Hallå där!

putsaren

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
1981 Honda cb125t
Jag har precis köpt mig en Honda cb125 som inte går igång. Eftersom jag inte har åldern inne så har jag tänkt att renovera denna hoj och ta ett lätt mckort tills nästa sommar. Funderar på att starta en tråd (långtidsprojekt) där jag gör uppdateringar om mitt bygge, mest för att strukturera upp hela processen. En massa bilder i en mapp på datorn blir lätt så flummigt.
För övrigt så är jag helt ny vad gäller motorer och motorcyklar. Vet inte om jag gett mig in på något som jag inte kan behärska, men det får vi se! Har ni några visdomsord till en amatörmeckare så är det fritt fram.

Hej!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kör på bara, man måste ju börja någonstans. det går säkert bra om du jobbar metodiskt och ber om hjälp när du är osäker på något moment.

Skaffa en servicehandbok till din hoj, det är en stor hjälp för erfarna mekaniker och nästan ett måste för nybörjare.

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Som sagt, en verkstadshandbok är ett måste. Sen kan du plugga motor/förgasarteori på nätet.
Är du av normalintelligens och inte klassificerad som mechanically challenged så är förutsättningarna rätt okej.

Just det, regga dig på ebay och Paypal. Det är fan ännu viktigare än verkstadshandboken!

Du fattar inte hur bra du har det, när jag började fanns inget jävla internet som trollade fram svar på ALLT.

putsaren

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
1981 Honda cb125t
Jag har kollat runt i säkert en vecka efter en verkstadshandbok men då sökt på engelska. Försökte nu igen på svenska och lyckades first try!

Detta är vad jag hittade, borde vara samma för alla 125t-modeller? Eftersom det är Honda själv som laddat upp den så bör det vara bra grejer! Vad tror ni?
http://www.hondamc.com/upload/Download/IBOOK/CB125T.pdf

Här är länken till andra Hondamodeller för er som får nys om min lilla tråd.
http://www.hondamc.com/homc/templates/DocumentList____11723.aspx

Tack för uppmuntran, är riktigt taggad på att börja renovera min lilla motorcykel.
Skorpan: Utan internet så vore jag helt lost i detta projekt, tur att jag har er! :tummenupp

putsaren

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
1981 Honda cb125t
Hoppsan, där ser man "facepalm". Får ta och införskaffa mig den lilla boken då!
Har precis varit på "skittema" (som är ett vanligt förekommande ord på forumet har jag märkt) och köpt både laddare och en multimeter till mitt batteri som visade sig vara dött. Nya tag i morgon!

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Som sagt, regga dig på ebay och Paypal:

http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-CB-...0535799417?pt=Non_Fiction&hash=item5d41cb4679

Handla i första hand från EU-länder för att slippa tull, avgifter och skit. England (www.ebay.co.uk) är generellt sett skitbra, de brukar även vara brutalt snabba med leveranserna.

Så, - samla på dig argument, kalla till familjärt krismöte och få morsan/farsan att se de enorma fördelarna av att ha sina VISA-kort kopplade till ditt Paypal-konto...

putsaren

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
1981 Honda cb125t
Ha! Jag har ett ebaykonto, kollat efter en del prylar och kommit fram till att frakten blir ganska dyr för tunga delar. Men Ebay kommer nog att användas en del, biltema ska jag försöka att hålla mig ifrån men det är svårt. Var där idag och köpte ett nytt batteri faktiskt.
Tack för allt stöd mina herrar!

Jontsku

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2013
Hoj
2003 Honda CB 900 F Hornet
Välkommen :tummenupp Är själv ny här på sporthoj och ser att du redan har fått tips. Lycka till med hojen!

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum