halå!

nybörjarn

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
ktm 450 exc-08 och aprilia rsv mille r -00
Är en alldeless purfärsk motard ägare (crf 450 r -04)
kunskaps nivån ligger på noll så jag skulle vilja ha svar på lite dumma frågor :confused:

Kan man bara testa någon träning utan att behöva tävla? långa slides känns ganska avlägset, men få känna lite på sakerna, gärna i närheten av duktigt folk som kan man kanske kan snappa upp ett och annat skulle vara hur kul som helst :tummenupp

Vart ligger närmaste bana med regelbundna åktillfällen?

Vad krävs det för utrustning på hojjen för att träna? läste nått om najjade bromsok skruv osv. uppsamlingkärl har jag listat ut själv att jag behöver :va
vart köper man ett sådant, alternativ bygger själv och vart har ni det placerat?
måste man ha handskydd med "alubågar" i ?

Slänger med en bild för skojjsskull när den var ihopmonterad för första provturen.

6235526.jpg

mvh jimmi

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Välkommen Jimmi.
Härlig med nytt folk :tummenupp

Jag gissar att närmaste bana för dig är Örebro Supermoto Race Park.
Kolla www.teknismc.se för info om träningar osv. Nästa vecka återstartar vi nybörjarträningar som låter att de skulle passa dig :)

Kolla gärna även kalendern för att se vad som pågår på banan.

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Uppsamlingskärl är väl bara ta en flaska/burk? Eller varför köpa UFO Unviversal för 402 kr?:va

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Uppsamlingskärl är väl bara ta en flaska/burk? Eller varför köpa UFO Unviversal för 402 kr?:va

För att det blir snyggare och har bättre funktion samt enklare och säkrare att montera. I de flesta fall alltså.

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
För att det blir snyggare och har bättre funktion samt enklare och säkrare att montera. I de flesta fall alltså.

Bättre funktion? Lacka en colaburk valfri färg, dra dit med kattstrypare i matchande färg, på med en sticker. Finns det någon bild på ett UFO uppsamlingskärl så man kan se vad skillnaderna är?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Bättre funktion? Lacka en colaburk valfri färg, dra dit med kattstrypare i matchande färg, på med en sticker. Finns det någon bild på ett UFO uppsamlingskärl så man kan se vad skillnaderna är?

Sen när har cola burkar färdiga och säkra fästen och täta nippelanslutningar? Hur tappar du enkelt ur en colaburk? ;)

nybörjarn

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
tack för alla svar!
nybörjar träningen skall definitivt testas så fort maskin är redo!
uppsamlingskärl är beställt
vad är det jag behöver najja, och var får jag tag i den godkända najjtråden?

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Kan man byta nick här på sporthoj eller ska du skaffa ett nytt konto om några år? :pannkyss

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
tack för alla svar!

Najja bultarna som håller framoket, oljepåfyllning, oljeavtappning. Kortfattat allt som kan orsaka oljespill om de lossnar. Gör så gott du kan så kikar vi på det när du kommer och kör på Torsdag :tummenupp
Viktigast är nästan att du tappar ur glykolen ur kylaren, blir halt som is om det kommer ut på asfalten och skitsvårt att sanera bort...

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
tack för alla svar!

Godkänd najtråd hittar du på tex Clas Ohlson, 0.8 mm rostfri. Vill man dessutom ge ett proffsigt intryck rekommenderar jag Biltemas najtång.

Men viktigast är att du har uppsamlingskärl och har tömt kylaren på glykol.

Last edited:

nybörjarn

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
tack för svaren!
tyvärr hinner jag inte köra på torsdag då jag varken ställt ventiler eller äger ett skinnställ (nån som vet bra skinnställ i stora strl till rätt pris?).
det andra tog jag tag i så snabbt det gick.

var till ställena marcus56 tipsade om. :tummenupp

73570_1213567224.jpg

efter det här bar det av till verkstan !
spännde upp den lortiga och började.
började med att kapa av framstänkan + nytt styre med egna styrhöjjare och montera det ny 38t drevet, får se om jag gjort bort mig med storleken.

24683_1213567352.jpg

Sedan blev det att testa ny najtången, efter att ha utforskat den som en grottmännsika listade jag tillslut ut hur man andvände den :rolleyes:

döm till min förväning när hål redan var borrade i skruvarna till oket :)
förr ägarn av oket har nog kört lite bana med det.
efter några försök fick det duga.

59292_1213568620.jpg

Efter det här tog jag tag i oljeskallarna.
här är jag lite osäker om jag gjorde rätt eller fel, hojta til om ni ser så jag kan rätta till :va

94778_1213568872.jpg

Och när det här kändes klart tömde jag kylarvätskan, eller det grumliga vattnet som man kan kalla det för.
i med fräscht+vattenpumpsmörjning så kändes det bättre, najjade även kylarlocket.

88276_1213573153.jpg

69294_1213572210.jpg

sedan blev det ju såklart mer frågor ochså, hur gör jag med locket till bromspumpen? och med bakbromsen?

79309_1213572374.jpg

76933_1213573041.jpg

bild på dom hemmgjorda styrhöjjarna, hittad einga som var tillräckligt smala att gå förbi gaffeln, jag hittade en variant som du skruvade i orginalfästen men dom gillade jag inte.

13000_1213570003.jpg

nu börjar den iallfall likna en motard, men det finns ju endel att göra :gnissla

85026_1213572607.jpg

tack för alla svar, man kanske till och med får köra snart om man ligger i :yoparty

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Snygga najningar! :tummenupp

Jag har inte sett någon naja locket och bakre bromsoket har väl ingen skruv, så om du har uppsamlingskärl tror jag att du är klar nu, bra jobbat. :)

Så då återstår bara att komma till Örebro på torsdag, första nybörjarträningen för i år.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha