Hallå tjejer vad sägs om lite bana??

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Victor skrev:
:brynad
Jag undrar lite över vad som gör att man kommer på sånna här förslag. Målgruppen borde ju vara sporthojsåkare med intresse av att köra lite halvsnabbt.
Det var nån dag på gelleråsen som var ängnad enbart för tvåtaktare, pga att det skiljer sig mycket i spårval/kurvhastighet mellan dom och 1000kubikare.
Vad är det som skiljer sig mellan tjejer och killar när de kör bara? Kurvhastigheten?
Nu ska jag sluta dissa, det är fätt med tjejer som kör hoj :banana


Det är några av oss som var med på ringen i helgen som har sambo´s/fruar som är väldigt intresserade av banåkning för lära sig lite mer om sina motorcycklar men vill helst inte känna sig pressade av deras ban-galna pojkvänner...det har absolut inget med att kurv hastigheten kan skilja sig eller dylikt bara att de vill prova på utan att känna press från sina partners....

visst vi som har åkt bana tidigare tycker att det är lite löjligt..alla får plats men har man aldrig varit ute på banan kan det var svårt att förstå. Känner de sig lugnare och lär sig förstå vad det innebär att köra bana (inte bara riktigt roligt men väldigt nyttigt för att bli en bättre mc-förare) och ökar deras intresse för det hela tycker jag att det är bara positivt....
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
ist skrev:
Det är några av oss som var med på ringen i helgen som har sambo´s/fruar som är väldigt intresserade av banåkning för lära sig lite mer om sina motorcycklar men vill helst inte känna sig pressade av deras ban-galna pojkvänner...det har absolut inget med att kurv hastigheten kan skilja sig eller dylikt bara att de vill prova på utan att känna press från sina partners....

visst vi som har åkt bana tidigare tycker att det är lite löjligt..alla får plats men har man aldrig varit ute på banan kan det var svårt att förstå. Känner de sig lugnare och lär sig förstå vad det innebär att köra bana (inte bara riktigt roligt men väldigt nyttigt för att bli en bättre mc-förare) och ökar deras intresse för det hela tycker jag att det är bara positivt....
Jaha.... Jag som trodde trådskaparen va singel :D
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Vi har haft den här diskussionen förr, typ mååånga ggr här på SH. *L*

Ibland är det bara så, oavsett vilken aktivitet vi pratar om men huvudsaken är att den är till majoriteten utförd av män, att tjejer/kvinnor/tanter/flickor inte vill/vågar ge sig ut och testa eller inte fortsätter pga att det finns killar som tittar och/eller är med.

Visst, det kan verka korkat, ffa för oss som redan är frälsta och inte bryr oss om vem/vilka vi kör med, huvudsaken är att vi får köra, lära oss mer och bli snabbare/bättre eller bara ha kul!

Alla har sin anledning, ibland är det noja, man tror att folk (läs killar) står i depån och glor och kommenterar hur kasst man kör, hur fult det ser ut eller vad f-n som helst, ibland är det ren rädsla att göra bort sig bland folk som man tror kan så mycket bättre, men ibland är det till och med så enkelt att det är himla skönt att umgås bara brudar! Jag tror inte vi kan dra alla över en kam, det enda jag VET är att när vi väl fått till rena tjejaktiviteter till slut, så har ALLA som deltagit varit supernöjda, lärt sig massor och haft hur kul som helst!

Även de som från början var skeptiska till nyttan av tjejaktiviteter öht.

Faktum är att det BLIR en mer avslappnad stämning när tjejerna får göra sitt ifred. Jag tänker inte gå in på psykologiskt mambojambo och ni som har den uppfattningen att tjejer inte kan samsas i större grupper kan ju lägga in ert i debatten om ni känner att ni orkar. *L*

Ta tillfället i akt nu och var konstruktiva, ge print_screen förslag på hur ni skulle vilja lägga upp en så'n här körning. Vad skulle ni vilja bli erbjudna för att ni skulle åka till Gotland Ring på en tjejbandag? Vad vill ni ha ut av det?

Kanske 2 dagar i rad?
Teoripass?
Kändisinstruktör?
Aktiviteter på kvällen?
Möjlighet att testa andra aktiviteter samtidigt eller i anslutning till bandagen?

Jag tror ff att det finns massor av tjejer därute som vill men inte vågar, av olika anledningar, vi som vågar kan ju skapa bättre förutsättningar genom vår erfarenhet och entusiasm. Det funkar, jag lovar! :tummenupp

/ Veronica (som just skrivit sitt längsta inlägg på SH någonsin, efter 3 år!!!)
 
Last edited:

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
Kan bara hålla med Yasha! Varför skåda en given häst i munnen?
Vill nån fixa en bandag för bara tjejer så varför inte? Vi som redan kört är ju på, och kan det locka nån som inte vågat innan så är väl det bara ett plus?

Och som sagt, kom med idéer om lite annat, jag kan nog ordna både boendebokning och en liten lammgrillning på Fårö om det kan vara intressant, visserligen är det färja över, men så lång tid tar det inte till banan därifrån.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag är på om priset är rätt, har lite dåligt me pengar just nu...
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Bra och vana instruktörer är ett måste, som kan visa rätt spårval och dessutom hålla det så man lär sig rätt från början så att man kan få upp farten efter några pass.
Dessutom ge konstruktiv kritik på vad man gör fel och vad man kan förbättra.
(Även fast det kan svida att höra)
Att efter passets slut gå igenom vad man kan träna på nästa pass med mera.

Jag förstår att många tjejer inte kanske vågar köra på vanliga bandagar, oftast finns det en hel del tjejer som aldrig har kört bana och är rädda för att vara i vägen, köra för sakta med mera.
Jag körde min första bandag på Gotland i licensgruppen, och första passet var inte alls roligt när det svischade förbi folk på båda sidor innan man hittade rätt spår och började få upp farten ett snäpp bättre än snigelfart.

Av någon anledning så brukar tjejerna visa framfötterna mer när de endast är tjejer, vågar ta för sig mer, våga visa att dom faktiskt också kan.

Jag tycker att det verkar en kanon ide, speciellt för tjejer som kanske aldrig har testat bana och som kanske inte har kört hoj så länge heller.

Hoppas att det blir av.
 

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
Ja jag ska jobba på att det blir av. Vill bara veta lite hur ni vill att man ska lägga upp det och om ni vill ha med fler aktiviteter. Sen måste jag vet ungefär hur många som skulle kunna tänkas komma. För det har ju en del med banhyran att göra. Man vill ju inte få skjuta in pengar själv för att täcka kostnaderna...:) Jag tänkte låta det här växa och gro lite för att se hur många man kan få ihop. Ni får gärna dra ett mail eller pm till mig så jag kan sammla in lite statistik att presentera till Gr ledningen..

Mvh Tony
 

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
Beror lite på hur snabba gensvar jag får och om det finns tid på banan att tillgå!!
duckie skrev:
Skulle det här äga rum i år är det tänkt?
 

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Tror säkert att vi skulle kunna skrapa ihop ett gäng tjejer från Gbg med omnejd oxå. Det handlar väl mest om att det ska passa tidsmässigt..
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Måste bara kommentera att det här med tjejkörningar är en av de saker som efterfrågas mest när man börjar tala med tjejer enskilt vid utbildning och/eller bankörningar. Oftast är det att man vill kunna "vingla omkring" utan att känna att man är i vägen för folk (läs: killar). Tyvärr är det en rätt konstig självbild de flesta verkar ha om att de är i vägen, men eftersom den nu finns där så är det fantastiskt bra att Tony nu försöker ordna en ren tjejdag med instruktörer. Jag vet en hel del tjejer som är snabbare än vad många killar är, inklusive mig själv (vilket inte iofs är så svårt ;)) och ÄNDÅ känner att de är i vägen.

Seså, anmäl er nu preliminärt till Tony så att han ser att det finns intresse för detta, oavsett om ni kan tänka er att åka enbart med tjejer, med killar, med fula fiskar eller med elektriker (usch, dessa elektriker!). ALLA tillfällen att köra bana är bra tillfällen.

/Freppa - din kvinnliga man i cyberrymden
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
En oförsäkrad grupp är ju nästan ett måste eftersom det kanske inte finns alla som har en giltig försäkring.
Om det blir tillräckligt med folk kommer det att vara uppdelat i lugn och medelgrupp eller kommer allting köras ihop?
Om det nu inte blir jätte mycket folk kan det ändå bli en oförsäkrad grupp?
 

FrOlsson

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
B-b-q-village
Hoj
SV650S
Jag kan också tänka mig att hänga på, men som sagt det hänger på när och pris! Var alldeles för länge sedan sist.....

//Lotta
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top