Motherofgod
Sporthojsnörd
- Gick med
- 12 Aug 2022
- Hoj
- 2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Vad kul! Är du nöjd? Har du mer tips på ventilspelskontroll?Ja, en -98. Alltså gen 5, samma som din.
Vad kul! Är du nöjd? Har du mer tips på ventilspelskontroll?Ja, en -98. Alltså gen 5, samma som din.
Näe har en Yamaha fz6 som också är i delar men den har jag inte problem att få ihop mer än att jag frågar om goda råd ibland.Why?
Utan ens en indikation på att det skulle föreligga problem.
Vill du ändå "tvätta" förbränningsrummen finns tips i bandittråden. Inkluderar vatten, eller snarare ånga. Viss risk för detonation kan föreligga...
Skulle förvåna mig högeligen om du behöver justera en enda ventil.
Är din en Vtec? Det där ska du isf vara rädd om, alltså byta olja någorlunda frekvent.
Skulle byta till mig en VFR800 Vtec där de inte skött detta. Har kört klippo som varit piggare än den. Bytte till mig något annat tvivelaktigt åbäke.
Som någon onämnbar profil brukade skriva:
"Skapa inte problem som inte finns."
Edit;
Var det du som hade problem att få ihop en MT09 du rivit isär?
Ja, jag är nöjd med hojen. Det som jag har monterat på min hoj är styrhöjare, handtagsvärme, sänkta fotpinnar (för lite mer benutrymme, är 190cm), vita blinkers, stålomspunna bromsslangar, laddning av mobil, mobilhållare och CBR929 stötdämpare.Vad kul! Är du nöjd? Har du mer tips på ventilspelskontroll?
Köpte den av en person som inte ens bytte kylarvätska själv och han köpte den av ett dödsbo. Den har lite kosmetiska skador och han jag köpte den av verkade lite korkad enligt min flickvän, så det är möjligt att han blivit lurad av någon. Han kunde ingen engelska så tjejen skötte all kommunikation och han snackade dialekt så hon förstod inte allt heller. Men det var inte några extrema pengar det handlar om ändå. 1400 euro. Så vad jag gör nu är att montera isär och göra rent drivpaket och byta fett i hjul och svängarm samt ventilspelskontroll. Kanske byter dämparolja om jag orkar. Ska reparera kåporna och måla om dem men det blir ett senare projekt. Är det någon mer service man bör göra?Ja, jag är nöjd med hojen. Det som jag har monterat på min hoj är styrhöjare, handtagsvärme, sänkta fotpinnar (för lite mer benutrymme, är 190cm), vita blinkers, stålomspunna bromsslangar, laddning av mobil, mobilhållare och CBR929 stötdämpare.
Hur länge sedan är det som ventilerna kollades? Enligt serviceintervallet ska dom kollas var 2400mil, alltså din nästa kontroll ska vara vid 7200mil. Är hojen servad regelbundet och ventilerna kollade vid 4800mil så behöver du inte kolla nu. Dom här motorerna är extremt sltstarka om dom sköts ordentligt. Min hade gått 2100mil vid inköp, så jag fick äran att göra första ventilkollen. Ingen ventil var utanför spec, 3 ventiler på dom främre cylindrarna var lite närmre minmåttet, så jag justerade dom närmare maxmåttet. Nu har hojen gått 3600mil och jag räknar med att ingen ventil behöver justeras vid 4800mil.
Om du ändå ska in och rota så tänk på att kamdrevet är tvådelat och fjäderbelastat (inte någon jättekraft), så försök ha koll så att samma kuggpar ligger kvar ihop (te.x markera med tusch). Schimsen ligger under ventiltryckaren, så du vet inte vilken tjocklek du behöver förren du har rivit allt. Har man tur så blir ventilspelet rätt genom att flytta schimsen mellan ventilerna. Min lokala Honda affär hade utbytessystem, så jag lämnade mitt gamla schims och fick ett nytt (mot en liten slant). Tyvärr hade dom inte rätt schims inne, så ventil 4:2 blev lite tightare än vad jag önskade.
View attachment 486597View attachment 486598
Ja precis, så kan man se det. Att jag "nollar" hojen. Olja, filter och kylarvätska har precis blivit bytt, så det byter jag inte den här gången. Han hade kvitto på det, samt även att bromsvätskorna blivit bytta och när jag kollar i kärlen så är bromsvätskan nästan neongul så jag tror på att det gjorts och kommer undvika att röra. Ja, jag har funderat på att kanske bygga om det till ett separat system med stålomspunna slangar också men det är ett senare och icke prioriterat projekt.Ok. Jag gillar också att "nolla" hojen så att man har koll på allt, men än en gång "Don't fix if it ain't broken".
Känn om du har glapp i hjulen eller i svingen, om inte så låt det vara.
Originalstötdämparen går inte att serva, det är en "engångsartikel".
Jag skulle byta olja, filter, kolla ventilerna, kylarvätska (vilket blir naturligt vid ventilkoll eftersom man behöver ta bort ena kylaren), byta olja i gaffelbenen (ev tätningar samtidigt eftersom det är marginalt extra jobb och inga dyra saker) och byta bromsvätska.
Att byta bromsvätska är lite speciellt eftersom den har CBS (fram och bakbroms är ihopkopplat), det finns totalt 7 luftnipplar på hojen. Sök på nätet och youtube så hittar du tips. Undvik att få luft i systemet, är lite knepigt att få bort. Jag fick kämpa en del när jag bytte till stålomspunna bromsslangar.
Det är svårt att få tag i det här. Har inte sett någon mack som har det själv men ska väl finnas typ 40 stationer enligt en hemsida jag såg för ett tag sedan. Hur är det ett billigt sätt att göra rent utan att skruva en massa? Kan du förklara förfarandet och bakgrunden? Finns det risk att man skadar något?Säljs det E85 i Österreich? 'kan var ett sätt att göra rent, utan att skruva en massa.
Du gör precis som du vill, jag säger bara hur jag tänker. Men om man tänker på det sättet, så sitter det också 30år gamla lager på hojen. Därför rör jag inte dom sakerna förren det finns behov av det. Liksom lagom att känna på sving och bakhjul när det är dags att ställa in hojen, så har jag gott om tid att fixa innan säsongen drar igång igen. Det är en helt annan sak med min enduro, men där används sakerna betydligt brutalare än vad det görs på en gathoj.Ja precis, så kan man se det. Att jag "nollar" hojen. Olja, filter och kylarvätska har precis blivit bytt, så det byter jag inte den här gången. Han hade kvitto på det, samt även att bromsvätskorna blivit bytta och när jag kollar i kärlen så är bromsvätskan nästan neongul så jag tror på att det gjorts och kommer undvika att röra. Ja, jag har funderat på att kanske bygga om det till ett separat system med stålomspunna slangar också men det är ett senare och icke prioriterat projekt.
Någon anledning att man bara ska byta fett när det är glapp? Det borde väl behöva bytas med åtminstone 30 års intervall tänker jag utan att det går så långt att man ska ha sönder lagren innan man börjar meka med det?
Har förövrigt också funderat på att byta stötdämpare till 929. Finns en del info om det på ett av de två populära forum för just VFR och det såg ut att vara ett roligt projekt. Jag är iofs inte någon banförare ännu, men vill gärna bli i framtiden!
Jo men tänker att fett torkar innan lagrena går. Kan vara bra att fetta in packningar och sådär med nytt fett också. Så tänker jag i alla fall, men som vanligt är det en cost-benefit grej. Jag gillar att meka så har inget emot detDu gör precis som du vill, jag säger bara hur jag tänker. Men om man tänker på det sättet, så sitter det också 30år gamla lager på hojen. Därför rör jag inte dom sakerna förren det finns behov av det. Liksom lagom att känna på sving och bakhjul när det är dags att ställa in hojen, så har jag gott om tid att fixa innan säsongen drar igång igen. Det är en helt annan sak med min enduro, men där används sakerna betydligt brutalare än vad det görs på en gathoj.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |