SpaceAce
Azzazzin
Hur justerar man halvljuset upp o ner på en R1:a 2009?
När ljusbilden är för hög vid besiktningen säger jag bara "det är min brorson med halva min vikt som normalt kör den här" eller "normalt skjutsar jag" om den står för lågt. Jag kör öht aldrig MC när det är mörkt.Ok. Trodde inte man skulle behöva ta väck kåpor för att hitta justerskruven.
Därför bra ide att innan besiktning skruva ner ljuset. Vid klagomål (har aldrig hänt mig)När besiktningsgubben inte hitta justerskruven på grabbens hoj så blev det ombesiktningför att ljusstrålen var för hög och "bländade med(mot)trafiukanter. Trista pengar o trist tid för en skitsak.
Jag kan visserligen ställa om förspänningen med en knapp på styret, men det spelar ju måttlig roll på en hoj, avslag/broms ger knappt halvljus med helljuset och gasar man så blir det mest nedvinklade halvljuset helljus. Du får fippla rätt flitigt med upp och ner-knapparna på styret för att kompensera för det Men visst, i konstant hastighet på motorväg är det säkert bra.Därför bra ide att innan besiktning skruva ner ljuset. Vid klagomål (har aldrig hänt mig)
Svar: "Jag kör normalt med passagerare och då blir det högre".
Men jag har funderat på
Alternativ: Elmotor med växellåda för att justera ljuset på GSX1300R och styrknapp(ar) för UPP / NER typ
https://invize.se/produkt/dc-motor-med-vaxellada-12v-100rpm/
Alternativ:
Bakstötdämpare med endera enkel justering av fjäderspänning för att kompensera för last eller passagerare
Det som kan kallas Hydraulic springpreloader with hose, typ
eller
Enkel justering av längd (under belastning ?) Lenght adjustable end-eye (?)
Nej jag tänkte mest när man kör med packning och passagerare på typ motorväg. Eller ensam.Jag kan visserligen ställa om förspänningen med en knapp på styret, men det spelar ju måttlig roll på en hoj, avslag/broms ger knappt halvljus med helljuset och gasar man så blir det mest nedvinklade halvljuset helljus. Du får fippla rätt flitigt med upp och ner-knapparna på styret för att kompensera för det Men visst, i konstant hastighet på motorväg är det säkert bra.
Fast det där är ju sant om vartenda motordrivet fordon. Ljusbilden på till och med min bil som har 160hk på 1700 kg flyttar ljusbilden betänkligt vid acceleration eller inbromsning innan den automatiska justeringen hunnit med men ingen kommer att ligga konstant under acceleration. Poängen med reglerna för ljusjusteringen är att det skall vara korrekt under färd vilket normalt sett innefattar jämn fart på landsväg. Vid acceleration eller kraftig inbromsning så vet man att man rubbar justeringarna eftersom fordonet i sig inte har samma vinkel som stillastående.Jag kan visserligen ställa om förspänningen med en knapp på styret, men det spelar ju måttlig roll på en hoj, avslag/broms ger knappt halvljus med helljuset och gasar man så blir det mest nedvinklade halvljuset helljus. Du får fippla rätt flitigt med upp och ner-knapparna på styret för att kompensera för det Men visst, i konstant hastighet på motorväg är det säkert bra.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |