halvljus

pro :)

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
betald
att bilister tyvärr ofta missar hojar och kör ut framför, är förmodligen inget nytt.
men man ökar chansen att synas lite mer med halvljuset på, även under dagtid.
i söndags svängde jag in på en väg och hamnade bakom två "raketer" varav den ena inte hade ljuset på så jag försökte göra honom uppmärksam på det, genom att visa och peka på lampan utan resultat.
när vägen sedan började svänga tappade "raketerna" fart så jag körde förbi och pekade på lampan igen och den gången blev det lite bättre resultat efter en stund, förmodligen så funderade han en stund på vad den pekande token ville :rolleyes:
så hur gör man tydligast för att göra nån uppmärksam på detta ? :confused:

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Kör alltid med halvljuset på, funderar på att oxå köra med helljuset på idagsljus är det nån som vet hur stor skillnad det gör samt om det kan bli några påföljder på det hela :confused:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Mr. Fraghappy skrev:
Kör alltid med halvljuset på, funderar på att oxå köra med helljuset på idagsljus är det nån som vet hur stor skillnad det gör samt om det kan bli några påföljder på det hela :confused:

jag kör alltid med helljuset på när det är ljust ute... :fakta

du syns garanterat bättre, ställ dig framför hojen och be nån slå på helljuset så lär du se...

jag har ju mycket svårt att tro att du skulle få böter för att du kör med helljus på motorcykeln...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
kör oxå med helljuset även på dagen...

fan bättre å få en arg min från bilisterna än en jävla bil i sidan..

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Halvljus är det lag på att man måste ha, även dagtid. Däremot är det bra att köra med helljus när det är ljust ute. Man syns lite bättre...

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
gillar inte att man ska behöva köra omkring med helljus på...man vet ju hur irriterande det är när man möter folk som glömt helljuset på...
Själv så kör jag fortfarande med halvljus..men vid korsningar osv så blinkar jag ofta med helljuset för att de verkligen ska lägga märke till en...ett blinknade ljus borde dra uppmärksamheten till sig lite mer än ett fast....HOPPAS jag iaf...kör på helspänn i såna korsningar...beredd på allt... :(

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
När jag möter folk som inte har lyset på så flashar jag med ljustutan och gör det gamla lumpentecknet "Peta ut ögonen med två fingrar på sig själv" som betyder just lyset. Alltid är det nån som fattar.

PÅ speed triplen så har jag varningsblinkers, perfekt när man vill påkalla uppmärksamhet, iaf när man kör om folk

Just harry parkinson kopior verkar ha svårt med ljuset på dagstid, tillsammans med en del RR-folk, men å andra sidan är RR-folket duktiga på att ha helljus på under dagen oxå...ska börja mer med det själv.

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Matin skrev:
Själv så kör jag fortfarande med halvljus..men vid korsningar osv så blinkar jag ofta med helljuset för att de verkligen ska lägga märke till en...ett blinknade ljus borde dra uppmärksamheten till sig lite mer än ett fast....HOPPAS jag iaf...kör på helspänn i såna korsningar...beredd på allt... :(

Sånt där ska man vara försiktig med, många tror det betyder: Kör du bara ut, jag har sett dig och du hinner... :fakta

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Mm mötande bilar blinkar och pekar finger vid halvljus påslaget låter det som att halvljuset står på tok för högt ställt?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Kört ofta med helljus..
De få bilisterna som uppmärksammar detta och blinkar tillbaka kan jag ta...

Enl min egen statistik är det oftast yngre bilförare som uppmärksammar att man har helljuset på..

Har tills nu kört med gullampa kanske ska tilläggas..
Får se om jag märker nån skillnad med vanligt vitt ljus om man uppmärksammas med då att man glider omkring med helljus...

//Nichlas

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...