Hade ni öppnat topplocket och rensat för det här?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, köpte precis en vfr800 årsmodell 99. Behöver göra en ventilkontroll men undrar nu om jag kanske ska gå djupare nu när jag ändå är här nere. Så frågorna är:

Hade ni öppnat topplocket och gjort rent ventilerna för det här?

Har inte testat kompression, så ska göra det först men hur lite kompression är "för lite" för en hoj som gått 6500 mil?

Bifogat

• PXL_20230709_121508091.jpg
    PXL_20230709_121508091.jpg
    2.4 MB · Visningar: 106
  • PXL_20230709_121451818.jpg
    PXL_20230709_121451818.jpg
    2.3 MB · Visningar: 98
  • PXL_20230709_121412322.jpg
    PXL_20230709_121412322.jpg
    2.6 MB · Visningar: 100

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För låg kompression är när värdet som är angett i verkstadsmanualen underskrids. Oavsett miltal. Har du kompression inom gränsvärdena så hade jag inte lyft av toppen om du inte vill göra det för att lära dig.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
För låg kompression är när värdet som är angett i verkstadsmanualen underskrids. Oavsett miltal. Har du kompression inom gränsvärdena så hade jag inte lyft av toppen om du inte vill göra det för att lära dig.
Hehe, har redan lyft av ett topplock av rädsla tidigare så behöver inte göra det igen om jag inte måste. Gillar iofs att ha en "ren" motorcykel men om kolavlagringarna är långt ifrån att skapa problem så kan jag vänta :)

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Don't fix if it ain't broken.
Honda VFR är allmänt sett som några av dom mest slitstarka. 6500mil är inget för den hojen, finns många som gått betydligt längre utan problem. Enda svagheten på VFR är laddningsregulatorn, kolla så att den fungerar som den ska.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag håller med. Varför skruva sönder något som funkar bra mitt under säsongen?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Don't fix if it ain't broken.
Honda VFR är allmänt sett som några av dom mest slitstarka. 6500mil är inget för den hojen, finns många som gått betydligt längre utan problem. Enda svagheten på VFR är laddningsregulatorn, kolla så att den fungerar som den ska.

Hehe, jag vet. Laddningsregulatorn verkar fungera annars är det inte något svårt att byta. Men du har rätt, blir bara en ventilkontroll och Kompressionstest.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Jag håller med. Varför skruva sönder något som funkar bra mitt under säsongen?
För att det är skönt att stå i en sval källare och skruva när det är 36 grader ute ;)
Är i Österrike så får ännu inte köra den för att registrera en mc är lite mer komplicerat här än i Sverige.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Öppna topplocket och rensa…?

Jag tror inte att den terminologin går att tillämpa på en relativt modern sporthoj. Det lär inte finnas något serviceintervall för någon slags invändig rengöring och att försöka sota av ventiler och sedan riskera deras tätning mot ventilsätet är inte att rekommendera. Om motorn har rätt komp och rätt ventilspel så låter du den vara. Tar du isär den så gör du det för att du planerar en reparation eller en seriös renovering. Man lyfter inte på topplock bara för att…

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Öppna topplocket och rensa…?

Jag tror inte att den terminologin går att tillämpa på en relativt modern sporthoj. Det lär inte finnas något serviceintervall för någon slags invändig rengöring och att försöka sota av ventiler och sedan riskera deras tätning mot ventilsätet är inte att rekommendera. Om motorn har rätt komp och rätt ventilspel så låter du den vara. Tar du isär den så gör du det för att du planerar en reparation eller en seriös renovering. Man lyfter inte på topplock bara för att…
Nä, släpper de tankarna. Hade jag tagit isär det helt så hade jag även slipat ventilerna med lite slippasta. Mäts kompet utan luftfilter?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Upplever du att den går dåligt eftersom du vill göra komptest?
Jag hade kontrollerat ventilspelet sen kört med den

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hehe, har redan lyft av ett topplock av rädsla tidigare så behöver inte göra det igen om jag inte måste. Gillar iofs att ha en "ren" motorcykel men om kolavlagringarna är långt ifrån att skapa problem så kan jag vänta :)

Sot i förbränningsrummet bidrar till att höja kompressionen och därmed effekten.

Problem blir det först när sotlagret skapar termiska problem genom att isolera och inte tillåta avkylning genom gods och kylkanaler.
Mäta avgastemp kan vara ett sätt att bestämma när det kan vara dags att sota ur en motor.

...typ aldrig, så länge den inte hämtar upp motorolja och bränner i motorrummet.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Vanliga bladmått i mm med 0.05mm intervall är lite för trubbiga, skaffa istället bladmått i tum. Insug ska vara 0,16 +- 0,03. Med bladmått i tum får du med ett 0,18. Så när den går in lätt men inte ett 0,20, då ligger du perfekt i spel.

Fotografera innan du ska plocka bort kamaxeln, det räddade mig. Den blå markeringen på överfallet är en överstrykning, alltså inte var överfallet ska vara. E=exhaust, I=intake, så överfallet med blåmarkerat E ska alltså sitta på insugskamaxeln.... Jag trodde först att jag hade återmonterat fel innan jag kollade på bilden... ?

Screenshot_20230709-205659_Chrome.jpg
20171019_230625.jpg

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Upplever du att den går dåligt eftersom du vill göra komptest?
Jag hade kontrollerat ventilspelet sen kört med den
Nä den gick väl helt okej men jag är nyfiken och gillar att kvantifiera saker. Det jag upplever som bra är kanske inte alls bra, utan bara att jag har få referenser. Det är väl inte så jobbigt att göra ett komptest när man ändå kollar ventilspelet?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Vanliga bladmått i mm med 0.05mm intervall är lite för trubbiga, skaffa istället bladmått i tum. Insug ska vara 0,16 +- 0,03. Med bladmått i tum får du med ett 0,18. Så när den går in lätt men inte ett 0,20, då ligger du perfekt i spel.

Fotografera innan du ska plocka bort kamaxeln, det räddade mig. Den blå markeringen på överfallet är en överstrykning, alltså inte var överfallet ska vara. E=exhaust, I=intake, så överfallet med blåmarkerat E ska alltså sitta på insugskamaxeln.... Jag trodde först att jag hade återmonterat fel innan jag kollade på bilden... ?

View attachment 486574
View attachment 486580
Har du också en vfr800?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Kör på, varför ska du låta andra stoppa dig? Alla i tråden har sagt att det är onödigt, det var väl svar på din fråga. ändå fortsätter du. Varför ställde du frågan om du ändå bestämt dig innan? F-n vad det är många på det här forumet och andra forum som ställer en fråga, sen om de inte gillar svaret så lyssnar de inte utan fortsätter älta o fråga. Så återigen, varför fortsätter du tjata? Varför gör du inte bara ett komptest?
Vad menar du? Jag ska inte öppna topplocket? Framgår inte det i tråden?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Why?
Utan ens en indikation på att det skulle föreligga problem.

Vill du ändå "tvätta" förbränningsrummen finns tips i bandittråden. Inkluderar vatten, eller snarare ånga. Viss risk för detonation kan föreligga...
Skulle förvåna mig högeligen om du behöver justera en enda ventil.
Är din en Vtec? Det där ska du isf vara rädd om, alltså byta olja någorlunda frekvent.

Skulle byta till mig en VFR800 Vtec där de inte skött detta. Har kört klippo som varit piggare än den. Bytte till mig något annat tvivelaktigt åbäke.

Som någon onämnbar profil brukade skriva:
"Skapa inte problem som inte finns."

Edit;
Var det du som hade problem att få ihop en MT09 du rivit isär?

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...