Handla från eBay nu, moms och postmords avgifter

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har koll på vad som gäller på eBay nu? Kollade på lite TIG slangpaket från Kina och funderade fram och tillbaka men trycke tillslut på "buy it now" men då var det ett helt annat pris och såg att det var tillagt VAT. Det stämmer att det är lågt till 25% på priset så det verkar alltså vara svensk moms.

Klickade vidare och då står det nåt ok att inga import avgifter ska läggas på om jag nu fattar det hela rätt "No additional import charges at delivery". Nån som har koll hur det ligger till nu, det stämmer ju att det läggs på 25% moms vilket ju är helt okej . Men är det nån som har koll på om detta gör att man slipper postmords avgift och momsbetalningen i Sverige, det borde ju vara så.

Beställde ett tanklock för några månader sen och blev lite förvånad då deg låg i brevlådan utan att jag hört av postmord om tull och avgiften.

Nån som har koll så man inte åker på dubbel moms och postmords avgift.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Har köpt från UK ett par gånger och det har funkat. Men det är inte alltid PostMord har koll, kolla i Hata-PostMord-tråden.

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Jag åker alltid på extra avgifter som faktureras via postnord, oavsett vad det stått.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Som jag förstått det lägger vissa större ebayhandlare på moms/importavgifter redan vid köp. Andra säljer inte till EU öht. Och några säljer utan påslag. När den försändelsen väl når vårt stolta fosterland får sedan posten och tullen, i perfekt byråkratisk harmoni, skicka både paket och pengar fram och tillbaka sinsemellan.
Om inte annat så skapar det ju arbetstillfällen ?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om handlaren gör rätt, eBay gör rätt och Postnord/annan operatör gör rätt så blir det inga extra avgifter. Har funkat typ 9 ggr av 10 för mig och den tionde krävde ett par mail för att få det löst.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nuförtiden handlar jag nästan uteslutande på Aliexpress eftersom det är snäppet billigare än Ebay. Förr gick det inget vidare eftersom alla deras handlare skickade från Kina och man alltid åkte på straff (tull, moms och 2 månaders väntetid på Arlanda), men sedan en tid tillbaka har flera av de större kinesiska handlarna börjat göra lager i östeuropa. Varorna fraktas dit, tullas och momsas till betydligt lägre avgifter än Sverige. Dessutom kommer sakerna någon vecka snabbare.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nuförtiden handlar jag nästan uteslutande på Aliexpress eftersom det är snäppet billigare än Ebay. Förr gick det inget vidare eftersom alla deras handlare skickade från Kina och man alltid åkte på straff (tull, moms och 2 månaders väntetid på Arlanda), men sedan en tid tillbaka har flera av de större kinesiska handlarna börjat göra lager i östeuropa. Varorna fraktas dit, tullas och momsas till betydligt lägre avgifter än Sverige. Dessutom kommer sakerna någon vecka snabbare.
Vad gäller Aliexpress så är det så att även de som inte lagrar i EU betalar in momsen i förskott så kunderna slipper hanteringen. Detta eftersom hela EU nu tar moms från första kronan precis som Sverige har gjort sedan 2018.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Jag lade en beställning på AliExpress för en månad sen ca. Några prylar dök upp redan inom en vecka, de som tog längst tid tog 3-4 veckor. Gemensamt för alla delpaket var att de var skickade från Nederländerna så en hel del verkar paketeras om där. Ingen moms eller tull.

Att sedan PostNord lämnar paketen utanför min ytterdörr i ett radhusområde, inte helt ok i mina ögon. Jag har dessutom mindre än en km till närmaste utlämningsställe... Men det är en helt annan historia.

Försändelser från UK verkar däremot vara lite hit and miss just nu. Undviker i det längsta att beställa därifrån som det ser ut nu.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning