Hala rondeller?

serp

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Fazer
Jag har märkt när jag kör bil att just rondeller brukar vara extremt snorhala. Är det pga taskiga däck eller är rondeller av någon anledning väldigt väldigt hala? Som det är nu fegar jag alltid i rondeller med hojen, fast jag undrar det verkligen behövs.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Vi har en rondell i Kristinehamn som är riktigt hal. Har gått brett 2 varv där med en gammal slö 242 på nästan torr asfalt (var lite morgondagg)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Simp skrev:
men varför mer i rondeller?

Jo för då skvalpar dieseln runt lite extra mycket i tanken och kan då läcka ut genom ett otätt tanklock.
Alltså inget som någon chaufför gör med flit, btw.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Jag tror att Vägverket lägger ut asfalt med mycket svavel i rondellerna.

Det brukar gnistra från hojen i utgångarna :hihi

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Långa farbron skrev:
Diesel spill från tex bussar och lastbilar.
Blir som snorhalt om det kommer lite regn eller fukt på.

Kanske därför framhjulet släpper i dom då när det är fuktigt :huvet

tack för tipset :tummenupp

Lunkan

Å det spruta kyckling...
Gick med
8 May 2003
Hoj
...
Jag tror att det beror på beläggningen snarare än diesel o oljespill.

Vissa sorters asfalt är mycket halare än andra, o vissa rondeller är halare än andra!

Det byggs ju rondeller överallt numera så i dom flesta ligger det ny asfalt, så om några år när själva ytbeläggningen är nersliten så kommer det inte att vara lika halt längre! Tror jag :va

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Den halaste rondellen i kristinehamn ligger precis Vid lasbilscentralen. Ca 50meter ifrån Diselpumpen. Så det är ingen dum tanke.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Simp skrev:
Vi har en rondell i Kristinehamn som är riktigt hal. Har gått brett 2 varv där med en gammal slö 242 på nästan torr asfalt (var lite morgondagg)

Karlskoga rondelen, kompisen gick från inerfil till yterfil med mc... klarade att hålla upp den, dock med fuktig vägbana.

Men det måste ju vara så att bilar m.m. läcker när dom svänger skarpt, kanske inte alla men en del.

Sen blir det ju inte bättre om det nyss har regnat för då löses allt upp och det blir snor halt, då är det bättre om det regnat ett tag.

mabe

Guest
Enligt Vägverket beror det på beläggningen. I vissa hårt trafikerade rondeller används hårdare typ av stenmaterial, porfyr och kvartsit. Denna beläggning kallas i folkmun ofta för "röd asfalt". Den hårda beläggningen påvisar ofta polering. Ytan blir alltså glatt på grund av hårdheten i kombination med den stora trafikmängden. När vägbanan sedan blir fuktig, uppstår en typ av "vattenplaning" oavsett hur fort man kör.

Vägverket poängterar också att fenomenet försvinner vintertid, då dubbdäcken knackar upp den polerade ytan.

Så se upp med den röda asfalten.

/M

serp

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Fazer
mabe skrev:
Enligt Vägverket beror det på beläggningen. I vissa hårt trafikerade rondeller används hårdare typ av stenmaterial, porfyr och kvartsit. Denna beläggning kallas i folkmun ofta för "röd asfalt". Den hårda beläggningen påvisar ofta polering. Ytan blir alltså glatt på grund av hårdheten i kombination med den stora trafikmängden. När vägbanan sedan blir fuktig, uppstår en typ av "vattenplaning" oavsett hur fort man kör.

Vägverket poängterar också att fenomenet försvinner vintertid, då dubbdäcken knackar upp den polerade ytan.

Så se upp med den röda asfalten.

/M
Usch. Jo, det är just de "röda" rondellerna jag märkt fenomenet på här i Täby.

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Rondellerna brukar väl också vara lite feldoserade?
Lutar utåt så att vattnet ska rinna av.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
serp skrev:
Jag har märkt när jag kör bil att just rondeller brukar vara extremt snorhala. Är det pga taskiga däck eller är rondeller av någon anledning väldigt väldigt hala? Som det är nu fegar jag alltid i rondeller med hojen, fast jag undrar det verkligen behövs.

Gullmarsplan(den röda stora rondellen) i stockholm :fakta
den e helt sjukt hal.

De rondeller som brukar vara hala har ofta en konstig brytning på dom, vet inte om det är gummilossningar från däck som gör det,eller ev "spillningar" som hamnar i dom. samma sak gäller visa av/påfarter. tex den gamla påfarten som leder på väg 222(mot värmdö) när man kommer från hammarby fabriksväg.
höll på att köra åt helvete på den med motarden, var helt övertygad att jag hade fått punka på bakdäcket. :3freak

SegDeg

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
1997 Suzuki rgv250 sp(vj23)
Jo i Götet så va det så illa att vägvärket har asfalterat en raka med en svag böj i slutet. Denna asfalt va snorhal och det var flera svåra olyckor i denna böj. Det slutade att de erkände att de hadde någon komponent i asfaltens mix som inte va så bra och de har asfalterat om denna väg. Detta kan vara saret även hos er!!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha