Hammarlack

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hammarlack säljer inte alla färger på sprayburk dock finns de flesta färger på vanlig burk för pensel eller roller.
Går det att späda penselfärgen med nafta (färgen är naftabaserad tydligen) och sedan sprutlackera med såndär kompressordriven 'lackpistol'?

Hammarlack säljer inte alla färger på sprayburk dock finns de flesta färger på vanlig burk för pensel eller roller.
Går det att späda penselfärgen med nafta (färgen är naftabaserad tydligen) och sedan sprutlackera med högtrycksspruta?

Ja det går, står oftast blandnings förhållanden på burken!

Härdare behövs bara om det är en tvåkomponetslack.

Vanlig burk-hammarlack som spädes med lacknafta är med all säkerhet enkomponets.

Vissa hammarlacker måste sprutas för att få en bra "hammar" effekt ,dock inte Hammerit.

Tänk på att den rinner ovanligt lätt när du spätt den :mattias

Last edited:
Vad är det det för fördelar med hammarlack nu igen? Hjorta Johnny har förklarat det för mig men jag är så glömsk. Blir hojen oförstörbar?

Härdare behövs bara om det är en tvåkomponetslack.

Vanlig burk-hammarlack som spädes med lacknafta är med all säkerhet enkomponets.

Vissa hammarlacker måste sprutas för att få en bra "hammar" effekt ,dock inte Hammerit.

Tänk på att den rinner ovanligt lätt när du spätt den :mattias

Men om jag penslar hammerit får jag väl spår av penseldrag i lacken även fast jag använder slätlacken (eller)?

Men om jag penslar hammerit får jag väl spår av penseldrag i lacken även fast jag använder slätlacken (eller)?

Inga penseldrag här. Använde pensel slätlack hammalack på min ram, blev som man hade spraylackat den. Inga spår efter penseln :tummenupp

hur bra sitter hammarlack?
tål de bensin olja mm?
hur hållbart mot för pulverlack är det?

1 hur bra sitter hammarlack?
2 tål de bensin olja mm?
3 hur hållbart mot för pulverlack är det?

1.

Hammarlack sitter inte bättre eller sämre än något annat,det är grundarbete som ger fäste,det spelar ingen roll om du köper billack för 1200 :- l och sedan skiter i att slipa och tvätta.

2.

Inte lika bra som en tvåkomponetslack,detta handlar om vad bindemedlet i dom tål,i detta fallet (hammarlack) bör det vara en alkyd pga att den späds med lacknafta.

Bindemedlet styr färgens egenskaper som tex torktid,slitstyrka,flexibilitet,vädertålighet,motståndskraft osv dock skall man inte låta sig luras av att det.

Tex en akrylat (vattenbaserad) har betydligt bättre "häftkraft" än en alkyd (lacknafta) på tex stål,dock är akrylaten inget bra alternativ pga att den innehåller vatten och dessutom har den en otrevlig egenskap att släppa igenom vatten pga sin uppbyggnad.

3.

Pulverlack är betydligt mer slitstark än hammarlack.

Last edited:
1.

Hammarlack sitter inte bättre eller sämre än något annat,det är grundarbete som ger fäste,det spelar ingen roll om du köper billack för 1200 :- l och sedan skiter i att slipa och tvätta.

2.

Inte lika bra som en tvåkomponetslack,detta handlar om vad bindemedlet i dom tål,i detta fallet (hammarlack) bör det vara en alkyd pga att den späds med lacknafta.

Bindemedlet styr färgens egenskaper som tex torktid,slitstyrka,flexibilitet,vädertålighet,motståndskraft osv dock skall man inte låta sig luras av att det.

Tex en akrylat (vattenbaserad) har betydligt bättre "häftkraft" än en alkyd (lacknafta) på tex stål,dock är akrylaten inget bra alternativ pga att den innehåller vatten och dessutom har den en otrevlig egenskap att släppa igenom vatten pga sin uppbyggnad.

3.

Pulverlack är betydligt mer slitstark än hammarlack.

tackar :tummenupp

Tjena i tråden!

Jag lämmnade in en ram på blästring och pulverlackning och dom tog endast 1100:- + moms för det :tummenupp

Dessutom fick jag välja på några olika färger (rosa :rolleyes: ,blå eller svart + ett par till )

Med ett sånt pris är det ingen ide att fixa det själv :yoparty

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...