Halvljus R1 2009, hur justera?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det går inte, du lär sälja den.

Eller så tar du bort innerkåpan och skruvar på det mest uppenbara.
attachment.php
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Samma på GSX1300R.
Enligt manualen: För att justera ljuset i höjdled måste man ta bort en kåpa som sitter vågrätt över framhjulet.
MEN
Jag har upptäckt (när jag väl lokaliserat HEX-skallen) att den går att komma åt HEX-skallen med en ca 0,45 meter 1/4" lång förlängare gjord av tre 15 cm förlängare avslutad med en 10mm hylsa längst fram.
Hylsa sitter på en förlängare där den precis påtryckt kan vicka fram och tillbaka och på så sätt klara vinkelavvikelsen mellan HEX-skallen och förlängaren som slutar högre upp vid tanken.
https://www.biltema.se/verktyg/hand...ylsforlangare/forlangare-14-wobble-2000043233
Och så behövs en lampa för att lysa in på HEX-skallen.
Skickar in förlängaren mellan vänster gaffelben och styrhuvudet.
Lycka till !
 

Bifogat

  • 1-Ljusjustering.jpg
    1-Ljusjustering.jpg
    226 KB · Visningar: 9
  • 2-Ljusjustering.jpg
    2-Ljusjustering.jpg
    440.5 KB · Visningar: 10
  • 3-Ljusjustering.jpg
    3-Ljusjustering.jpg
    451.2 KB · Visningar: 10
  • 4-LjusJustering.jpg
    4-LjusJustering.jpg
    356.9 KB · Visningar: 10
Last edited:

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
När besiktningsgubben inte hitta justerskruven på grabbens hoj så blev det ombesiktningför att ljusstrålen var för hög och "bländade med(mot)trafiukanter. Trista pengar o trist tid för en skitsak.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När besiktningsgubben inte hitta justerskruven på grabbens hoj så blev det ombesiktningför att ljusstrålen var för hög och "bländade med(mot)trafiukanter. Trista pengar o trist tid för en skitsak.
Därför bra ide att innan besiktning skruva ner ljuset. Vid klagomål (har aldrig hänt mig)
Svar: "Jag kör normalt med passagerare och då blir det högre".

Men jag har funderat på
Alternativ: Elmotor med växellåda för att justera ljuset på GSX1300R och styrknapp(ar) för UPP / NER typ
https://invize.se/produkt/dc-motor-med-vaxellada-12v-100rpm/
Alternativ:
Bakstötdämpare med endera enkel justering av fjäderspänning för att kompensera för last eller passagerare
Det som kan kallas Hydraulic springpreloader with hose, typ

(eller
Enkel justering av längd (under belastning ?) Lenght adjustable end-eye (?) bara att glömma..
Den här typen av längdjustering ska göras med Justeringsänden av Stötdämparen bortkopplad från TRE-länken i fjädring enligt en instruktion jag hittade hos Ohlins...)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Därför bra ide att innan besiktning skruva ner ljuset. Vid klagomål (har aldrig hänt mig)
Svar: "Jag kör normalt med passagerare och då blir det högre".

Men jag har funderat på
Alternativ: Elmotor med växellåda för att justera ljuset på GSX1300R och styrknapp(ar) för UPP / NER typ
https://invize.se/produkt/dc-motor-med-vaxellada-12v-100rpm/
Alternativ:
Bakstötdämpare med endera enkel justering av fjäderspänning för att kompensera för last eller passagerare
Det som kan kallas Hydraulic springpreloader with hose, typ
eller
Enkel justering av längd (under belastning ?) Lenght adjustable end-eye (?)
Jag kan visserligen ställa om förspänningen med en knapp på styret, men det spelar ju måttlig roll på en hoj, avslag/broms ger knappt halvljus med helljuset och gasar man så blir det mest nedvinklade halvljuset helljus. Du får fippla rätt flitigt med upp och ner-knapparna på styret för att kompensera för det :hihi Men visst, i konstant hastighet på motorväg är det säkert bra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kan visserligen ställa om förspänningen med en knapp på styret, men det spelar ju måttlig roll på en hoj, avslag/broms ger knappt halvljus med helljuset och gasar man så blir det mest nedvinklade halvljuset helljus. Du får fippla rätt flitigt med upp och ner-knapparna på styret för att kompensera för det :hihi Men visst, i konstant hastighet på motorväg är det säkert bra.
Nej jag tänkte mest när man kör med packning och passagerare på typ motorväg. Eller ensam.
På Sprint RS var det så enkelt, bara stanna, ta fram den 8mm lednyckel jag hade i ett ytterfack på tankväskan och vrida ett varv för att slippa irreterade mötande på kvällen och så var det lugnt till det blev ännu mörkare och nya motblinkar, stanna och ett varv till. Och innan jag kom ut på motorvägen 1 varv till. Och så var alla nöjda. Och jag hade kanon halvljus.
Saknar den här enkla möjligheten på Busan.
Och på nån bil jag kört fanns det en justering med knapp nere till vänster UPP / NER för att kompensera för last.

Men visst, minsta acceleration så pekar ju ljuset högt.
Men "inspirerad" körning ägnar jag mig inte åt nattetid, fegis som jag är.
Har 4 bekanta som krockat med älg. En har gjort det två gånger.
Resultat: 3 skrotade bilar och en MC förare i dåligt skick, nersövd 3 veckor, därefter lära sig gå, lära sig äta osv. sedan sjukpensionär, hojen klarade sig, passerade under älgen.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kan visserligen ställa om förspänningen med en knapp på styret, men det spelar ju måttlig roll på en hoj, avslag/broms ger knappt halvljus med helljuset och gasar man så blir det mest nedvinklade halvljuset helljus. Du får fippla rätt flitigt med upp och ner-knapparna på styret för att kompensera för det :hihi Men visst, i konstant hastighet på motorväg är det säkert bra.
Fast det där är ju sant om vartenda motordrivet fordon. Ljusbilden på till och med min bil som har 160hk på 1700 kg flyttar ljusbilden betänkligt vid acceleration eller inbromsning innan den automatiska justeringen hunnit med men ingen kommer att ligga konstant under acceleration. Poängen med reglerna för ljusjusteringen är att det skall vara korrekt under färd vilket normalt sett innefattar jämn fart på landsväg. Vid acceleration eller kraftig inbromsning så vet man att man rubbar justeringarna eftersom fordonet i sig inte har samma vinkel som stillastående.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top