Handen somnat? Läkare/Sjuksköterska?

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Ända sen jag vaknade 05:00 imorse har jag haft en känsla av att halva handen har somnat,
mest koncentrerat till ring och lillfingret och den halvan av handen med.

Det varierar lite, från lite svagare till precis som att den har "somnat".

Jag har försökt med allt jag kan komma på som jag kan göra själv,
snurrat armen/stretchat, masserat hela armen/axeln och handen, viftat med handen och fingrarna.

Inget hjälper? :gnissla :(

OBS, om där är färgskillnad mellan händerna så är den väldigt liten,
jag tycker mig se en aning men det kan vara för den är skitig :D
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Hittade en tråd på flashback där en kille hade EXAKT samma problem som mig,
verkar som att jag har fått en skada på Ulnarisnerven och det går över när den fått självläka.

Någon som kan konfirmera eller dementera ovanstående?
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Man kan råka ut för mycket i sömnen faktiskt när det gäller dessa nerver.

En tjejkompis till mig hade varit ute och festat och la sig och sov, vaknade upp och kunde inte röra armen, wtf?! Hon hade sovit så tungt att hon inte märkt att hon legat som ett mongo vilket resulterade i att det blev nån skada på nerven lr om den gick av, kommer inte riktigt ihåg. Tog iaf några månader innan handen kom igång igen... Riktigt otäckt. Första tiden hade hon varken känsel lr någon som helst förmåga att röra handen/fingrarna.

Att det kan vara en vibrationsskada är mkt möjligt, det vet ju alla som kör en klassisk gsx-r t.ex hur det kan kännas ibland :p
Kvarstår problemet så uppsök en läkare!
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Så får jag ibland men då har jag somnat på sidan in emot väggen på armen så den "somnat" rejält.
Skitäckligt när man inte kan röra sig, armen är alldeles kall och går inte att röra sen när den kommer igång så är det inte så skönt direkt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skulle gissa att en nerv ligger i kläm, då känseln i handen är segmenterad mellan 3st nerver med en rätt karakteristiskt delning kan man lätt avgöra vilken nerv det är.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
jag har ryckningar i vänstra ögonlocket, har haft det i en vecka nästan nu...vad göra?
 

Paradoxy

Guest
De är nog upphetsningen efter royal flushen som gjort att nerverna strejkar lite...


:rofl :rofl :rofl

Så får jag ibland men då har jag somnat på sidan in emot väggen på armen så den "somnat" rejält.
Skitäckligt när man inte kan röra sig, armen är alldeles kall och går inte att röra sen när den kommer igång så är det inte så skönt direkt.

Så blev min arm en gång när jag hade sovit på en smal soffa, men då hade jag legat som ett mongo med huvudet på min arm och hela armen var typ död. Gick över efter några minuter men det var fan en äcklig känsla att kunna lyfta sin egen arm och se den bara falla ner utan att känna någonting alls.
 

MikkE

Guest
jag har ryckningar i vänstra ögonlocket, har haft det i en vecka nästan nu...vad göra?

Brukar också får "ryck" i ögonbrynen. Då har jag druckit för lite helt enkelt, bara hälla i sig lite vatten så försvinner det senare.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Det du beskriver är påverkan på ulnarisnerven. Den har i princip två passager där den är känsligare, det är vid armbågens insida och vid handleden.
När det är så som du beskriver så är det nästan alltid att man legat på ett sätt som tryckt på nerven under natten, så gott som alltid rör det sig om tryck på armbågens insida.
Detta brukar släppa ganska snabbt och blir i stort sett aldrig bestående.
Detta kallas även på engelska "Saturday night palsy", syftar alltså på att man kommer hem:fyllisar och somnar som ett vrak i soffan, och sen vaknar med de problem som du skrev om.
 

Kia

Guest
Byt hand under några dagar och låt den utslitna handen få lite vila så ska du se att det löser sig.... :tummenupp ;) Eller be någon annan att hjälpa dig... :tuttar ;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top