handledare mc vad krävs

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Jag har haft bilkörkort i 5 år och hoj kort bara 1 år. blir 2 till våren.

Tjejen är intresserad och vill börja övningsköra. Finns de nån möjlighet att man kan få igenom handledarpapper eller är de tok kört?

vet att de är 5 år som gäller men är de 5 år mc kort eller 5 år körkort?

de kan inte underlätta att man är yrkeschauför (bil) ?

Tyvärr hjälper det inte att vara yrkesförare!
Tjejen får skaffa annan handledare,som dessutom ska gå
handledarkurs först!

Du kan ju testa att skicka in en ansökan, länsstyrelsen i Gävleborg var lite slöa...

Följande har jag varit med om;

Efter att jag haft A-kort i ett år skulle en garagegranne ta hojkort, vi tänkte att man kan ju alltid testa att skicka in en handledaransökan. Resultatet av detta blev att han, som inte hade något kort, blev min handledare..... När vi uppmärksammade länsstyrelsen om grodan de gjort blev det avslag.

Jag tog lätt kort 1986, alltså INTE A1 utan A med begränsning 125cc, ingen effektbegränsning.
2003 fick jag a--let ur vagnen och gjorde en uppkörning för tung MC för att slippa begränsningen och kunna köra lagligt vad jag ville. 2005 ansökte jag om att bli handledare för en kompis, inga bekymmer. 2006 var jag handledare för en annan kompis. I somras ansökte jag om att få handleda ytterligare en kompis och fick AVSLAG... Överklagade till högsta instans som gick, men fick avslag även från VV:s chefsjurist.
Så prova att sök du.. De verkar inte vara allt för konsekventa...

Det är 5 år med aktuell behörighet som gäller.
Får du genom ett handledarbevis, även om det är pga bristande uppmärksamhet från länstyrelsen, är risken överhängande att du åker dit vid kontroll. Enligt samtal med polismyndigheten så kan du bli straffad för olovlig körning då du medvetet sökt handledarbevis trots att kraven inte uppfyllts.
Varför olovlig körnning? Det är du som handledare som är ansvarig och eleven har inget körkort.

Var nämligen inne på samma linje när min bror skulle ta sin lapp. Tänkte att jag ringer och kollar...då fick jag detta svar.

Det är 5 år med aktuell behörighet som gäller.
Får du genom ett handledarbevis, även om det är pga bristande uppmärksamhet från länstyrelsen, är risken överhängande att du åker dit vid kontroll. Enligt samtal med polismyndigheten så kan du bli straffad för olovlig körning då du medvetet sökt handledarbevis trots att kraven inte uppfyllts.
Varför olovlig körnning? Det är du som handledare som är ansvarig och eleven har inget körkort.

Var nämligen inne på samma linje när min bror skulle ta sin lapp. Tänkte att jag ringer och kollar...då fick jag detta svar.

Tror iofs att de säger så för att avskräcka. Verkar osannolik att polisen skulle göra nåt om man visar upp ett giltigt handledarbevis å spelar ovetandes. Det är väl knappast vi som ovetandes allmänhet som ska ha koll på om vi kvalificerar eller ej, skickar man in och får godkänt e det bara att köra tycker jag.

Tror iofs att de säger så för att avskräcka. Verkar osannolik att polisen skulle göra nåt om man visar upp ett giltigt handledarbevis å spelar ovetandes. Det är väl knappast vi som ovetandes allmänhet som ska ha koll på om vi kvalificerar eller ej, skickar man in och får godkänt e det bara att köra tycker jag.

Ett lagbrott är ett lagbrott oavsett om man känner till lagen eller ej.

Det är faktiskt upp till var och en att hålla sig up to date med regler och lagar, både befintliga och ändringar.

Om man sen väljer att ignorera lagen är förståss en annan femma. :rolleyes:

Ett lagbrott är ett lagbrott oavsett om man känner till lagen eller ej.

Det är faktiskt upp till var och en att hålla sig up to date med regler och lagar, både befintliga och ändringar.

Om man sen väljer att ignorera lagen är förståss en annan femma. :rolleyes:

Det är ngt alla inte tänker på. Samma sak gäller regler för skyltar m.m. som finns ute i vägnätet. Det är den enskildes ansvar att hålla reda på det.

Tror iofs inte att polisen säjer ngt i avskräckande syfte som i grunden är osant. Jo, det är vi som allmänhet förväntas ha koll. Lärs ut i körkortsutbildningen att ensklid person har ansvaret.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!