman i sammanhanget?

Som tomas säger är det färgtemperaturen. Högre är blåare och lägre är gulare. 4300K är den vanligaste standarden på bilar (och var iaf förut det enda lagliga) men upp till 6000 är det okej. Högre än det börjar det bli lite väl blålila och ger betydligt mindre ljus.

xenon.jpg
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Bra med tänkvärda svar,,,, lysen överlag verkar vara mer bländande tycker jag så det tar jag inte så hårt att det bländar andra.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag körde med Xenon h4 i min YZF750 förut, blev ej lynchad. Ljuset blev avsevärt bättre och mycket vitare. Nackdelarna är att det är svårt att hitta plats för ballasterna och att kablaget inte räcker till. Mitt pajade även men det beror nog mest på kina-kvalitet.
LED funkar inte till fjärrljus men lyser väldigt bra på nära håll.

Ledljus är iaf i dagsläget försedd mestadels med bredstrålande optik för arbetsbelysning.
Det är inga problem och köra fjärrljus med led och lämplig optik - man kan göra en fejklaser med rätt kollimeringsoptik av en vanlig diod och få en mycket tajt strålvinkel.

Det finns fjärrljus med led och fet räckvidd redan nu
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Bra med tänkvärda svar,,,, lysen överlag verkar vara mer bländande tycker jag så det tar jag inte så hårt att det bländar andra.

:confused: Finns ju en anledning till att man inte får hänga på "Ultra all the way to Russia" - Lights. Typ att de man möter hamnar i diket..Du West brukar ju tänka till men nu tror jag du slog på en vurpa :krama
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Sätter du xenon h4-kit så blir du lynchad, har du aldrig blivit blinkad åt förr så..
*klipp*

Det där stämmer inte med min erfarenhet.
Kör sedan minst 8000 mil med BiXenon H4, senast nu på en BMWK1100.
Inte en enda som blinkat på mig för att jag bländar och då står ändå mitt halvljus högt.
Teorin jag håller fast vid är att ju närmare "cirkelrund" reflektor du har desto bättre.

K1100LT.jpg



Moderna "friformade" reflektorer fungerar enligt min erfarenhet sämre.

Testade med Xenon på en Suzuki V-strom 650, total katastrof...
vstrom.jpg

En polare körde xenon på en R1200, på halvljuset, han fick under en kvällskörning tejpa över halva strålkastaren, alla blinkade på honom... :3freak
R1200.jpg

Oregelbundet formad liten reflektor = sämre möjlighet att få bra "icke bländande" ljus med xenon.
Det är i vart fall min erfarenhet.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Led kommer, ingen tvekan om det, men som någon annan skrev, utmaningen är inte bara ljusstyrkan utan ljusbilden.

Talade med en välkänd nordisk belysningsleverantör på mässa i Tyskland i förra veckan.
Dom har i dagsläget inget med LED som ger "fjärrljusbild" men dom har "en del intressanta prototyper".
Uppskattningen från säljaren var att det tar 1-1,5 år innan dom erbjuder "vägcertifierade LED strålkastare med helljusbild".

Att i dagsläget tro att man kan köpa något kinatillverkat "universal-eftermonterings-undermedel-gör-natt-till-dag" är nog inte så realistiskt... :rolleyes:
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Hade Xenon på på hel och halvljus på min BMW R1100S och det fungerade utmärkt.
Jag lyckades till och med köra igenom den i besiktingen utan att de märkte något.
Mycket bättre ljus än original H3/H7. Det hände någon gång att någon blinkade men
det var inte många gånger.

Jag köpte grejerna på Xenonkungen och det var helt ok kvalitet. Jag hade stora
ballaster så det var litet pyssel med att hitta någonstans att montera dem men
med de nya små ballasterna så borde det inte vara ett stort problem, man kanske
behöver förlängningar till kablarna bara men det finns att köpa.

Mvh,
Ingvar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kruxet med LED är som jag tror kylningen/livslängden av LED-dioden/LED-dioderna. 20W är mycket hög effekt i nått som kanske bara är 5mm x 5mm. Och som har kanske en MAX temperatur på +200C. Innan LEDen dör diReKt eller inom 10 timmar. Ungefär samma sak.
Jag hade valt Xenon. "Beprövad teknik" idag. Och kanske för skogskörning valt en extra lampa på hjälmen.
Vad det gäller färgen så ser 4000K mera ut som vanligt Halogenljus, har chans passera genom besiktningen. 6000K säger direkt Xenonljus och är hojen inte godkänd för Xenon, ja då kan det bli anmärkning/ombesiktning.
Mina 25 öre.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ledljus är iaf i dagsläget försedd mestadels med bredstrålande optik för arbetsbelysning.
Det är inga problem och köra fjärrljus med led och lämplig optik - man kan göra en fejklaser med rätt kollimeringsoptik av en vanlig diod och få en mycket tajt strålvinkel.

Det finns fjärrljus med led och fet räckvidd redan nu
Jodå, jag har en sån här: http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cykelt...-Multisport-och-cykellampa-/p/1065105_1_Style Och den lyser sisådär en 800m, det blir nästan bättre/mer ljus av den lilla än bilen med extraljus :näsblod Men varm blir den, trots alla kylflänsar, den mår troligen inte bra alls av att vara inbyggd.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Vad är den väsentliga skillnaden på 4300K och 6000K?
Dricker den högre varianten mer watt eller vad undrar en lekman i sammanhanget?

Som andra redan svarat så har det med varmt/kallt ljus att göra.
Och över 6000k blir ljuset för blått och man tappar i styrka.
 

Bifogat

  • LES - Kelvin Scale.jpg
    LES - Kelvin Scale.jpg
    81.3 KB · Visningar: 351
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top