Handledare åt en - köra med andra utan problem?

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
SV650s
Hej!

En fråga jag inte lyckas få svar på, transportstyrelsen har för lång kö och kan inte placera mig i kö.....

Fråga 1: Om jag är handledare åt en person och vill handleda ytterligare en till, måste jag ansöka om att bli handledare för denna nya personen då? Eller funkar det eftersom jag redan är handledare???

Fråga 2: När fråga 1 är löst, kan jag ut och köra med båda "eleverna" samtidigt då eller måste varje elev ha en EGEN handledare???

Tack på förhand!

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Du kan vara handledare åt flera samtidigt på pappret men när du kör får du bara ansvara för en person åt gången. I alla fall var det så för ett par år sedan.

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Fråga 1: Om jag är handledare åt en person och vill handleda ytterligare en till, måste jag ansöka om att bli handledare för denna nya personen då? Eller funkar det eftersom jag redan är handledare???
Ja personen som vill ha dig som handledare måste skicka in ansökan för det..varenda en av dina "elever"

Fråga 2: När fråga 1 är löst, kan jag ut och köra med båda "eleverna" samtidigt då eller måste varje elev ha en EGEN handledare???
nej du ska kunna köra med bägge samtidigt.

Tintin

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Hojlös-beslutsångest R/RR
1) Du måste ansöka för varje ny elev du skall köra med.

2) Nej du får inte övningsköra med 2 st sammtidigt, inte ens trafikskolorna får göra det längre. (alltså vid samma tillfälle i trafiken)

// Tintin

Last edited:

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
nej du ska kunna köra med bägge samtidigt.

Jag tog kortet förra året och då fick min handledare enbart köra med en elev åt gången, men det kan ju ha ändrats....:)

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag tog kortet förra året och då fick min handledare enbart köra med en elev åt gången, men det kan ju ha ändrats....:)

nej men du kan nog ha rätt, jag körde privat och han hade bara mig (jag hade t o m två handledare :D) men när maken tog mc kort året innan, också privat, var dom ibland två elever till en handledare och det funka finfint, men det kanske var olagligt:gnissla

Heltloss

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
KTM 690 SM -08
1. Måste ansöka för varje elev.

2. Du får endast köra med en elev i taget, du kan dock skjutsa den andre eleven så får ju han lite inblick och kan hjälpa till av bedömningen av eleven som kör vid tillfället. Samma regler gäller för trafikskollärare, dock så får även trafikskollärarna följa efter i bil, men det får man inte som privat övningskörnings ledare.

Edit: Kunde misstolkas :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ändrade de inte nyligen när det gäller handledarkurserna så att man som handledare endast måste delta en gång även om man tänker öva med fler elever?

Gick själv en sådan handledarkurs för ca 1 år sedan och tyckte att det var riktigt dumt att man skulle behöva gå den flera gånger? Det är bara att mjölka föräldrarna på pengar inget annat som jag ser det. Förhoppningsvis har man insett det absurda med det för numera ska man inte behöva gå på kursen flera gånger som jag förstått det.

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Handledarkurs behöver man inte gå på om man ska vara handledare för MC !

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...